لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

بدهی دولت به تامین اجتماعی، به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسید


تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اعلام اینکه میزان بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی به مبلغ ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده‌است، تأکید کرد که دولت در سه سال گذشته، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، تصریح کرده‌است: «دو هفته قبل، دولت چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از بدهی خود به تأمین اجتماعی را در قابل تهاتر، پرداخت کرده است

پیش‌ازاین تقی نوربخش، مدیرعامل تأمین اجتماعی در بهمن‌ماه سال ۹۳، میزان بدهی دولت به تأمین اجتماعی را ۷۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.

علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی دولت یازدهم نیز در شهریورماه سال ۹۲، بدهی دولت به تأمین اجتماعی را ۵۰ هزار میلیارد تومان، ارزیابی کرده بود.

این رقم به‌عنوان بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، در حالی از سوی وزیر دولت حسن روحانی اعلام شد که سعید مرتضوی، مدیرعامل تأمین اجتماعی در پایان دولت محمود احمدی‌نژاد، یک ماه قبل از آن اعلام کرده بود که «دولت ایران تمام دیون خود به این سازمان را پرداخت کرده است.»

اگر مبنای بدهی دولت به تأمین اجتماعی را در ابتدای دولت حسن روحانی، رقم اعلام شده علی ربیعی، در نظر بگریم در سه سال گذشته، رقم این بدهی با افزایش ۶۰ هزار میلیارد تومانی بیش از دو برابر شده است.

تقی نوربخش در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به نامه‌نگاری روز سه‌شنبه دولت و تأمین اجتماعی گفت: «نامه‌ای از سوی دولت به سازمان تأمین اجتماعی نوشته شد که قرار است مبلغی حدود شش تا هفت هزار میلیارد تومان از این بدهی به سازمان تأمین اجتماعی داده شود.»

بدهی دولت به تأمین اجتماعی و پرداخت نشدن این بدهی، مسئله‌ای است که در سال‌های اخیر هماره مطرح بوده و شماری از کارشناسان این حوزه، هشدار داده‌اند که با این وضعیت تأمین اجتماعی به ورطه ورشکستگی کشیده خواهد شد.

پیش‌ازاین علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در تیرماه امسال، پیشنهاد داده بود که بدهی ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تأمین اجتماعی از طریق استفاده مجموعه تأمین اجتماعی از امکانات دولتی، تسویه شود.

علی لاریجانی، با اشاره به «بررسی‌های مجلس، مرکز پژوهش‌ها و مشاوران» تصریح کرده بود که «ظرف ۱۵ سال آینده تنش‌های جدی ازنظر بودجه‌ای در تأمین اجتماعی ایجاد خواهد شد.»

بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، قرار است در طول برنامه ششم توسعه در قالب تبصره‌ای طلب سازمان تأمین اجتماعی از دولت پرداخت شود.

به گزارش روزنامه اعتماد، حجت میرزایی، معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در یک نشست تخصصی ضمن انتقاد از عملکرد دولت پیشین در قبال مجموعه تأمین اجتماعی، گفت: «در آستانه انتخابات ۱۳۹۲، بار مالی دو هزار میلیارد تومانی بر دوش صندوق تأمین اجتماعی تحت عنوان همسان‌سازی گذاشته شد که ادامه آن در سال‌های اخیر به هست هزار میلیارد تومان رسیده است.»

از جمله موارد اتهامی سعید مرتضوی، مدیر عامل سابق تامین اجتماعی، تخلفات و سوءاستفاده از قدرت در سامزان تامین اجتماعی است.

وکیل سازمان تامین اجتماعی ایران در پرونده شکایت این سازمان از سعید مرتضوی، رئیس سابق این سازمان، مرتضوی را شریک بابک زنجانی، نامیده بود.

XS
SM
MD
LG