لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

ارزیابی تازه‌ترین گفته‌های خامنه‌ای درباره راه حل مسئله فلسطینی


«جمال عبدالناصر شعار می‌داد که یهودی‌ها را در دریا می‌ریزیم. اما ما از روز اول چنین حرف‌هایی نزدیم. ما از روز اول یک طرحی اعلام کردیم، گفتیم امروز دمکراسی یک شیوه‌ی مدرن است که همه‌ دنیا قبول دارند؛ گفتیم برای تعیین تکلیف کشور تاریخی فلسطین به مردم فلسطین مراجعه کنید. این طرح در سازمان ملل به‌عنوان نظر جمهوری اسلامی ثبت شده است».

این بخشی از گفته‌های علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران است درباره اسرائیل در دیدار عصر یکشنبه ۲۰ خرداد با استادان و پژوهشگران دانشگاه‌ها.

آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از همین گفته‌ها افزود: «همیشه گفته‌ایم برای تعیین نوع حکومت در کشور تاریخی فلسطین باید بر اساس شیوه‌ای که همه‌ جهان قبول دارد به افکار عمومی مراجعه کرد و از همه‌ی فلسطینیانِ واقعی اعم از مسلمان و یهودی و مسیحی که حداقل ۸۰ سال در این سرزمین بوده‌اند -چه در داخل و چه در خارج از سرزمین‌های اشغالی- نظرخواهی و همه‌پرسی شود».

در آغاز گفت‌وگو با سعید برزین، تحلیلگر سیاسی در لندن، پرسیدم آیا در تازه‌ترین گفته‌های رهبر ایران نکته تازه‌ای به چشم می‌خورد یا نه؟ او می‌گوید این حرف تازه‌ای نیست و در شرایط جاری هم نمی‌تواند چندان موثر باشد.

به گفته سعید برزین، آنچه که ایران می‌تواند برای کاهش تنش با اسرائیل انجام دهد اقداماتی است متعدد از کارهایی ساده نظیر محو شعارهای ضداسرائیلی در نمازهای جمعه تا گشودن باب گفت‌وگوهای غیر علنی و غیررسمی با این کشور.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:27 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG