لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

«فعالیت پنهانی اتاق‌های فکر حامیان احمدی‌نژاد علیه دولت روحانی»


«پایگاه اتاق‌های فکر علیه دولت در تهران، قم و مشهد است». این را محسن غرویان، مدرس فلسفه اسلامی در حوزه علمیه قم روز شنبه به خبرگزاری کار ایران گفته‌است.

محمدصادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در مشهد، در گفت‌وگو با رادیو فردا وجود این اتاق‌های فکر را تأیید کرده و می‌گوید: «در مورد اتاق‌های فکر مخالف دولت که در مشهد و قم و تهران هستند یک امر بدیهی است. به ویژه در مشهد پایگاه‌های فرهنگی و اقتصادی بیشتری دارند. اما اینکه منتظم با هم در سه حوزه فعالیت می‌کنند، من اطلاعی ندارم».

به گفته این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ساکن مشهد «خاستگاه حرکت اینها (حامیان محمود احمدی‌نژاد) بیشتر این جور جاها بوده. اصفهان هم قبلاً بود ولی الان کمتر شده؛ ولی در نهایت درست است. به نظر من جریان پایداری در این سه شهر خیلی منسجم‌تر از جاهای دیگر و هماهنگ‌تر با هم عمل می‌کنند».

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:33 0:00
لینک مستقیم

محسن غرویان، استاد مستعفی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، نهاد زیرنظر محمدتقی مصباح یزدی، پدر معنوی جبهه پایداری، نزدیک به حامیان دولت احمدی‌نژاد همچنین هدف از نشست‌های محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران را با روحانیان بلندپایه متمایل به طیف مخالف دولت جناح اصول‌گرا، برنامه‌ریزی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده می‌داند.

به باور سعید بَرزین، جامعه‌شناس سیاسی در لندن، هرچه به انتخابات نزدیکتر می‌شویم گفته‌هایی از این نوع و واکنش به آن را بیشتر خواهیم شنید. او می‌افزاید «سخنان آقای غرویان تصویری به دست می‌دهد از موقعیت مبارزه جناحی حدود ده ماه تا انتخابات ریاست جمهوری، که با معیارهای انتخاباتی در ایران وقت زیادی به نظر نمی‌رسد».

به گفته این تحلیلگر سیاسی «تصویر اول اینکه، جناح راست و اصول‌گرا در سطح تشکیلاتی فعال هستند و اتاق‌های فکرشان فعال شده‌اند. به اضافه اینکه اینطور به نظر می‌رسد اصول‌گرایان تندرو بار دیگر با شعار پوپولیستی یعنی بر مبنای مبارزه طبقاتی و بی‌عدالتی اقتصادی وارد صحنه خواهند شد. فعلاً این طور است».

سعید برزین در گفت‌وگو با رادیو فردا نتیجه می‌گیرد که «البته راه پرفراز و نشیبی در پیش است. فکر می‌کنم شاهد اخبار بیشتری از این دست خواهیم بود. به تدریج فتیله انتخابات ریاست جمهوری را دارند بالا می‌کشند».

آقای غرویان در گفت‌وگو با ایلنا افزوده‌است که اختلاس‌ها و مفاسد کلان، به گفته او، در دولت قبل آغاز شد. اما عده‌ای وانمود می‌کنند، به توصیف او، حقوق ۴۰ میلیونی بیشتر از اختلاس سه هزار میلیاردی است و چنان‌که او می‌گوید کسانی که در دوران دولت قبل ساکت بودند حالا حساس شده‌اند.

قاسم شعله سعدی، نماینده دوره سوم و چهارم مجلس شورای اسلامی دربارهٔ پرونده فیش‌های حقوقی به رادیو فردا می‌گوید «این یک واقعیت است که حقوق‌های نجومی را کسانی که فعلاً کارگزاران دولت فعلی هستند دریافت کرده‌اند. آقای روحانی چرا نباید توجه داشته باشد به کارگزارانش، [و این] که در وضع مملکت با این شرایط که بسیاری از مردم مشکلات اساسی برای زندگی روزمره‌شان دارند، حقوق‌های نجومی را کسانی بگیرند که معمولاً هیچ عرضه‌ای هم ندارند».

آقای شعله سعدی می‌افزاید «این ایراد به آقای روحانی و دولتش حتماً وارد است. اما در کنارش طرف مقابلش هم از این کارها کرده. نباید فقط منحصر به انتقاد از دولت آقای روحانی باشد».

قاسم شعله سعدی می‌افزاید «آقای احمدی‌نژاد واقعاً تحرک جدی را مدتی است شروع کرده. حداقل از سال ۷۶ تا حالا محافظه‌کاران و اصول‌گرایان رفتند به مبارزه با اصلاح‌طلبان و شکست خوردند. در سال ۷۶ این اتفاق افتاد و آقای خاتمی رأی آورد. در سال ۸۴ و ۸۸ ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کار بودند تا احمدی‌نژاد رئیس جمهور شود که شد و مملکت را به این روزی که الان می‌بینیم انداخت. در سال ۹۲ کاندیدای جدی از محافظه‌کاران تازه در مقابل آنها بود. آقای رفسنجانی را که رد کردند و افرادی مثل ما را که اصلاً نگذاشتند بیاییم؛ و امیدوار بودند که مثلاً ولایتی یا جلیلی شود که خب مردم به آقای روحانی رأی دادند. سه سال هم گذشته و این مشکلات هنوز حل نشده. الان خیز برداشتند برای انتخابات سال آینده».

آقای شعله سعدی سرانجام می‌گوید «من به محافظه‌کاران نصیحت می‌کنم که راهی جز اینکه سراغ یک چهره مستقل بروید که نیروی جدیدی باشد ندارید؛ و الا دوباره امثال ولایتی و جلیلی را اگر وارد صحنه کنید بازهم شکست خواهید خورد. هیچ‌کسی را هم ندارید. بروید سراغ یک عده دگراندیش».

اما ایلنا از محسن غرویان نقل کرده‌است که رقیب حسن روحانی فردی از طیف محمود احمدی‌نژاد است. این حامی دولت حسن روحانی در این گفت‌وگو محمود احمدی‌نژاد را مهره‌ای سوخته می‌خواند که به باور او شورای نگهبان صلاحیت او را رد خواهد کرد و به گفته او باید رد کند.

محمد صادق جوادی حصار نظر دیگری دارد، او می‌گوید: «من تصور می‌کنم آقای احمدی‌نژاد بهتر است خودش کاندیدا شود. چون اگر خودش کاندیدا شد و مردم به او رأی اعتماد ندادند غائله احمدی‌نژاد تمام می‌شود. اما اگر رد صلاحیت کنند به نظر من یک معضل جدیدی در جمهوری اسلامی پیش می‌آید به نام ماجرای احمدی‌نژاد که هر وقت فرصتی پیدا کنند تیم و همراهان او در عرصه‌های انتخاباتی مشکل درست می‌کنند».

همزمان برخی از حامیان دولت روحانی هم مخالف ترغیب محمود احمدی‌نژاد به نامزد شدن در انتخابات هستند. به باور این عده چنین دعوتی اصطلاحاً آمدنیامد دارد و نتیجه آن لزوماً به ضرر محمود احمدی‌نژاد نیست.

از جمله این عده محمدرضا جلایی‌پور، مدیر و بنیان‌گذار پویش موج سوم، کارزار حمایت از محمد خاتمی و میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است. او که اکنون ساکن شهر بوستون آمریکا است چندی پیش در یادداشتی بر روی صفحه فیس‌بوک خود نوشت به جای تشویق محمود احمدی‌نژاد بهتر است مخالفانش خواستار محاکمه او شوند.

XS
SM
MD
LG