لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

حیدر عبادی و سفر مقتدی صدر به عربستان


محمد بن سلمان،ولیعهد عربستان سعودی و مقتدی صدر (نفر دوم از راست)
محمد بن سلمان،ولیعهد عربستان سعودی و مقتدی صدر (نفر دوم از راست)

خبرگزاری های رسمی ایران از دیدار یک هیات رسانه ای جمهوری اسلامی ایران با نخست وزیر عراق در بغداد خبر داده اند.

حیدر عبادی در این دیدار از لزوم مشارکت «حشد الشعبی» (شبه‌نظامیان شیعه عراقی و مورد حمایت حکومت ایران) در آینده عراق گفت و همزمان افزود که از نتیجه سفر مقتدی صدر روحانی شیعه عراقی به عربستان، بی‌خبر است.

روز یکشنبه خبرگزاری ها از اولین سفر مقتدی صدر به عربستان در یازده سال گذشته خبر دادند. سفری که هم ریاض و هم دفتر مقتدی صدر گفتند نتیجه اش خوب بوده است.

همن سیدی تحلیلگر سیاسی (در لندن) به رادیو فردا می گوید حیدر عبادی به این دلیل در پاسخ به پرسش هیات رسمی رسانه ای ایران با همه پرسی اقلیم کردستان عراق مخالفت نشان داده که حرفش به دل میهمانان ایرانی بنشیند.

همزمان حسین علیزاده دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران در قاهره و پژوهشگر «مرکز مطالعات صلح دانشگاه تامپره فنلاند» (در هلسینکی) گفته های حیدر عبادی را در چارچوب خواست مشترک مقتدی صدر و عربستان در مسیر «انحلال حشد الشعبی» تحلیل می کند.

افشین شاهی استاد علوم سیاسی دانشگاه بردفورد (در شهر لیدز انگلستان) هم به رادیو فردا می گوید سفر مقتدی صدر به عربستان بر عکس «سفر مذهبی» یازده سال پیش او به همین کشور، «سفری است کاملا سیاسی و حامل پیامی برای ایران».

please wait

No media source currently available

0:00 0:07:03 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG