لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

کاهش واردات نفت از ایران؛ آیا خریداران به محدودیت تن می‌دهند؟


وزارت‌خارجه آمریکا که پیشتر گفته بود انتظار دارد واردات نفت ایران از طرف کشورهای خریدار تا ماه نوامبر، آبان‌ماه به صفر برسد، اعلام کرده که با این کشورها کار خواهد کرد که تاحد ممکن مشتریان بیشتری را به قطع کامل خرید نفت از ایران در یک بازه‌زمانی که مشخص نکرده، ترغیب کند.

یکی از مقام‌های ارشد وزارت‌خارجه آمریکا پیشتر گفته بود هیچ معافیتی برای کشورهای واردکننده نفت از ایران درنظر نخواهد گرفت اما به‌تازگی یک مقام دیگر ارشد وزارت‌خارجه آمریکا که نام او هم فاش نشده، گفت که مورد به مورد درباره دادن معافیت به مشتریان نفتی ایران تصمیم‌گیری خواهد شد.

پیش از این گفته شده بود واشینگتن سعی می‌کند کاهش خرید نفت از ایران را مرحله به مرحله پیش ببرد. تحریم‌هایی که قبل از توافق هسته‌ای اعمال شده بود صادرات نفت ایران را به یک میلیون بشکه در روز محدود کرده بود. ایران در ماه‌های اخیر روزانه حدود دو و نیم میلیون بشکه نفت و معیانات گازی صادر کرده است.

صندوق بین‌المللی پول در آخرین آماری که پیش از خروج آمریکا از برجام منتشر شده اعلام کرد که ایران در سال گذشته نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار صادرات نفت داشته است.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت رسما اعلام کرد که ایالات متحده از توافق اتمی با ایران خارج خواهد شد و تحریم‌های تعلیق‌شده علیه ایران را بازمی‌گرداند. کشورهای اروپایی می‌گویند خواستار حفظ برجام هستند و در تلاشند که برای ادامه فعالیت‌های تجاری‌شان با ایران از آمریکا معافیت بگیرند.

ایران می‌گوید در صورت تحریم دوباره از سوی آمریکا اجرای برجام را متوقف خواهد کرد.

در برنامه این هفته دیدگاه‌ها به این موضوع پرداخته ایم که محدود شدن خرید نفت از ایران تاچه حد امکان‌پذیر است و در صورت اجرا چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد داشت؟ با حضور سهراب سبحانی، اقتصاددان و استاد سابق اقتصاد در دانشگاه جورج‌تاون و مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی نهادهای اروپایی:

کاهش واردات نفت از ایران، آیا خریداران به محدودیت تن می‌دهند؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:24:59 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG