لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

کری: طرفین جنگ در سوریه چارچوب دوران گذار را تعیین می‌کنند


جان کری (سمت راست) و سرگئی لاوروف در یک کنفرانس خبری پس از مذاکرات وین.
جان کری (سمت راست) و سرگئی لاوروف در یک کنفرانس خبری پس از مذاکرات وین.

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید تا روز اول اوت (دو ماه‌ونیم دیگر) قرار است طرفین درگیری‌های سوریه در مورد چارچوبی برای دوران انتقالی قدرت به توافق برسند.

جان کری روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت گفت این تاریخ یک موعد معین است و ضرب‌الاجل محسوب نمی‌شود.

وی پس از نشست موسوم به «گروه حمایت بین‌المللی از سوریه» ‌در وین با اشاره به این تاریخ افزود اگر پیشرفت چشمگیری در این مدت حاصل شود، تاریخ مذکور جلو کشیده می‌شود.

جان کری همچنین گفت اگر به سازمان ملل اجازه داده نشود کمک‌های ضروری را به نقاط تحت محاصره برساند، ‌از سازمان «برنامه غذای جهان» ‌درخواست می‌شود که به سرعت این کمک‌ها را از طریق هوا به مناطق نیازمند برساند. او زمان آغاز ارسال محموله‌های غذایی و دارو به سوریه را اول ژوئن (دو هفته دیگر) اعلام کرد.

قدرت‌های جهانی در مذاکرات صلح سوریه در وین، به رغم بدبینی‌ها همچنان در حال تلاش برای یافتن راه‌هایی جهت تداوم آتش بس و رساندن کمک به مناطق تحت محاصره‌اند.

به گزارش رویترز، ‌در حالی که نبرد و خشونت‌ها در گوشه‌وکنار سوریه در جریان است آمریکا و روسیه در مورد سرنوشت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، با یکدیگر اختلافات عمیقی دارند.

والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان، روز سه‌شنبه اعلام کرد که واشینگتن و مسکو برای کشف و شناسایی نقض کنندگان آتش بس اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی گفت دو طرف همچنین برای پیشرفت روند کشف متخلفان آتش بس آماده‌اند و در مذاکرات خود برای بهبود در امر کمک رسانی هوایی از طریق پرتاب محموله‌های بشردوستانه در مناطق تحت محاصره توافق کرده‌اند.

مقام‌ها و دیپلمات‌ها می‌گویند در مذاکرات وین که با شرکت نمایندگانی از آمریکا، ‌ روسیه، ایران، کشورهای اروپایی و خاورمیانه در جریان است، احتمال نمی‌رود تصمیماتی برای پایان دادن به جنگ داخلی پنج ساله سوریه اتخاذ شود که بیش از ۲۵۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

افزایش خشونت‌ها در حلب که پیش از آغاز جنگ دومین شهر بزرگ سوریه بود، ‌ باعث شد که با میزبانی سازمان ملل متحد و حمایت آمریکا و روسیه مذاکرات غیرمستقیم برای پایان دادن به نبردهای سوریه در حدود شش ماه پیش (فوریه) در ژنو آغاز شود.

ماه گذشته در پی شدت گرفتن خونریزی‌ها در سوریه، نمایندگان اپوزیسیون در مذاکرات، نشست وین را ترک کردند. استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه امید داشت که بتواند تا آخر ماه مه (دو هفته دیگر) گفت‌و‌گوهای دوطرف برای رسیدن به صلح در این کشور از سر گرفته شود.

دی میستورا روز سه‌شنبه پس از مذاکرات صلح در وین اعلام کرد که تاکنون تصمیمی گرفته نشده است و با اشاره به دور بعدی مذاکرات گفت که «نمی‌توانیم مدت زیادی منتظر بمانیم».

واشینگتن اصرار دارد که بشار اسد از قدرت کنار برود اما رییس جمهوری سوریه با حمایت مسکو و تهران در حال جنگ برای کنترل مناطق بیشتری است و قصد ندارد از مقام خود کناره گیری کند.

به گزارش رویترز، یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات، گفت‌و‌گوهای صلح سوریه را بسیار جدی و درگیرکننده توصیف کرده و دیپلمات غربی دیگری گفته است که یکی از نکات اصلی در پایان دادن به خشونت‌ها، ‌موفقیت در شناسایی و جداسازی جبهه النصره، ‌ شاخه القاعده در سوریه از سایر گروه‌های مخالف مسلح بود. آتش بس شامل جبهه النصره و گروه حکومت اسلامی (داعش) نمی‌شود.

«کمیته عالی مذاکرات» مهم‌ترین گروه مخالف حکومت دمشق که ماه گذشته جلسه مذاکرات را ترک کرد می‌گوید تا زمانی که شرایط انسانی در مناطق جنگی و تحت محاصره بهبودی تغییر نکند، ‌حاضر به از سرگیری گفت‌و‌گو‌های صلح نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG