لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

پیروزی فهرست مورد حمایت سعد حریری در انتخابات شهرداری‌های بیروت


سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان، که فهرست مورد حمایت وی در انتخابات شهرداری‌های بیروت به پیروزی رسید.
سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان، که فهرست مورد حمایت وی در انتخابات شهرداری‌های بیروت به پیروزی رسید.

فهرست مورد حمایت سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان و نامزدهای احزاب کلیدی لبنان در انتخابات محلی شهردای‌ها در بیروت به پیروزی دست یافتند.

رهبر این ائتلاف روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت اعلام کرد چالشی که از جانب جنبش مستقل‌ها آغاز شده بود و رای دهندگان را از فلج سیاسی در لبنان خشمگین کرده بود، نتوانست به نتیجه برسد.

گزارش رسانه‌های لبنان حاکی از پیروزی مقدماتی فهرست موسوم به «بیروتی‌ها» است که رهبری آن‌ها را جمال عیتانی، برعهده دارد. این فهرست از حمایت گروه‌های با سابقه‌ و همچنین «جنبش آینده مسلمانان سنی» به رهبری سعد الحریری برخوردار است.

پس از شش سال رای دهندگان لبنانی برای نخستین بار روز یکشنبه در سایه تدابیر شدید امنیتی در انتخابات محلی شهرداری‌های شرق لبنان شرکت کردند.

رسانه‌های محلی میزان شرکت رای دهندگان در این انتخابات را ۲۰ درصد اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تمام سلام، نخست وزیر لبنان، علت شرکت ضعیف رای دهندگان را فضای سیاسی و نامطمئن این کشور دانسته است. او در مصاحبه با روزنامه السفیر گفت: «مردم باور نداشتند که انتخابات برگزار خواهد شد و به همین علت خود را آماده نکرده بودند».

انتخابات پارلمانی که قرار بود در سال ۲۰۱۳ برگزار شود، به علت بی‌ثباتی سیاسی که به خاطر جنگ در سوریه تشدید شده بود، تا کنون دو بار به تعویق افتاده است.

انتخابات شهرداری‌ها در سایر نقاط لبنان قرار است دو هفته دیگر برگزار شود.

گروه «بیروت مدینتی» یا «بیروت، شهر من» که تابستان گذشته در سایه عدم توفیق دولت در حل بحران زباله‌های شهری که مدتی تمام بیروت را فراگرفته بود، به صورت جنبشی نوبنیاد ظهور کرد، نیز نتوانست به موفقیت دست یابد.

کارزار انتخاباتی «بیروت، شهر من» اعلام کرده است شتاب فزاینده این جنبش که در مدت کوتاهی توجه مردم را به خود جلب کرده و چالش تازه این گروه در صحنه سیاسی لبنان، در نوع خود پیروزی بزرگی برای آنان محسوب می‌شود.

به گزارش رویترز، خانم «نادین لبکی» بازیگر و کارگردان ۴۲ ساله سینمای لبنان، رهبر «بیروت مدینتی» به تلویزیون «نیو» گفته است فضای تازه‌ای که اکنون در بیروت و در بین جوانان بوجود آمده است و «امید به بیروتی که رویای ما است، آن چیزی است که ما به دست آورده‌ایم و این پیروزی است».

یک گروه ناظر بر این انتخابات از افزایش چشمگیر تخلفات در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۰ خبر داده که شامل خرید آرا، خشونت و همچنین گزارش‌هایی از دخالت یک مقام دولتی برای رای گیری و کمک به حزب مورد علاقه‌اش حکایت دارد.

«انجمن انتخابات دموکراتیک لبنان» گفته است ۶۴۷ مورد تخلفات انتخاباتی در بیروت و دره بقاع ثبت شده است. این در حالی است که در انتخابات سال ۲۰۱۰، در این دو منطقه ۳۱۴ مورد تخلفات به ثبت رسیده بود.

این گروه ناظر همچنین گفته است در روند انتخابات محلی روز یکشنبه، استاندارد انتخاباتی کاهش چشمگیری داشته است و بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی در اجرای کارهای خود ناتوان بودند و در جریان انتقال صندوق‌های رای و شمارش آرا نیز آشفتگی وجود داشت.

XS
SM
MD
LG