لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۸

روشندل: اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره نقش ایران در منطقه صحت دارد


جیم متیس وزیر دفاع آمریکا و محمد بن سلمان وزیر دفاع سعودی
جیم متیس وزیر دفاع آمریکا و محمد بن سلمان وزیر دفاع سعودی

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا که برای دیدار با مقامات عربستان سعودی به ریاض سفر کرده است، می گوید: «در هر جای منطقه که مشکلی وجود دارد، دست ایران در کار است».

به گزارش خبرگزاری رویترز وی تاکید کرد: «باید تلاش‌های ایران برای بی‌ثبات کردن کشورهای دیگر و اقدامات آن برای تشکیل گروه‌های دیگر شبه‌نظامی با الگوبرداری از حزب‌الله لبنان را خنثی کنیم».

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:56 0:00
لینک مستقیم


وزیر دفاع آمریکا ایران را به تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه خاورمیانه متهم کرد و اطمینان داد که در صورت دستیابی به راه‌حلی برای جنگ یمن، نفوذ ایران در منطقه نیز از بین خواهد رفت.

در همین حال واشینگتن تلاش می‌کند با افزایش کمک‌های نظامی بیشتر به عربستان سعودی برای غلبه بر شورشیان حوثی به این جنگ سه ساله پایان دهد. فرهنگ قویمی در گفت وگو با جلیل روشندل، استاد علوم سیاسی و امنیت بین‌‌المللی در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، ابتدا ارزیابی او را از اظهارات وزیر دفاع آمریکا در باره ایران جویا شده است.

جلیل روشندل می‌گوید، اظهارات وزیر دفاع آمریکا در مورد ایران، دست کم در چند مورد صحت دارد و امر اثبات شده‌ای به نظر میاید. در طول شش یا هفت سالی که از جنگ سوریه می‌گذرد ایران یکی از بازیگران فعال جنگ سوریه بوده و هرچه از زمان جنگ گذشته فعالیت ایران به نفع رژیم بشار اسد افزایش پیدا کرده است.

آقای روشندل درباره نقش ایران در عراق می گوید: از زمانی که شیعیان در انتخابات عراق قدرت را بدست گرفتند،‌ ایران به عنوان شریک دولت شیعه عراق با عراقی‌ها همکاری داشته است.

جلیل روشندل همچنین در باره حمایت از حوثی‌ها در جنگ یمن و همچنین در باره رابطه ایران و حزب‌الله لبنان نیز،‌ از نقش ایران سخن گفته است.

XS
SM
MD
LG