لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

کاهش قیمت و تعداد دادوستدها در بخش مسکن و ساختمان


نتایج گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در تیرماه امسال نشان می‌دهد که شمار دادوستد آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در ماه مورد گزارش نسبت به خردادماه ۹۴، با کاهشی ۲۵.۱ درصدی به ۱۱ هزار و ۷۰۰ واحد رسیده است.

مقایسه آمار دادوستد آپارتمان‌ها در شهر تهران در تیرماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال نیز بیانگر کاهشی ۱۶.۵ درصدی است.

این آمار و ارقام نشان می‌دهد که به‌رغم توجه دولت و بانک مرکزی برای رونق بخشی به این حوزه اقتصادی، همچنان در نخستین ماه تابستان امسال بازار مسکن دستکم در پایتخت ایران با رکود همراه بوده است.

بر اساس نتایج این گزارش بانک مرکزی که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات ایران است، قیمت هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، در تیرماه ۹۴، سه میلیون و ۸۶۰ هزار تومان بود که در مقایسه با خردادماه با کاهش جزئی کمتر از یک درصد (۰.۷ درصد) همراه بوده است.

متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در تیرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال ۹۳ نیز با ۳.۱ درصد کاهش روبرو شد.

در بخش دیگری از این گزارش آماری بانک مرکزی، تصریح‌شده است که در تیرماه امسال از میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی حدوداً ۸ میلیون تومان (۷ میلیون و ۹۵۰ هزارتومان) بوده است.

تقریباً همزمان با انتشار این گزارش بانک مرکزی، مرکز آمار ایران دیگر مرجع تهیه و تدوین آمارهای اقتصادی در ایران گزارش خود از اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در شهر تهران در بهار امسال را منتشر کرده است.

بر اساس نتایج این گزارش مرکز آمار ایران، متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی دادوستد شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران طی بهار امسال، به ۴ میلیون و ۴۸ هزار تومان بالغ شد که نسبت به زمستان سال گذشته کاهشی دو درصدی را تجربه کرد. اما مرکز آمار ایران تصریح کرده است که این متوسط قیمت در مقایسه با بهار سال ۹۳، رشدی ۳.۳ درصدی داشته است.

با توجه به متوسط نرخ تورم حدوداً ۱۵ درصدی سال ۹۳، قیمت واقعی یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران، کاهش‌یافته است.

بر این اساس، شمار دادوستدهای مربوط به فروش زیربنای مسکونی طی بهار امسال در مقایسه با فصل پیش از آن و همچنین فصل مشابه سال قبل، کاهش داشته است.

کاهش در شمار فروش زیربنای مسکونی از بهار پارسال تا بهار امسال، ۳۰.۴ درصد بود، همچنین تعداد معاملات انجام‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران در بهار امسال نسبت به زمستان پارسال کاهشی ۲۳.۳ درصدی را تجربه کرد.

کاهش تعداد دادوستدهای انجام‌شده که در گزارش بانک مرکزی مربوط به تیرماه و گزارش مرکز آمار ایران مربوط به فصل بهار امسال بر آن تأکید شده می‌تواند نشانه‌ای از ادامه رکود در بخش مسکن و ساختمان ایران باشد.

بر اساس مطالعات انجام‌شده، عملکرد بخش مسکن و ساختمان می‌تواند اثری ۲۰ تا ۲۵ درصدی بر میزان رشد اقتصادی ایران داشته باشد، کاهش تقاضا برای مسکن و ساختمان می‌تواند بر میزان سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این حوزه نیز اثری منفی داشته باشد که باسیاست و تلاش دولت برای بازگرداندن رونق به اقتصاد در تضاد است.

XS
SM
MD
LG