لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

ایران و نوسانات در بازار جهانی نفت


رئیس‌جمهور آمریکا از اوپک خواسته است که تولید نفت را بالا ببرد. اوپک که بر محدود ماندن تولید پافشاری می‌کرد، حالا علائمی حاکی از انعطاف نشان می‌دهد.
رئیس‌جمهور آمریکا از اوپک خواسته است که تولید نفت را بالا ببرد. اوپک که بر محدود ماندن تولید پافشاری می‌کرد، حالا علائمی حاکی از انعطاف نشان می‌دهد.

رویترز روز پنجشنبه با استفاده از اطلاعات سه گزارشگر این نهاد در دوبی، لندن و مسکو گزارش داد که اگر تولید نفت ونزوئلا و ایران بیش از این کاهش یابد، ممکن است اوپک از تیر ماه بر میزان تولید نفت بیافزاید. رویترز همچنین به نقل از منابع پیگیر موضوع از کم شدن عرضه نفت خبر می‌دهد. تشدید کاهش تولید نفت روسیه و دیگر کشورهای هم‌پیمان با اوپک از عوامل کاهش عرضه نفت در بازار جهانی است.

همین حالا هم تولید نفت خام ونزوئلا بر اثر تحریم آمریکا به زیر یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. تولید نفت ایران هم در ماه مارس، ماه گذشته تقویم میلادی، در مقایسه با دوران مشابه در سال پیش، به ۱.۱ بشکه در روز کاهش یافت. در صورتی که صادرات نفت و میعانات گازی ایران تا قبل از تحریم‌های جدید آمریکا ۲.۵ میلیون بشکه در روز بود. بسیاری از ناظران پیش بینی می کنند که اگر در ماه آینده آمریکا تحریم نفت ایرن را تشدید کند، تولید نفت ایران بیش از این کاهش یابد.

ایران و نوسانات بازار جهانی نفت از نگاه حسن منصور (بریتانیا) و رضا قریشی (آمریکا)
please wait

No media source currently available

0:00 0:25:00 0:00
لینک مستقیم

مجموع کاهش تولید امسال، بیش از ۳۰ درصد بر بهای نفت خام در بازار جهانی افزوده و قیمت هر بشکه را -بسته به شاخص‌ها مختلف بهای نفت- به شصت‌ و‌ اندی تا حدود ۷۰ دلار رسانده است. به همین دلیل، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از اوپک خواسته است که تولید نفت را بالا ببرد. اوپک که بر محدود ماندن تولید پافشاری می‌کرد، حالا علائمی حاکی از انعطاف نشان می‌دهد.

مجموعه معروف به «اوپک پلاس» (شامل کشورهای عضو اوپک به علاوه روسیه و چند تولیدکننده دیگر) از اول سال میلادی جاری، نزدیک سه ماه و نیم پیش، برای شش ماه تولید خود را به ۲.۱ میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند. قرار است در نشستی در روزهای ۴ و ۵ تیرماه تکلیف تمدید این توافق روشن شود.

تازه‌ترین تحولات در بازار نفت چه تأثیری بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؟

این پرسش اصلی را در برنامه این هفته «دیدگاه‌ها»، زنده و مستقیم، با حسن منصور استاد اقتصاد دانشگاه آمریکایی اقتصاد و بازرگانی پاریس (ساکن لندن) و رضا قریشی استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه استاکتون (در ایالت نیوجرسی آمریکا) در میان گذاشتیم.

سایه‌روشن‌ها و تفاوت‌هایی در پاسخ‌های این دو کارشناس قابل تشخیص است. هم درباره میزان تأثیر این نوسانات بر اقتصاد ایران و هم به‌ویژه درباره توانایی آمریکا برای جایگزین کردن نفت اوپک با نفت حاصل استخراج از شیل (شن آلوده به نفت) در خاک همین کشور. این تمایزها بر اهمیت بحث افزوده و در بزنگاه‌هایی تبادل نظر را در حد مناظره مستتر جالب و شنیدنی می‌کند.

XS
SM
MD
LG