لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

اعتصاب غذای دراویش زندانی در اعتراض به «نقض گسترده حقوق»


وبسایت مجذوبان نور نزدیک به دراویش گنابادی خبر داده که ظفرعلی مقیمی، محسن عزیزی، محمدباقر مقیمی، علی جمشیدی، حسین فهیمی، مصطفی شیرازیان و محمدعلی کریمی ۸ نفر از دراویش زندانی در اعتراض به آنچه نقض گسترده حقوق این زندانیان توصیف شده، اعتصاب غذا کرده‌اند.

مجذوبان نور می‌گوید دست‌کم ۵ نفر از این دراویش چندی‌پیش اعتصاب غذا را شروع کرده‌اند و حال برخی از آنها وخیم است.

اعتصاب کنندگان همچنین خواستار آزادی ۳۶۰ درویشی شده‌اند که از بهمن ۹۶ در خیابان گلستان هفتم در خیابان پاسداران تهران دستگیر شده و در بازداشت هستند.

گزارش فرین عاصمی از اعتصاب غذای دراویش زندانی و آخرین وضعیت دراویش زن زندانی
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:23 0:00
لینک مستقیم

در بهمن‌ماه گذشته در خیابان پاسداران تهران درگیری‌هایی بین دراویش و نیروهای امنیتی و انتظامی رخ داد. دراویش می‌خواستند مانع ورود این نیروها به خانه نورعلی تابنده قطب دراویش شوند.

این درگیری منجر به کشته‌شدن دو بسیجی و سه مامور انتظامی و بازداشت شدن صدها نفر از دراویش گنابادی شد که تعداد زیادی از آنها بر اثر ضرب و شتم زخمی شدند. محمد ثلاث یکی از دراویش هم به اتهام قتل سه مامور انتظامی به اعدام محکوم شده است.

آقای ثلاث در دفاعیات خود هرگز اتهام انجام قتل عامدانه را نپذیرفته است و به گفته وکیلش به علت دریافت ضربات متعدد در ناحیه سر، وی در حالت طبیعی نبوده است.

سازمان عفو بین‌الملل گزارش داده که دراویش زن که در زندان شهر ری هستند مورد تمسخر و آزار جنسی قرار می‌گیرند و دسترسی به خدمات درمانی مناسب ندارند. وضعیت زندانیان زن درویش در زندان قرچک هم از طرق فعالان و نزدیکان دراویش بحرانی توصیف شده است.

راضیه یدالهی، خواهر شکوفه یدالهی که در زندان قرچک ورامین بازداشت است، می‌گوید که خواهرش هنگام بازداشت بر اثر ضربات وارده دچار شکستگی جمجمه شده است.

خانم یدالهی می‌گوید خواهرش بدلیل آلودگی زندان قرچک ورامین به عفونت روده مبتلا شده تاجایی که رضایت داده به سلول انفرادی منتقل شود اما مسوولان به خواسته های او توجه نکرده‌اند.

نازیلا نوری دیگر درویش زندانی است که در نوبت عمل جراحی قرار دارد و با دستبند و پابند به بیمارستان میلاد در تهران منتقل شده است.

اتهام شکوفه یدالهی و ده زن دیگر از درویشان اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور اعلام شده است.

همزمان رئیس دادگاه‌ انقلاب تهران از صدور ۱۵۰ رأی برای متهمان پرونده دراویش خبر داده است.

موسی غضنفرآبادی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفته است که برخی متهمان به سبب نوع عناوین اتهامی، به حبس کوتاه و برخی به حبس طولانی مدت، محکوم شده‌اند و قرار است دادگاه بعضی از متهمان به صورت علنی برگزار شود.

XS
SM
MD
LG