لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۵

مراسم هفت آبان: «حلقه گلی کنار آرامگاه کوروش قرار گرفت‎«‎


 عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

ماموران نیروی انتظامی شیراز روز دوشنبه از تجمع دوستداران ادای احترام به کورش پادشاه هخامنشی جلوگیری کردند.

روز هفتم آبان برابر با ۲۹ اکتبر برابر است با ورود کورش به بابـل در سال ۵۳۹ پیش از میلاد مسیح.

شماری از شهروندان ایران و ۱۹ مورخ ارشد تاریخ باستان از کشورهای مختلف در سال های گذشته از تهران خواسته اند که روز ۷ آبان به نام «روز کورش» در تقویم رسمی ایران ثبت شود. اما پس از اعتراض بعضی از مراجع تقلید شیعه نزدیک به حکومت (به ویژه آیت الله حسین نوری همدانی) به گردهمایی شمار چشمگیری از حامیان ثبت رسمی این سالگرد در پاسارگاد در روز هفتم آبان ماه ۱۳۹۵ دیگر اجازه تجمع در آرامگاه کورش به علاقمندان داده نشده است.

بنابر گزارش های غیر رسمی در روزهای گذشته هم بعضی شهروندان پیامک هایی بی نام و نشان دریافت کرده اند حاوی این هشدار که تجمع در پاسارگاد غیرقانونی است و باید از تجمع در کنار آرامگاه کورش پرهیز کرد.

با این وصف، امسال حامیان نامگذاری روز هفتم آبان به نام «روز کورش» چه کردند؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:36 0:00
لینک مستقیم

کورش زعیم، عضو شورای مرکزی «جبهه ملی ایران»، در تهران که به مناسبت روز ۷ آبان در تجمع دو سال پیش پاسارگاد سخنرانی کرده بود در پاسخ به این پرسش رادیو فردا می‌گوید امروز یکی از دوستداران این تشکل موفق شده با اجازه ماموران مستقر از حصار بگذرد و حلقه گلی کنار آرامگاه کورش بگذارد.

اما او می‌افزاید که اجازه تجمع به کسی داده نشد و با وجود حصارکشی امنیتی امکان این کار نبوده است. کورش زعیم همچنین از پرویز ورجاوند دبیرکل سابق «جبهه ملی ایران» یاد می‌کند که در سالیان پایانی عمر «دعوت کننده تجمع در پاسارگاد» و حامی نامگذاری روز کورش بود. آقای زعیم می افزاید که پارسال و حتی در شرایط حبس در این روز مراسم برگزار کرده است. او افزود امروز هم پیش از آغاز مصاحبه با رادیو فردا در خانه او عده ای به احترام کورش جمع شده‌اند و این مراسم هنوز هم ادامه دارد.

کورش زعیم می افزاید که تعداد ذیگری از دوستان و آشنایان او هم مراسمی مشابه به همین مناسبت در خانه های خود برگزار کرده اند.

بیستم آبان ماه ۱۳۹۷ بهرام پارسایی نماینده شیراز در صحن علنی مجلس در یک سخنرانی از حسن روحانی انتقاد کرد و گفت رئیس‌جمهوری ایران از یک طرف در سفرهای بین المللی ایران را ناجی یهودیان معرفی می کند، اما از طرف دیگر درخواست این نماینده را برای ثبت روز ۷ آبان ماه در تقویم رسمی کشور را به «شورای عالی امنیت ملی» ارجاع می دهد. کورش زعیم این اقدام آقای روحانی را «بی‌ربط» می‌خواند و می‌گوید علیرغم فراهم نبودن زمینه برای به رسمیت بخشیدن سالروز ورود کورش به بابل در تقویم حرکت شهروندان در این مسیر ادامه خواهد یافت.

عضو شورای مرکزی «جبهه ملی ایران» می‌گوید پیش از این در نامه ای رسمی از یونسکو خواسته است روز ۲۹ اکتبر برابر با ۷ آبان را به نام «روز کورش» ثبت بین المللی کند اما این نهاد هنوز پاسخی به این درخواست نداده است.

XS
SM
MD
LG