لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

تدریس زبان خارجی به کودکان و نوجوانان به چه شکل؟


رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید آموزش زبان‌های خارجی در مراکز پیش دبستانی و حتی دبستان ها، مورد موافقت آموزش و پرورش نبوده و ممنوع است.

موضوع آموزش زبان های خارجی در مدارس از موضوعاتی مورد اختلاف آیت الله خامنه ای و حسن روحانی بود که در نیمۀ اردیبهشت به بحث داغ رسانه ها در ایران تبدیل شده بود.

مرضیه گرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا از برخورد با مراکز پیش دبستانی و دبستان هایی که زبان های خارجی آموزش می دهند خبر داده است.

این در حالی است که در سال های گذاشته تعداد زیادی از این مراکز حتی مجوز فعالیت خود را به عنوان مراکز دوزبانه، از آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی دریافت کرده اند.

در یک جست و جوی اینترنتی ساده دربارۀ مراکز پیش دبستانی یا به عبارت دیگر مهدکودک های تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران به این نکتۀ مشترک برمی خورید که بیشتر این مراکز با معرفی خود به عنوان مهدکودک های دو زبانه تلاش می کنند تا با یکدیگر رقابت کنند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:04 0:00
لینک مستقیم

سعید پیوندی، جامعه شناس و کارشناس حوزۀ آموزش در پاریس، از تأثیر آموزش زبان های خارجی در دوره های پیش دبستانی و دبستانی به رادیو فردا می گوید:

«اگر به دیگر نظام های آموزشی دنیا مراجعه کنیم می بینیم اگر روند آموزش زبان در سنین پایین آغاز شود، کودکان زبان های خارجی را بهتر و زودتر یاد می گیرند اما در ایران با موضوع آموزش زبان های خارجی از منظری ایدئولوژیکی و سیاسی برخورد می شود. »

ایجاد محدودیت برای آموزش زبان انگلیسی در مراکز پیش دبستانی و دبستان ها به دنبال انتقاد آیت الله خامنه ای در سیزدهم اردیبهشت ماه آغاز شد که آیت الله خامنه ای گفت: «ترویج زبان انگلیسی در کشور ما یک کار ناسالم است. زبان خارجی را باید بلد بود، اما زبان خارجی و زبان علم که فقط زبان انگلیسی نیست. چرا دیگر زبان ها را در مدارس به عنوان درس زبان معیین نمی کنند. این میراث دوران طاغوت است. حالا علاوه بر این که زبان انگلیسی را به زبان خارجی اصلی در مدارس تبدیل کرده ایم، مدام داریم سن آموزش آن را به مقاطع پایین تر مانند دبستان ها و مهد کودک ها می بریم.»

یک روز پس از انتقاد رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، وزارت آموزش و پرورش را مکلف کرد تا چگونگی آموزش زبان‌های خارجی در مدارس را «از لحاظ کمی و کیفی» بررسی کرده و گزارش آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند. اما در عین حال حسن روحانی دیدگاهی خلاف آیت الله خامنه ای مطرح کرد. دیدگاهی که واکنش انتقادی امامان جمعه را نیز به دنبال داشت:

آقای روحانی گفت: «اینکه کدام زبان و چه تعداد زبان خارجی بیاموزیم هم به امکانات ما و هم به تعداد معلمین آشنای ما به زبان‌های خارجی ارتباط دارد و البته هم به خواست مردم مرتبط است. مردم خودشان باید بخواهند و دانش‌آموز هم باید خودش بخواهد و باید بتواند انتخاب کند چند زبان می‌خواهد بیاموزد».

بنا به اعلام مرضیه گرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، در حال حاضر شمار دانش آموزان مدارس غیردولتی با آمار پیش دبستانی‌ها، به دومیلیون نفر در کشور می‌رسد.

دانش آموزانی که به گفتۀ سعید پیوندی، جامعه شناس در پاریس، موضوع آموزش زبان به آن ها از منظری سیاسی دارد دنبال می شود نه آموزشی: «ما به جای این که زبان های خارجی را به عنوان یک پدیدۀ آموزشی ببینیم به عنوان یک پدیدۀ سیاسی و ایدئولوژیک می بینیم و فکر می کنیم اگر بچه های ما این زبان ها را از کودکی بیاموزند ممکن است از نظر فرهنگی منحرف بشنوند یا نفوذ فرهنگ خارجی در ایران زیاد شود. این نگاهی ضدآموزشی و ضد فرهنگی است و پیش از هر چیز به نسلی ضربه می زند که در سنین بالا هم نمی تواند یک زبان خارجی را به خوبی صحبت کند.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران در حالی از نفوذ غرب بر نسل جدید از طریق آموزش زبان می گوید که بنا به اعلام موسسۀ تحقیقاتی مستقل پیو در واشینگتن، سن آموزش نخستین زبان خارجی بیشتر دانش آموزان در اروپا از سن 9 سالگی آغاز می شود.

در بلژیک سن آموزش اولین زبان خارجی به کودکان از سه سالگی تعیین شده است. این سن در فنلاند و سوئد هفت سالگی است. علاوه بر اولین زبان خارجی، بیشتر دانش آموزان در کشورهای مختلف اروپا از ده تا پانزده سالگی دومین زبان خارجی را می آموزند.

XS
SM
MD
LG