لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

جمهوری اسلامی ایران «بر سر دوراهی» در پی انتخابات


روز بعد از انتخابات هفتم اسفند بازار تحلیل معنای رفتار انتخاباتی رای دهندگان گرم شد. وزارت کشور اعلام کرد که حدود ۵۰ درصد واجدین شرایط در تهران و حدود ۶۲ درصد واجدین شرایط در کل کشور در انتخابات شرکت کرده‌اند.

تبدیل شدن فهرست نامزدهای ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت حسن روحانی در حوزه انتخابی تهران به نتیجه شمارش آرا در گزارش‌ها در این باره برجسته شد. وزارت کشور هر ۳۰ نامزد «فهرست امید» را برنده کرسی‌های تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام کرد.

بالاترین رأی نصیب محمدرضا عارف معاون اول ریاست جمهوری در دوران جای گرفتن محمد خاتمی در راس قوه مجریه شد که پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ بسیاری از اصلاح طلبان را متقاعد و بسیج کرد تا قهر با صندوق در پی سرکوبی اعتراضات سال ۱۳۸۸ را کنار بگذارند و بخت خود را برای بازگشت به صحنه سیاست بار دیگر با مشارکت در انتخابات بیازمیند.

به فاصله کمی از محمدرضا عارف، علی مطهری از اصولگرایان حامی دولت حسن روحانی و خواستار پایان یافتن بازداشت خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد رهبران اعتراض های سال ۱۳۸۸ در جایگاه دوم برندگان حوزه تهران جای گرفت.

در صورتی که نام غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم در رده ۳۱ آرا جای گرفت و از ادامه کار در مجلس دهم باز ماند.

از سوی دیگر در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صدرنشین برندگان شد. همزمان نام حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران پس از آیت‌الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران در رده سوم نام برندگان جای گرفت.

اما محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان و محمدتقی مصباح یزدی چهره پرنفوذ میان اصولگرایان مخالف دولت حسن روحانی که «پدر معنوی جبهه پایداری» نام گرفته، جایگاه خود را در مجلس خبرگان از دست دادند.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان اما با کسب رتبه ۱۶ در ته جدول برندگان تهران توانست عضو مجلس خبرگان باقی بماند.

روزنامه رسالت در روز پس از انتخابات رای روز جمعه را «رأی به نظام» تعبیر کرد اما روزنامه اصلاحگرای شرق همین رویداد را «خانه‌تکانی» نام نهاد.

معنای نتیجه آرای انتخاباتی روز هفتم اسفند چیست؟

در میزگرد ویژه تحلیل رفتار انتخاباتی شهروندان سه میهمان به این پرسش پاسخ داده اند. محمدصادق جوادی حصار عضو شورای مرکزی «حزب اعتماد ملی» و از مشاوران ارشد مهدی کروبی در کارزار انتخاباتی او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در مشهد؛ مجید محمدی تحلیلگر منتقد جمهوری اسلامی ایران و رضا علیجانی فعال و تحلیلگر طیف ملی-مذهبی در استودیو رادیو فردا در پراگ.

لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG