لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

قیمت نفت پس از نشست‌های دوحه و تهران، اندکی افزایش یافت


یکی از میادین نفتی کشور آذربایجان
یکی از میادین نفتی کشور آذربایجان

قیمت نفت در بازارهای جهانی یک روز پس از نشست چهارجانبه وزرای نفت ایران، ونزوئلا، عراق و قطر در تهران بیش از ۵ درصد افزایش یافت.

بر اساس گزارش وب‌سایت «اویل‌پرایس نت»، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز پنج‌شنبه با افزایش دو دلار و ۳۰ سنت، به ۳۴ دلار و ۵۰ سنت رسید که از افزایش حدود ۷ درصدی قیمت این نفت خبر می‌دهد.

بر این اساس، قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس نیز با رشدی نزدیک به شش درصد، به اندکی کمتر از ۳۱ دلار رسید.

روند افزایش قیمت نفت حتی پیش از برگزاری چهار وزیر نفت عضو اوپک روند افزایشی خود را آغاز کرده بود.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران روز چهارشنبه، پس از پایان نشست چهارجانبه تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد که «ایران از هر اقدامی به‌منظور تثبیت شرایط بازار و بهبود قیمت نفت خام حمایت می‌کند.»

در هفته جاری دو نشست بین وزرای نفت کشورهای تولید و صادرکننده نفت در تهران و دوحه قطر با موضوع بررسی بازار نفت و یافتن راهکارهایی برای بهبود قیمت‌ها برگزارشده است که اثر سریع و آنی این نشست‌ها، افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی بوده است.

روز سه‌شنبه، ۲۶ بهمن ۹۴ وزرای نفت عربستان، روسیه و قطر در دوحه قطر با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. یک روز پس‌ازآن وزیر صنعت و انرژی قطر که عنوان رئیس دوره‌ای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک را یدک می‌کشد به همراه وزیران نفت ونزوئلا و عراق در تهران حضور یافت.

بیژن زنگنه، جلسه مشترک با سه همتای خود را «جلسه خوب» توصیف کرده و توضیح داد که در این نشست «تصمیم گرفته شد، اعضای اوپک و غیر اوپک سقف تولید خود را به‌منظور تثبیت بازار و بهبود قیمت‌ها به نفع مصرف‌کننده و تولیدکننده، نگه‌دارند و این موضوع موردحمایت جمهوری اسلامی است.»

وزیر نفت ایران، برگزاری نشست‌های دوحه و تهران را «گام نخست» برای بهبود وضعیت بازار، توصیف کرد و گفت: «باید گام‌های بعدی هم برداشته شود، آغاز همکاری میان کشورهای عضو و غیر عضو برای بهبود وضعیت بازار جای خوشحالی دارد.»

زنگنه، همچنین تصریح کرد که در نشست چهارجانبه تهران، درباره بازگشت ایران به بازار جهانی نفت در دوره پساتحریم نیز بحث شده است که به گفته وزیر نفت ایران، «آنها با نگاه منطقی به این واقعیت نگاه کردند.»

روز چهارشنبه، مهدی عسلی، نماینده ایران در اوپک، در گفت‌وگو با روزنامه شرق، تأکید کرده بود که ایران نمی‌تواند هزینه تعادل در بازار نفت را بدهد.

بیژن زنگنه نیز همچنان بر موضع ایران مبنی برافزایش تولید و در اختیار گرفتن سهم از بازار تأکید کرده است.

به گفته وزیر نفت دولت یازدهم، «ایران مصمم به افزایش تولید خود است و از سهم خود در بازار صرف‌نظر نخواهد کرد.»

بر اساس گزارش سازمان اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان روز چهارشنبه در مقایسه با روز قبل با کاهش جزئی به ۲۸ دلار و ۱۸ سنت رسید.

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه ۲٫۲ میلیون بشکه صادرات نفت داشت، اما در دوران تحریم‌ها این میزان به حدود یک میلیون بشکه سقوط کرد و گزارش‌ها حاکی است که بعد از اجرای برجام این مقدار به ۱٫۳ تا ۱٫۴ میلیون بشکه افزایش پیداکرده است.

قیمت نفت این روزها با نوسان در کانال قیمتی کمتر از ۳۰ دلار در هر بشکه به رکورد پایین ترین قیمت در ۱۲ سال گذشته، رسیده‌است.

XS
SM
MD
LG