لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۷

پروانه پورشریعتی: «سارایوو غربی‌ترین منطقه نفوذ فرهنگ ایرانی»


ششمین کنفرانس دوسالانه بین‌المللی جوامع فارسی زبان روز دوشنبه دوم سپتامبر برابر با ۱۱ شهریور در شهر سارایوو، پایتخت بوسنی و هرزگوین آغاز شد.

در این همایش که تا شنبه هفتم سپتامبر برابر با ۱۶ شهریور ادامه دارد ده‌ها مقاله درباره زبان‌شناسی، ادبیات و تاریخ ارائه می‌شود.

رادیو فردا با پروانه پورشریعتی، رییس کل انجمن مطالعات جوامع فارسی زبان و استاد تاریخ خاورمیانه و آسیای میانه در دانشگاه ایالتی اوهایو گفت‌وگو کرده و ابتدا از او پرسیده که چرا سارایوو را برای برگزاری همایش دوسالانه مطالعات جوامع فارسی زبان انتخاب کرده است.


please wait

No media source currently available

0:00 0:03:06 0:00
لینک مستقیم

پروانه پورشریعتی، مدیر انجمن مطالعات جوامع فارسی‌زبان
پروانه پورشریعتی، مدیر انجمن مطالعات جوامع فارسی‌زبان
پروانه پور شریعتی: سعی مان بر این است که تمام مناطقی را که تحت تاثیر فرهنگ ایرانی بودند از دیرباز تا به حال،‌ با هم مرتبط کنیم. و تقریبا حدود یک سال یک سال و نیم پیش یکی از همکاران من که از دانشگاه ایالتی اوهایو با هم کار می‌کنیم، که ایشان مال بوسنی هستند این مساله را به من اطلاع دادند که واقعا خودم هم نمی‌دانستم. تعداد کثیری از دانشمندان و محققان که روی تاریخ و تمدن ایران کار می‌کنند نمی‌دانستند و آن این است که بالکان تقریبا غربی ترین منطقه‌ای است که تحت نفوذ فرهنگ ایران قرار گرفته و این از طریق دولت عثمانی بوده این مساله و حدود چهار قرن و اندی، تقریبا پنج قرن در بوسنی و بالکان و مخصوصا در ساریوو فرهنگ ایرانی در بطن جامعه نفوذ کرده تا به آنجا که به ما اطلاع دادند که هزارها نسخ خطی فارسی در کتابخانه «غازی خسرو بیگ» و در کتابخانه‌های متعدد دیگر که متاسفانه در طول جنگ بمباران شد و بخش عظیمش از بین رفت ولی خب دوباره دارد بازسازی می‌شود، که این چنین فرهنگی غربی ترین منطقه‌ای است که فرهنگ جهانی ایرانی در آن نفوذ کرده و به این ترتیب شد که ما تصمیم گرفتیم که نه تنها در این جا یک دفتری باز کنیم برای این که ما در مناطق مختلفی که تحت تاثیر تاریخ ایران بودند، تحت تاثیر فرهنگ و زبان فارسی بودند، تشکیلاتی داریم از تاجیکستان گرفته تا پاکستان و هندوستان و قفقاز، ارمنستان،‌ گرجستان. تصمیم گرفتیم که در اینجا یک دفتری باز کنیم و گفتیم که خب دیگر چه بهتر از این که ما همایش دو ساله انجمن را در سارایوو داشته باشیم.

خانم پورشریعتی، توی ششمین کنفرانس دوسالانه انجمن مطالعات جوامع فارسی زبان چه می‌گذرد و در این هفته چه پنل‌ها و برنامه‌هایی هست؟

حدود ۵۰ تا پنل داریم که در سشن‌های مختلف هر سشن ۴ تا پنل درش خواهد بود. و در مورد مسایل مختلف ارتباط فرهنگ ایران با فرهنگ مناطق دیگر همسایه و همچنین بوسنی درش صحبت خواهد شد. تعدادی پنل داریم که محققین بوسنی به فارسی صحبت خواهند کرد. حدود دو سه تا پنل داریم که به این منوال خواهد بود. فردا شب در یکی از برنامه‌ها که خواهیم داشت قدردانی کنیم از محمود دولت‌ آبادی. نمایشگاه نسخ خطی خواهیم داشت. نمایشگاه خطاطی بوسنی خواهیم داشت. یکی از مهمترین خواننده‌های فولکلور بوسنی به همراه خانم سپیده رییس سادات در پنجم سپتامبر برایمان کنسرت خواهند داشت و مسایل فرهنگی متعدد دیگری که کنفرانس گنجاندیم.
XS
SM
MD
LG