لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

ادامه سقوط قیمت نفت در بازار جهانی


قیمت نفت روز پنج شنبه و در ادامه روند افت طلای سیاه تحت تأثیر افزایش ذخایر انرژی آمریکا و همچنین کاهش ارزش پول چین، یوان، به بشکه‌ای ۳۲ دلار ۶۲ سنت رسید.

به گزارش خبرگزاری‌ها، قیمت نفت دریای شمال، برنت در دادوستدهای روز پنج‌شنبه، با کاهشی ۴.۷ درصدی روبرو شد و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، حدود ۴ درصد افت کرد.

برای نفت آمریکا این قیمت پایین‌ترین سطح قیمتی از سال ۲۰۰۸ میلادی (هفت سال قبل) و وقوع بحران مالی در این کشور است که قیمت نفت وست تگزاس به سطح قیمت بشکه‌ای ۳۲ دلار و ۴۰ سنت رسیده بود، اما قیمت نفت برنت دریای شمال رکورد تاریخی پایین‌ترین سطح قیمتی از ۱۱ سال گذشته تاکنون را تجربه می‌کند.

قیمت سبد نفتی اوپک نیز روز چهارشنبه، به بشکه‌ای کمتر از ۳۰ دلار رسید و روی رقم ۲۹ دلار و ۷۱ سنت ایستاد.

قیمت نفت در تابستان سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از ۱۱۰ دلار بود که از آن زمان تاکنون حدود ۷۰ درصد افت داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، افت ارزش یوان چین، سقوط کم‌سابقه قیمت سهام در بورس شانگهای و توقف دادوستدها در بازار سهام چین در روز چهارشنبه و همچنین پیشی گرفتن عرضه نفت نسبت به تقاضای آن و رسیدن این نسبت به بالاترین حد خود طی سال‌های اخیر ازجمله مهم‌ترین عوامل تداوم روند کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر هستند.

شتابگیری روند افت یوان چین که با آشفتگی در معاملات سهام در بورس‌های مهم این کشور همراه بود ناظران و سرمایه‌گذاران بازار را نگران کرده است که دومین اقتصاد بزرگ جهان به جنگ ارزی روی آورد و ارزش پول ملی خود را دست‌کاری کند.

همین نگرانی‌ها در کنار اعلام ذخایر انرژی آمریکا و افزایش میزان ذخایر نفت این کشور در کنار روند رو به رشد ارزش دلار باعث شده تا قیمت نفت خام، کاهش بیشتری را تجربه کند.

افزایش تنش بین ایران و عربستان سعودی که منجر به قطع روابط دیپلماتی دو کشور شد نیز ازجمله عوامل روانی بر بازار برای تداوم روند کاهشی قیمت نفت خام است.

تحلیلگران انتظار دارند رقابت‌های دو کشور و افزایش تنش سیاسی بین ریاض و تهران، به رقابت بر سر ارزان‌فروشی و عرضه بیشتر نفت به بازار از سوی دو کشور منتهی شود که پیشی گرفتن بیشتر عرضه نفت در برابر تقاضا و درنهایت کاهش بیشتر قیمت‌ها را در پی خواهد داشت.

وال‌استریت جورنال، روز سه‌شنبه در گزارشی از اقدام عربستان مبنی بر ارائه تخفیف‌های بیشتر به خریداران اروپایی نفت تولید این کشور خبر داده بود که به نوشته این نشریه چاپ لندن، باهدف بیرون راندن تهران از بازار رقابت سهم‌خواهی از بازار انجام‌گرفته است.

مهدی عسلی، مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت نیز پیش‌ازاین با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی درباره تنش‌های به وجود آمده میان ایران و عربستان و تأثیر آن بر بازار نفت، اظهار داشت: «تأثیر این‌گونه تنش سیاسی بر بازار نفت کوتاه‌مدت خواهد بود و به‌محض این‌که بازار نسبت به عرضه نفت مطمئن شود، دیگر واکنشی نشان نخواهد داد.»

خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت ایران، روز چهارشنبه در گزارشی به نقل از اوپک، اعلام کرد در سال ۲۰۱۶ میلادی، تقاضا برای نفت این سازمان با یک‌میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه افزایش روزانه به ۳۰ میلیون و ۸۴۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

در حالی بر اساس پیش‌بینی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، تقاضا برای نفت اوپک به حدود ۳۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد که در حال حاضر، کشورهای عضو این سازمان روزانه در حدود ۳۲ میلیون بشکه نفت تولید به بازار عرضه می‌کنند.

نظرسنجی خبرگزاری رویترز از ۲۰ تحلیلگر بازار نفت نیز نشان می‌دهد که این تحلیلگران بر این باورند که «قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ میلادی، افزایش زیادی نمی‌یابد.»

مهم‌ترین دلیل این تحلیلگران برای ارائه چنین پیش‌بینی نه‌چندان خوش‌بینانه‌ای از آینده بازار نفت به کاهش نرخ رشد اقتصادی اقتصادهای پیشرو همچون چین بازمی‌گردد.

صندوق بین‌المللی پول و دیگر نهادهای بین‌المللی روند اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۶ میلادی را سالی با رشد اندک اقتصادی و در حدود سه درصد پیش‌بینی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG