لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

راه‌ها و بهای فروش نفت ایران به مشتریان جدید


اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ جمهوری ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ژاپنی کیودو می‌گوید ایران برای فروش نفت خود به «را‌ه‌های جدیدی» دست پیدا کرده‌ است.

او بدون ارائه توضیحاتی بیشتر درباره این راه‌های جدید فروش نفت افزود: «حتی اگر شرکای اصلی اقتصادی ایران خرید نفت را کاهش بدهند، تهران شرکای جدیدی پیدا کرده و به آنها نفت فروخته‌ است و این راه ادامه خواهد داشت.»

همزمان، با خروج آمریکا از برجام، ایران با تحریم‌های نفتی واشینگتن علیه تهران روبه‌روست.

رادیو فردا گفت‌وگویی با شاهین فاطمی رئیس «دانشکده آمریکایی اقتصاد در پاریس» انجام داده و از وی پرسیده مشتریان مورد اشاره معاون رئیس جمهوری ایران از چه راهی می‌توانند از ایران نفت بخرند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:35 0:00
لینک مستقیم

شاهین فاطمی می‌گوید یک راه این است که کشتی‌های حامل نفت، شاخص الکترونیکی نوع محموله و مقصد را خاموش می‌کنند و طوری حرکت می‌کنند که دیده نشوند.

به گفته این استاد اقتصاد، راه دوم انتقال نفت از راه لوله به عراق است هر چند معلوم نیست دولت جدید عراق این کار را انجام دهد.

به باور این کارشناس، بقیه فروش غیرمتعارف نفت از راه تهاتر یا مبادله نفت و کالا میان ایران و به ویژه چین می‌تواند صورت گیرد.

شاهین فاطمی بر این باور است که فروش نفت ایران با بهای ارزان و مبادله نفت ایران با ارزهایی به غیر از دلار و یورو جواب مشکلات کشور و نیازهای اقتصادی ایران را نمی‌دهد و هر روز که به این ترتیب بگذرد به زیربنای اقتصاد کشور لطمه می‌خورد.

XS
SM
MD
LG