لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

روند کاهشی نرخ تورم در بهمن ماه، حفظ شد


بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، با انتشار گزارش‌های جداگانه‌ای تأیید کردند که متوسط نرخ تورم بهمن‌ماه امسال، همچنان روند کاهشی خود را حفظ کرده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی ایران، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه بهمن‌ماه ۹۴ به ۸.۹ درصد رسید که نسبت به نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه دی‌ماه امسال، هفت‌دهم درصد کمتر بوده است.

میانگین تورم سالانه در این ماه نیز در این گزارش ۱۲.۶ درصد اعلام شد که در مقایسه با متوسط نرخ تورم دی‌ماه (۱۳.۲ درصد)، کاهشی ۰.۶ واحد درصدی را تجربه کرد.

بر اساس این گزارش شاخص بهای گروه اصلی «تحصیل» در میان سایر بخش‌ها با تورم نقطه‌به‌نقطه ۲۱.۳ درصدی، پیشتاز تورم در میان تمام گروه‌های اصلی است، پس‌ازاین گروه، گروه اصلی «بهداشت و درمان» با تورم نقطه‌به‌نقطه ۱۸.۱ درصدی در رتبه دوم قرارگرفته است.

پیش‌ازاین، مرکز آمار ایران نیز با انتشار گزارشی متوسط نرخ تورم مناطق شهری ایران در بهمن‌ماه امسال را ۱۱.۸ درصد اعلام کرده بود که نسبت به میانگین تورم در گزارش این مرکز از تورم دی‌ماه، با کاهشی ۰.۴ واحد درصدی همراه بوده است.

تورم نقطه‌به‌نقطه بهمن‌ماه نیز در گزارش مرکز آمار ایران، ۸.۹ درصد اعلام شد که نسبت به نرخ تورم دی‌ماه، ۰.۶ واحد درصد کمتر است.

نرخ تورم ماهانه بهمن‌ماه ۹۴، در گزارش مرکز آمار ایران، کاهش داشته و ۰.۴ درصد کمتر شده است.

شاخص بهای گروه اصلی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در بهمن‌ماه امسال، در گزارش بانک مرکزی در مقایسه با بهمن پارسال رشدی ۴.۶ درصدی داشت. نرخ تورم ماهانه این گروه منفی یک‌دهم درصد را ثبت کرد.

در گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم شهری در بهمن‌ماه امسال، نشان می‌دهد که شاخص بهای گروه خوراکی‌ها در بهمن‌ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایشی ۷.۷ درصدی داشته است، نرخ تورم ۱۲ ماهه این گروه در ماه مورد گزارش، رقم ۱۰.۱ درصد را به ثبت رساند.

بر اساس نتایج این گزارش مرکز آمار ایران، شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات طی بهمن‌ماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال به میزان ۷.۶ درصد افزایش داشت.

درصد تغییرات این گروه در ۱۲ ماه منتهی به بهمن‌ماه ۹۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۹.۹ درصد بود که نسبت به دی‌ماه کاهشی اندک در حدود ۰.۲ واحد درصد را به ثبت رساند.

بررسی تغییرات سبد کالای منتخب رادیو فردا در بهمن‌ماه امسال نیز نشان می‌دهد که به متوسط قیمت این سبد کالایی نسبت به دی‌ماه، کمتر از یک درصد (۰.۶۷ درصد) کمتر شده است.

در فاصله این یک ماه، بیشترین رشد قیمتی در میان ۱۰ قلم کالای حاضر در این فهرست با رشد ۲۰ درصدی قیمت به پیاز اختصاص یافت که در روزهای اخیر با رشد قیمتی کم‌سابقه‌ای روبرو شده است.

بیشترین کاهش قیمت نیز از دی‌ماه تا بهمن‌ماه امسال به گوجه‌فرنگی اختصاص داشت که در این مدت نزدیک به ۴۱ درصد کاهش قیمتی داشت.

جزییات تغییرات قیمت سبد کالای منتخب رادیو فردا از دی تا بهمن‌ماه امسال در جدول شماره یک قابل‌پیگیری است.

اگرچه متوسط قیمت سبد کالای منتخب رادیو فردا در فاصله دی تا بهمن امسال با کاهش همراه بود، اما میانگین قیمتی سبد اقلام این سبد مالایی از بهمن‌ماه پارسال تا بهمن‌ماه امسال با رشد حدوداً ۱۳ درصدی (۱۲.۶۵) روبرو شد.

پیاز صدرنشین افزایش قیمت در این فاصله یک ساله بود و از بهمن ۹۳ تا بهمن ۹۴، بیش از ۶۶ درصد گران شد.

گران شدن پیاز در این فاصله یک ساله با کاهش ۱۷ درصدی سیب‌زمینی در همین دوره زمانی همراه بود که رکورد ارزان شن در میان اقلام ۱۰ گانه این فهرست است.

جزییات تغییر قیمت اقلام مندرج در سبد کالای منتخب رادیو فردا در دوره زمانی بهمن ۹۳ تا بهمن ۹۴ در جدول شماره دو، قابل‌مشاهده است.

در هفته‌های گذشته و با افزایش کم‌سابقه قیمت پیاز دلایل متفاوتی برای این گرانی مطرح شده‌است، یکی از این دلایل افزایش صادرات پیاز به روسیه و کاهش عرضه این محصول در بازارهای داخلی عنوان شده‌است.

حضور دلالان و نقش آنها نیز از دیگر دلایل گرانی پیاز در روزها و هفته‌های اخیر اعلام شده‌است، اما حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفت‌وگو با ایسنا، دلیل گرانی پیاز را متضرر شدن کشاورزان در سال گذشته اعلام کرده است.

براساس گفته های حسین مهاجران، کشاورزان با تجربه عرضه زیاد سال گذشته، امسال پیاز کمتری کاشته‌اند که باعث گرانی شده‌است.

عدم توازن در کشت سالانه پیاز و سیب زمینی سالهاست به مشکل کشاورزان بدل شده است.

به گفته رئیس اتحادیه میوه و سبزی، با محصول تولیدی نقاطی مانند چابهار و بندرعباس به بازار، تا حدود ۱۵ تا ۲۰ روز آینده شرایط بهتر می‌شود و قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

XS
SM
MD
LG