لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۹

وزیر کار: بدهی دولت به تامین اجتماعی ۵۰ هزار میلیارد تومان است


علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
در حالی که سعید مرتضوی، رییس سابق سازمان اجتماعی گفته بود دولت تمامی بدهی‌های خود به این سازمان را پرداخت کرده است، وزیر کار دولت روحانی می‌گوید که میزان بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی «۵۰ هزار میلیارد تومان» پیش‌بینی شده است.

علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در گفت وگو با سایت «خبرآنلاین» درباره این گزارش که بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی «۶۰ هزار میلیارد تومان» است، گفت: «الان نمی‌توان در این باره نظر داد. باید تمام شرکت‌ها و موسساتی که به عنوان بدهی به سازمان داده شده ارزش‌گذاری شوند، اما پیش‌بینی ما ۵۰ هزار میلیارد تومان است.»

وی افزود: «طبق قانون چون دولت باید سه درصد حق بیمه کارگران را پرداخت کند، بنابراین امکان صفر شدن بدهی دولت به تامین اجتماعی صفر است.»

پیشتر دولت محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده بود که برای تسویه بدهی‌های خود با سازمان تامین اجتماعی، تعدادی شرکت و موسسه را به این سازمان واگذار می‌کند.

در همین زمینه سعید مرتضوی روز سوم مردادماه و زمانی که مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی بود، اعلام کرد که دولت دهم «تمام دیون خود به این سازمان را پرداخت کرده است».

این در حالی است که رحمت‌الله حافظی، مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی دوم شهریورماه تسویه بدهی «۳۵ هزار میلیارد تومانی» دولت به این سازمان از طریق واگذاری شرکت‌ها را تکذیب کرد و گفت شرکت‌هایی که به تامین اجتماعی واگذار شده‌اند، «زیان‌ده» و «مانند پیازهای خراب ته‌ گونی» هستند.

با این‌حال عزیز دولتخواه، رییس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی سوم شهریورماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر از تصمیم دولت پیشین مبنی بر واگذاری «۴۲ شرکت و دو معدن» خبر داد و افزود اگر تمامی مصوبات دولت دهم اجرایی و تمامی این شرکت‌ها و معادن به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود، «حساب ۳۵ هزار میلیارد تومان دولت تسویه می‌شود و در غیر این صورت امکان تسویه بدهی‌های دولت وجود ندارد».

در حال حاضر در کنار بدهی دولت به تامین اجتماعی، این سازمان به گفته وزیر کار دولت یازدهم، خود نیز «۱۲ هزار میلیارد تومان» بدهی دارد و آقای ربیعی پیش‌بینی می‌کند که میزان بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی به «۱۴ هزار میلیارد تومان» برسد.

خبرآنلاین: بدهی ۳۰ هزار میلیاردی دولت به وزارت نیرو

از سوی دیگر، در حالی که وزیر نیروی دولت محمود احمدی‌نژاد پیشتر میزان بدهی این وزارتخانه را «۱۰ هزار میلیارد تومان» اعلام کرده بود، وبسایت «خبرآنلاین» می‌گوید طبق ارزیابی‌ها، رقم واقعی «بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان» خواهد بود.

«خبرآنلاین» گزارش داده که مجید نامجو، وزیر پیشین نیرو در حالی بدهی این وزارتخانه به بخش خصوصی و بانک‌ها را «۱۰ هزار میلیارد تومان» ارزیابی کرده است که مدیرعامل شرکت توانیر که همچنان فرد منتصب مجید نامجو است، تنها بدهی این شرکت به پیمانکاران را «۱۶ هزار میلیارد تومان» اعلام کرده است.

این وب‌سایت می‌افزاید: «این در حالی است که اگر مطالبات پیمانکاران بخش آب کشور را نیز لحاظ کنیم، رقم بدهی وزارت نیرو بیش از سه برابر رقم مورد تاکید وزیر نیروی دولت دهم خواهد بود.»
XS
SM
MD
LG