لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

مناظره بر سر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا


یک هفته پس از انتشار ویدیویی که در آن یازده سال پیش از این دونالد ترامپ نامزد ریاست جمهوری از حزب جمهوریخواه آمریکا کلمات رکیکی را درباره یک زن و تماس جنسی با او به کار برده بود و در پایان هفته گذشته دو زن دیگر او را متهم به دست درازی و کارهای نامناسب و خلاف میل آنها کردند.

دونالد ترامپ اتهام اول را قبلا پذیرفته بود، اما اتهام‌های بعدی را بلافاصله در روز جمعه درنطق انتخاباتی خود رد کرد. او ضمنا روزنامه نیویورک تایمز را برای بازتاب ادعای یکی از شاکیان تهدید به شکایت کرده است.

یک هفته‌ای است که آغاز بحث‌های انتخاباتی بر روی همین موارد متمرکز شده است. هرچند دونالد ترامپ هم هیلاری کلینتون رقیب انتخاباتی خود از حزب دموکرات آمریکا را تهدید کرده است چنانچه رییس جمهور شود او را به زندان خواهد انداخت به دلیل استفاده از ایمیل شخصی خود برای پیشبرد امور اداری در زمانی که وزیر امور خارجه آمریکا بود در دوره اول ریاست جمهوری باراک اوباما.

در پایان هفته گذشته همچنین باراک اوباما درباره انتخابات دونالد ترامپ به سمت ریاست جمهوری آمریکا هشدار داد وگفت رای‌گیری هشت نوامبر برابر با هجده آبانماه رای به خود دموکراسی است. همچنین میشل اوباما بانوی اول آمریکا در نطقی انتخاباتی به نفع هیلاری کلینتون به رفتار دونالد ترامپ با زنان به شدت ایراد گرفت و از رای‌دهندگان خواست این اقدامات او را نادیده نگیرند.

دونالد ترامپ متقابلا می‌گوید آماج رسانه‌ها و یک گروه نخبه جهانی قرار گرفته است. اما آنچه برنامه‌های انتخاباتی دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون و حزب‌های جمهوریخواه و دموکرات آمریکا را از یک دیگر متمایز می‌کنند کدام اند؟

این پرسش اصلی برنامه «دیدگاه‌ها» است در مناظره با حضور دو میهمان این هفته برنامه: ماندانا زند کریمی، فعال حزب جمهوریخواه و نماینده سابق آمریکا در کمیسیون زنان سازمان ملل در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش و کورش همایون پور فعال حزب دموکرات آمریکا و نامزد مقدماتی انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها برای کسب کرسی نمایندگی کنگره آمریکا از ایالت مریلند در سال ۲۰۰۰، و هر دو در حومه پایتخت آمریکا.

دیدگاهها: مناظره میان ماندانا زندکریمی و کورش همایون‌پور بر سر انتخابات رایاست جمهوری آمریکا
please wait

No media source currently available

0:00 0:30:24 0:00
لینک مستقیم

آقای همایون پور، هفته گذشته پر بود از نطق‌های انتخاباتی چهره‌های شاخص حزب دموکرات آمریکا به نفع هیلاری کلینتون نامزد این حزب در انتخابات نوامبر. باراک اوباما رییس جمهوری با سه نطق و بیل کلینتون رییس جمهوری پیشین و میشل اوباما بانوی اول آمریکا جداگانه از رای‌دهندگان خواستند که به هیلاری کلینتون رای بدهند. سه هفته مانده به انتخابات تاثیر این اقدامات بر روی رای‌دهندگان وفادار و به ویژه رای دهندگان مردد و تصمیم‌گیری شهروندان در ایالت‌های مختلف آمریکا چیست؟

کوروش همایون پور: در میان این نطق‌ها قابل توجه است که نطق خانم اوباما بیش از همه توجه جلب کرد و بیشتر از همه در مطبوعات و رسانه‌ها مورد بحث قرار گرفت. دلیلش هم به نظر من این بود که یک سخنرانی بود که از ته قلب و در اثر احساسات واقعی ایشان ابراز شده بود.

آخرین سخنرانی اوباما هم که با یک کم حالت شوخی و بذله گویی ایشان همراه بود جالب بود. اما به نظر من اکثر سخنرانی‌ها زود فراموش می‌شوند ولی سخنرانی خانم اوباما فراموش نشدنی بود و روی افرادی که حتی طرفدار خانم کلینتون هم نیستند اثر خیلی عمیقی گذاشت. این اثر به نظر من حد اقل تا مدتی ادامه خواهد داشت.

چرا؟

شاید از نظر خانم‌ها (که به خصوص این اواخر مساله مورد بحث بوده و رفتار ترامپ نسبت به خانمها)، اثر این سخنرانی حتی بیشتر بوده.

خانم زند کریمی،‌ در برابر کاربرد حرف‌های رکیک درباره یک زن یازده سال پیش و مطرح شدن اتهام دست درازی به چند زن دیگر در مطبوعات در هفته گذشته دونالد ترامپ اولی را پذیرفته ولی بعدی‌ها را روز جمعه رد کرده و به نوبه خود تکرار کرده که اگر رییس جمهور شود هیلاری کلینتون را به دلیل کاربرد نشانی ایمیل شخصی در دورانی که وزیر خارجه بوده به زندان خواهد انداخت. اما با اینهمه چهره‌های شاخص جمهوریخواه مثل پال رایان رییس کنگره نمایندگان آمریکا یا جان مک کین چهره شاخص حزب جمهوریخواه از او فاصله گرفتند. همینطور بخشی از رسانه‌ها و مطبوعات و یادداشت‌نویس‌های محافظه‌کار و جمهوریخواه.

با این شکاف در میان جمهوریخواهان وضعیت محبوبیت دونالد ترامپ در میان رای‌دهندگان چگونه است؟

ماندانا زند کریمی: هیچکدام از این اتهامات و هیچکدام از این پروباگاندهایی که بر علیه آقای ترامپ شده (چه در زمان انتخابات میان حزبی و چه الان در دوران انتخابات عمومی) هیچ تغییری در طرفدارانش نداده است. برای اینکه در سیستم سیاسی و انتخاباتی آمریکا آقای ترامپ یک استثناء است. به چه دلیل استثناء است؟ به دلیل اینکه او اهل سیاست حرفه‌ای نیست. ایشان یک بیزینس‌من است که آمده در کار سیاست خودش می‌گوید به این دلیل به میدان سیاست آمده که کار نیست و طبقه متوسط دارد از بین می‌رود و او می خواهد کار و اشتغال ایجاد کند.

برای کسانی که طرفدار آقای ترامپ هستند هر اتهامی به او زده شود، به هیچ عنوان اثری بر هیچکدامشان ندارد، این ها کسانی هستند که کارشان را از دست داده‌اند و از طبقه متوسط هستند. این عده معمولا هم از آن طیف طبقه کارگر هستند که همیشه رای‌دهندگان حزب دموکرات بودند. این به قول معروف یک انقلاب در سیستم سیاسی آمریکاست.

خانم زند کریمی، آیا این مبارزه انتخاباتی رای‌دهندگان مردد را در این مدت جذب کرده؟

بله. مثل اینکه تعداد بیطرفانی که گفته اند به او رای می‌دهند بیشتر هستند. ولی سیستم سیاسی آمریکا همه بر علیه آقای ترامپ هستند برای این که او بر اساس هیچکدام از سیاست‌های همیشگی و سیستم ثابت دهه‌های گذشته آمریکا عمل نمی‌کند و مستقیما می‌رود پیش مردم آمریکا و با آنها تماس می‌گیرد.

در جلساتی که آقای ترامپ می‌گذارد ده ‌ها هزار نفر می روند و شرکت می کنند. در خیابان ها در صف می‌ایستند که بروند به حرفهایش گوش بدهند. در حالی که در جلساتی که خانم کلینتون می‌گذارد شاید بیشتر از ۱۰۰ نفر از مردم هم آنجا نروند.

این انتخابات انتخاباتی است که مردم به هیچکدام از دو نامزد نمی‌خواهند رای بدهند. آمار که می‌گیرند دموکراتها می‌گویند به خانم کلینتون اعتماد ندارند و ایشان دروغگو و متقلب و فلان است. حزبی‌های جمهوریخواهان هم می‌گویند ترامپ ‌زن‌بازی کرده. ولی این چه ربطی به سیاست و اقتصاد مملکت دارد؟ اما طرفدارانش ایستاده‌اند و آنهایی هم که مثل آقای رایان مخالفند می‌گویند ایشان پایش را از خط سیستم سیاسی و اجتماعی و اصول ما بیرون گذاشته است.

آقای همایون پور،‌ مشاهدات شما درباره گفته‌های خانم زند کریمی چیست؟

کوروش همایون پور: من اجازه می‌خواهم که در این مورد با خانم زند کریمی مخالفت کنم.

آقای ترامپ یک عده‌ای که شاید مثلا ۲۰ درصد رای‌دهندگان آمریکایی باشند رای دهنده وفادار دارد. همانطور که خانم زندکریمی گفتند و همانطور که خود آقای ترامپ در یکی از سخنرانی‌هایش گفت من اگر بروم توی خیابان اصلی مرکزی خیابان پنجم نیویورک یکی را با تیر بزنم هیچ اتفاقی برایم نمی‌افتد، آن ۲۰ درصد رای‌دهنده‌های آمریکایی همینطور اند. ترامپ هرکاری بکند، هر حرفی بزند و هر فحشی بدهد روی اینها هیچ اثری نمی‌گذارد.

اما وقتی که برگردیم به بقیه رای‌دهنده‌های آمریکایی و عده‌ای که شما گفتید مرددند و یا عده‌ای که بعضی وقتها به دموکرات‌ و بعضی وقتها به جمهوریخواه رای می‌دهند به خصوص خانمها و به خصوص افراد تحصیل‌کرده تر بالای دیپلم دبیرستان یا دانشگاه رفته‌اند، در مورد اینها رفتار یا حرف‌های ترامپ اثر زیادی گذاشته است.

از هفته پیش که این ویدیو درآمد چندین نظرخواهی و آمارگیری بیرون آمده و همه نشان داده که محبوبیت خانم کلینتون بالا رفته و فاصله را با آقای ترامپ زیاد کرده. به نحوی که [دونالد ترامپ] حتی در ایالتی که از قدیم جزو ایالت ثابت جمهوریخواه‌ها بود (مثل ایالت ویرجینیا که در همسایگی شهر واشنگتن است)، دیگر برای آگهی پول خرج نمی‌کند. چون فکر می‌کند آنجا از دست رفته. اینکه حرفها و رفتار آقای ترامپ هیچ اثری بر روی نظر رای‌دهندگان نگذاشته فقط به آن ۲۰ درصد رای‌دهنده‌های وفادار مربوط می‌شود. ولی حرفها و رفتار او بر روی رای بقیه مطمئنا تاثیر گذاشته است.

خانم زند کریمی گفتند که کاربرد حرفهای رکیک یا اتهاماتی که آقای ترامپ رد کرده، در مورد آن زنهایی که هفته پیش مطالبی را با روزنامه‌ها در میان گذاشتند، به اقتصاد و مسایل اجتماعی و مسایل مورد مناقشه میان دو حزب ربط ندارد. آیا قرار است مبادله حملات سرانجام کارزار انتخاباتی حزب دموکرات آمریکا را تا روز انتخابات تعیین کند یا اولویت‌های این حزب، آقای همایون پور؟

کوروش همایون پور: تنها نکته مثبتی که می‌شود درباره ترامپ گفت این است که روی چند تا مساله اساسی جامعه آمریکا که تا حالا که به آن توجه زیادی نمی‌شد، دست گذاشته است. این مساله در بین اکثر مردم و به خصوص طبقات متوسط به پایین اثر گذاشته. این تنها چیزی است که می‌شود در مورد ترامپ گفت. ولی ایشان یک نمونه نداده که چه کار می‌خواهد بکند؟ یک برنامه نداده. فقط می‌ گوید یک دیوار می‌سازیم و دیگر نمی‌گذاریم چین اقتصاد ما را تضعیف کند. کلی گویی. کلی گویی.

برنامه مشخصی که ارائه داده این است که چند تریلیون از مالیات‌ها را کم کند که بیشتر هم طبیعتا مربوط می‌شود به افراد بسیار ثروتمند و شرکت‌های بزرگ و می‌خواهد از آن طرف بودجه نظامی را اضافه کند و بعد معلوم نیست که چطوری می‌خواهد کسری بودجه را درست کند. وقتی دارد اینقدر از درآمد دولت کم می‌کند و به مخارج دولت اضافه می‌کند.

وقتمان کم است آقای همایون پور، برنامه دموکراتها چیست؟

برنامه دموکرات‌ها... خانم کلینتون در مورد افزایش حداقل دستمزد خیلی صحبت کرده. در مورد شهریه دانشگاه‌ها و کمک به دانشجویان که از زیر بار قرض بیرون بیایند مشخصا صحبت کرده است. راجع به مساله تغییرات اقلیمی که جمهوریخواه‌ها اصلا منکر این قضیه هستند.

بگذارید در مورد برنامه‌های اقتصادی حزب جمهوریخواه هم با خبر شویم. خانم زند کریمی، پلاتفورم و برنامه حزب جمهوریخواه در زمینه مالیات، کاهش بیکاری و توسعه؟

ماندانا زند کریمی: آنچه که مسلم است در طی هفت هشت سال گذشته با وجود آمار ساخته شده که نشان نمی‌دهد مردم به شدت بیکار هستند و یا کارهایشان را از دست داده‌اند.

مقدار زیادی به دلایل مختلف و متعدد ایدئولوژی‌های سیاسی حزب دموکرات کمپانی‌های مختلف از بین رفته و مقرراتی به شدت برعلیه بیزنس‌ها گذاشته شده که قیمت همه چیز را بالا برده.

اگر ده سال پیش ساعتی ده دلار مزد برای یک نفر کافی بوده الان می‌گویند کافی نیست. برای اینکه قیمت همه چیز رفته بالا. به دلیل مقررات مالیات‌هایی بوده که دولت بر همه گذاشته از کارگرها بگیرید تا کمپانی‌ها و کشاورزان.

و برنامه حزب جمهوریخواه برای مهارکردن این چیست؟

حزب جمهوریخواه می‌گوید ما وقتی سرمایه‌ای را که می‌تواند ایجاد کار کند به عنوان مالیات از دست بیزنسمن به عنوان مالیات می‌گیریم این سرمایه دیگر نیست که بتواند کار به وجود بیاورد.

پولی که حزب دموکرات و ایدئولوژی چپ می‌گوید که باید از ثروتمندان بگیرید و به دولت بدهید و دولت خرج کند از مردم گرفته می‌شود، این پول پولی است که سرمایه می‌شود. برای توسعه کار. این یکی از صحبت‌هایی است که دونالد ترامپ می‌کند که مردم خیلی طرفدارش هستند (یعنی همان طبقه بیسوادی که دموکرات‌ها می‌گویند اینها تحصیلاتشان زیر دانشگاه است احمق اند و نمی‌توانند رای درست بدهند).

ولی تریلیون‌ها دلار ثروت آمریکا به وسیله کمپانی‌ها از آمریکا خارج شده. چون در طی هشت سال ریاست جمهوری اوباما آنقدر مالیات‌های بر ثروت کمپانی‌ها بالا رفته که مردم تمام شرکت و پولشان را جمع کردند بردند کره جنوبی، چین، کشورهای آمریکای جنوبی،‌ مکزیک و این کشور و آن کشور.

بنابراین آدمهایی که سوادشان دبیرستانی است و دانشگاهی نیستند بیکار شده‌اند. صحبت سر این است که همین ۲۰ درصدی که آقای همایون پور می‌فرمایند آدمهایی هستند که کارشان را [از دست داده‌اند]. به دلیل مالیا‌ت‌های زیاد کمرشکن با توجه به اینکه در حال حاضر آمریکا بالاترین مالیات بر بیزنس و ثروت در تمام دنیا دارد. حتی در کشورهای سوسیالیستی اروپای غربی مالیات روی ثروت اینقدر بالا نیست که در آمریکا هست.

خانم کلینتون می‌خواهد مالیات را بالاتر و بالاتر ببرد. این باعث می‌شود که کار به وجود نیاید و وقتی هم کار به وجود نمی‌‌آید این جوانانی که از دانشگاه بیرون می‌آیند در زیرزمین پدرمادرهایشان زندگی می‌کنند برای اینکه کار برایشان نیست.

بگذارید ببینیم آقای همایون پور چه می‌گویند. چون سئوالات بعدی هم داریم و وقتمان کم است. آقای همایون پور؟

کوروش همایون پور: این صحبت‌ها صحبت‌هایی است که جمهوریخواهان با شور و هیجان زیادی بیان می‌کنند ولی واقعیت ندارد. به این معنا که از نظر بار مالیاتی آمریکا در آخرین جدول بین‌المللی در میان تمام کشورهای دنیا در رده چهل ویکم است. از نظر کمپانی‌ها که می‌فرمایند بالاترین نرخ مالیات را دارد.

در آمریکا ظاهرا مالیات برای کمپانی‌ها ۳۵ درصد است ولی در عمل بسیاری از کمپانی‌ها با راه‌های فراری که دارند هیچ پولی نمی‌دهند. کمپانی‌های عظیمی که سالیانه سی چهل میلیارد دلار درآمد دارند، در پایان سال هیچ مالیاتی نمی‌دهند.

نرخ بیکاری هم که می‌گویند از ۱۰ درصد [در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش] حالا رسیده به ۵ درصد. بنابراین درست است که هنوز بیکاری هست ولی تمام اتفاقات اقتصادی بدی که افتاد در اثر سیاست‌های جمهوریخواه‌ها در طول هشت سال آقای بوش بود. دو بار ایشان مالیات‌ها را کم کرد. چندین تریلیون مالیات کم شده. من نمی‌فهمم این صحبت که بار مالیات‌ها دارد به همه آسیب می رساند چیست؟

ممنون آقای همایون پور، بگذارید از بهداشت ملی هم بپرسیم که در دوره دولت اوباما تاسیس شد و آماج حملات مکرر دونالد ترامپ بوده در کارزار انتخاباتی، حتی صحبت از برچیده شدن این برنامه به میان آمده. خانم کلینتون درباره این چه کار می‌خواهد بکند؟

برنامه بهداشت ملی اوباما یک چیزی حدود ۱۵ میلیون آمریکایی را که قبلا بیمه نداشتند صاحب بیمه درمانی کرده که قدم مهم و مثبتی است. تغییرات مهم دیگر در سیستم بهداشتی آمریکا داده. این قسمت اقتصاد آمریکا همیشه درصد بالایی تورم داشت. ولی از وقتی که این برنامه اجرا شده تورم در این قسمت اقتصاد آمریکا هم تقریبا افتاده و کاملا مهار شده.

هیلاری کلینتون چه کار می‌خواهد بکند؟

خانم کلینتون می‌خواهد سیستم را نگاه دارد ولی در آن یک اصلاحاتی اعمال کند. این سیستم هم همانطور که می‌دانیم با توجه به رعایت مصالح و نیازهای بخش خصوصی آمریکا ایجاد شد و در نتیجه نقاط ضعفی هم دارد. همانطور که هیلاری کلینتون گفته و صحبت او این است که این نقائص را برطرف کند. ترامپ و جمهوریخواهان می‌گویند ما باید این سیستم را به کل نابود کنیم. بسیار خب، ولی نگفتند به جایش چه چیزی می‌خواهند بگذارند؟

خانم زند کریمی، اگر بخواهد این سیستم برچیده شود به جای آن چه چیزی می‌آید؟ یا اصلا هدف این نیست و فعلا در کارزار انتخاباتی است که این حرفها بر زبان آورده می‌شود؟

ماندانا زند کریمی: سیستم بهداشت اوباما که گفتند از نظر هزینه پایین است مردم نمی‌توانند از عهده‌اش بربیایند. آنقدر گران شده. از اول هم با دروغ این سیستم را تحمیل کردند. آقای اوباما گفتند شما هر دکتری که می‌خواهید می توانید داشته باشید و علاوه براین ۲۵۰۰ دلار هم از پیش پرداخت شما کم می‌شود و فلان. ولی بعدا معلوم شد که این پیش پرداخت اصلا کم نشده که هیچ، بالاتر هم رفته. این آن بهداشتی که قول دادند ارائه می‌دهند نیست.

آقای ترامپ می‌خواهند چه کار کنند؟

آقای ترامپ می‌گوید این سیستم سیستم غلطی است و باید عوض شود. عوض شدنش هم به این ترتیب خواهد بود، پیشنهادی که همیشه جمهوریخواهان کرده‌اند، کمپانی‌های بیمه در تمام آمریکا بیمه‌شان را بفروشند و فقط محدود به یک ایالت نشوند. این کار ایجاد رقابت می‌کند و رقابت در بیزنس قیمت و هزینه را می‌آورد پایین و هزینه بهداشت آمریکا کم می‌شود... اما دموکرات‌ها مخالف اند برای اینکه وکلایی که میلیون‌ها دلار پول در می‌آورند از این سیستم بهداشتی محدود در ایالتی اینها مخالف اند و چون پول می‌دهند به انتخابات خانم کلینتون و دموکراتها بنابراین دموکراتها همیشه مخالفت کرده‌اند با این که کمپانی‌های بیمه آزاد نباشند که در تمام آمریکا بفروشند که ایجاد رقابت شود.

می‌رسیم به سیاست خارجی. آقای همایون پور بسیاری از ناظران می‌گویند که هم هیلاری کلینتون و هم دونالد ترامپ در صورت راه یافتن به کاخ سفید بر میزان تقابل با جمهوری اسلامی ایران خواهند افزود. تمایز سیاست خارجی خانم کلینتون با سیاست خارجی آقای ترامپ در برابر ایران چیست؟

کوروش همایون پور: به خصوص در مورد برجام که در راس مسایل سیاست خارجی ایران در قبال ایران قرار دارد، باید گفته شود که آقای ترامپ از همان روز اول با این مساله مخالفت کرد به خصوص حرفهای غلو آمیز و غیرقابل قبول زد مبنی بر اینکه ما داریم ۱۵۰ میلیارد دلار به ایران پول می‌دهیم. که حرف کاملا بی‌اساسی است.

اولا رقمش آنقدر نیست و خیلی کمتر است. شاید از نصف آن هم کمتر باشد. بعد هم آن پولها خیلی‌هایش اصلا در آمریکا نبود و در کشورهای دیگر بود. از همه مهمتر اینها پولهای دولت ایران بود که از فروش نفت گرفته بود و بلوکه شده بود.

بنابراین دونالد ترامپ با یک خصومت عجیبی درباره این قضیه پا به میدان گذاشته و دارد می‌گوید می‌خواهیم این را از بین ببریم.

هیلاری کلینتون برجام را قبول دارد و مذاکرات اولیه‌اش هم در زمان وزارت خارجه او انجام شد. این را ادامه خواهد داد.

مساله دوم این است که به طور کلی سیاست‌های خارجی آقای ترامپ احتمال راه‌انداختن جنگ و اختلاف و برخورد شدید با دولت‌های خارجی را خیلی بیشتر خواهد کرد. در حالی که خانم کلینتون چندین سال وزیر خارجه آمریکا بود. کارش این بود که در روابط آمریکا به کشورهای دیگر بهبودی ایجاد کند.

کلا می‌توانیم بگوییم که اختلاف خانم کلینتون با آقای ترامپ در این خواهد بود که خانم کلینتون با سیاست و با دقت و رعایت موازین بین‌المللی کار خواهد کرد و ترامپ برعکس هرچه که در آن لحظه مورد توجهش باشد مانند اینکه پیمان ناتو را از بین ببرد، به عربستان سعودی بمب اتم بدهد،‌ کشورهای دیگر را نابود کند و اینها همه جزو برنامه‌اش خواهد بود.

خانم زند کریمی، سیاست خارجی آقای ترامپ در برابر ایران با سیاست خارجی خانم کلینتون چه فرقی دارد و پاسختان به صحبت‌های آقای همایون پور؟

ماندانا زند کریمی:‌ آقای همایون پور فرمودند که سیاست خارجی خانم کلینتون خیلی خوبتر است همراه با آرامش و فلان. ما داریم می‌بینیم که خانم کلینتون از زمانی که وزیر امور خارجه آمریکا بودند تمام دنیا از هم پاشیده شده. ایشان رفتند با روسیه ابراز دوستی کردند. دگمه بردند. دگمه فشار دادند که ما از اول شروع می‌کنیم روابط مان را و حالا دشمن روسیه هستند و دارند حمله می‌کنند به روسیه و دارند روسیه را متهم می‌کنند به همه جنایات مختلف دنیا.

آقای ترامپ می‌گوید که ما باید روابطمان را رسمی و سیاسی نگاه داریم. از آن طرف خانم کلینتون... از آفریقای شمالی بگیرید تا خاورمیانه، سوریه و داعش و عراق، همه را از بین بردند.

کوروش همایون پور: و آقای بوش هیچ نقشی در این زمینه نداشت؟

ماندانا زند کریمی: نه خیر. هیچ ربطی نداشت. عذر می‌خواهم نوبت من است. به هر حال تمام خاورمیانه و دنیا از بین رفت. البته ریخته به جان همدیگر. اروپا تمام از بین رفته. کشت و کشتار و تروریسم جهانی ادامه دارد. این نتیجه تجربیات خانم کلینتون است برای سیاست خارجی.

از آن طرف آقای همایون پور مساله برجام را طرح کردند. برجام پولی به جیب پاسداران انقلاب و سپاه قدس ریخته که آن سرش ناپیدا است. هیچکدام از این پولها به درد ملت ایران و اقتصاد ملت ایران نخورده و نمی خورد و درد ملت ایران را درمان نمی کند. ما داریم این را می‌بینیم.

کسانی که تازه از ایران می‌آیند به من می‌گویند که چقدر فقر و بدبختی در ایران هست. همه این پولها دارد [به خارج] می‌رود. به حزب‌الله و حماس و کشورهای مختلف آمریکای جنوبی. و ملت ایران گرسنه است.

برنامه برجام یکی از بدترین برنامه‌ها بود. رژیم ایران داشت ضعیف می‌شد و ملت ایران داشت قدرت می‌گرفت که در مقابل رژیم بایستند. مردم ایران خواهش کردند [و بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ در خیابانها شعار دادند] «اوباما با اونایی یا با ما»؟ اوباما محلشان نگذاشت. رفت با سلطان قابوس معامله کرد. با خامنه‌ای. و این برنامه‌ها رژیم ایران را قدرتمند کردند بر سر ملت ایران که ملت نتواند کاری کند.

آقای ترامپ چه کار خواهد کرد؟

آقای ترامپ گفته که ما باید در مقابل رژیم ایران برنامه‌های جدید پیاده کنیم. ایران باید با جامعه جهانی کار کند. این پروپاگاندا که معمولا جناح چپ دارد هیچکدام گفته‌های دونالد ترامپ نبوده.

من عاشق آقای ترامپ نیستم. بله. آقای ترامپ دهنش را باز می‌کند و خیلی چیزها می‌گوید. اما آنچه که مهم است این است که سیاست یک رییس جمهور فقط شخص او نیست. وقتی می‌رود می‌نشیند در کاخ سفید انواع و اقسام مشاورین مختلف دارد.

آقای ترامپ می‌گوید رژیم ایران یک رژیم دیکتاتوری است و ما به جیب رژیم دیکتاتوری پول نمی‌ریزیم. حالا [فرقی نمی کند] پول مال ایران باشد یا مال آمریکا. مساله این نیست.

وقتمان کم است می‌خواستم ببینم جمعبندی آقای کوروش همایون پور چیست درباره آینده کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها تا روز انتخابات؟

کوروش همایون پور: من همیشه معتقدم بودم که نتیجه این انتخابات نزدیک خواهد بود در عین حال که می‌گفتم خانم کلینتون برنده خواهد شد. و هنوز هم بر این نظر هستم.

علی‌رغم این آمارهایی که می‌بینیم به نظر من در آخر تمام مساله برمی‌گردد به هفت هشت تا ایالت که به آنها می‌گویند ایالت‌های کارزاری. به این معنا که هر کدام از دو کاندیدا می‌تواند در آن ایالت برنده شود. و می‌رسد سر آن هفت هشت تا ایالت. این که از روز انتخابات که البته یک مقدار از رای‌دادن‌ها در بعضی از ایالات شروع شده و مردم می‌توانند از طریق پست زودتر رای بدهند.

ولی اصلش روز انتخابات است. باید دید در آن هفت هشت تا ایالت چه اتفاقی می‌افتد و آن تکلیف را روشن خواهد کرد.

ولی من هنوز امروز معتقدم که خانم کلینتون برنده خواهد شد.

خانم زند کریمی،‌ چشم انداز کارزار انتخاباتی تا روز انتخابات از نظر شما؟

ماندانا زند کریمی: من معتقدم که بله خانم کلینتون به احتمال زیاد برنده خواهند شد. و بستگی دارد به چند تا ایالت مخصوصی که این ایالت‌ها تعداد نمایندگانشان زیاد تر است و باید ببینیم چطور می‌شود.

این انتخابات به قول عده ‌ای از طرفداران دونالد ترامپ که من با آنها بحث می‌کنم «انقلابِ انتخاباتی» است. می گویند انقلاب اقتصادی است که ما بر علیه سیستم کردیم و از آن پشتیبانی می‌کنیم. باید ببینیم چطور می‌شود.

ولی حتی اگر خانم کلینتون هم ببرد من فکر می‌کنم این جنبشی که آقای ترامپ باعث شده ادامه پیدا کند.

چون این آمریکایی‌هایی که هر چند به قول متکبرین سوادشان لیسانس و فوق لیسانس و دکترا نیست ولی آدمهایی هستند که کار خوب می‌کنند و زحمت‌کش هستند و خانواده‌شان را اداره می‌کنند، از وضع مملکت‌شان از سیاستمدارانی که آمریکا را تحت کنترل گرفته‌اند، بسیار ناراضی هستند.

من فکر نمی‌کنم این جنبش از بین برود. من فکر می‌کنم این ابتدای کار است و خانم کلینتون احتمالا از این مساله آگاهی دارند و به همین دلیل هم، در صحبت‌هایشان سعی می‌کنند این آدمها را که معمولا به دموکرات‌ها رای می‌‌دادند اما حالا نمی‌دهند، «آرام کند». حالا ببینیم چطور می‌شود.

فقط یک نکته. آقای همایون پور آیا بخشی که از پای اجتماعی دموکرات‌ها بوده زایل شده چنانچه خانم زند کریمی الان گفتند؟

کوروش همایون پور: بله. درباره بعضی از گروه‌ها همین طور است. نتیجه‌ }این تحول] را در انتخابات مقدماتی و طرفداران آقای سندرز دیدیم. این نشان می‌دهد که در میان دموکرات‌ها افراد ناراضی کم نیستند.

در این هیچ بحثی نیست که جامعه آمریکا به سوی نابرابری زیاد و به سوی افزایش امتیازات عجیب و غریب برای ثروتمندان و کمپانی‌های بزرگ پیش رفته است.

ولی به نظر من مهمترین نقش را در این زمینه حزب جمهوریخواه داشته است. ممکن است بعضی وقتها دموکرات‌ها به این روند کمک کرده باشند. ولی پرسش شما درست است.

اگر اجازه بدهید همینجا بحث را تمام کنیم. بحث خوبی بود. با سپاس از میهمانان.

XS
SM
MD
LG