لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

دیدگاه‌ها: چشم‌انداز ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه


ابراهیم رئیسی (نفر دوم از چپ)
ابراهیم رئیسی (نفر دوم از چپ)

ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه ۱۶ اسفند سرانجام از سوی رهبر جمهوری اسلامی به ریاست قوه قضائیه ایران منصوب شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای در حکم انتصاب ابراهیم رئیسی آغاز دورانی جدید را خواسته است که به توصیف او «زیبنده گام دوم انقلاب باشد».

وی «سند تحول قضایی» ابراهیم رئیسی را «مفید» و «موثر» دانسته و از او خواسته است که در اجرای آن نه عجله کند و نه تعلل.

ریشه‌کن کردن فساد در قوه قضائیه، برخورد قضایی بدون ملاحظه دیگران در استفاده از جوانان در مسئولیت‌های این قوه و همکاری با قوه مقننه و قضائیه از جمله توصیه‌های رهبر جمهوری اسلامی به رئیس جدید قوه قضائیه است.

ابراهیم رئیسی، عضو تشکل اصولگری مجمع روحانیت مبارز، در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی پارسال از حسن روحانی شکست خورد. او متولی آستان قدس رضوی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. از طرف دیگر ریاست سازمان بازرسی کل کشور، دادیاری و دادستانی کرج، دادستانی تهران، معاونت قوه قضائیه و دادستانی دادگاه ویژه روحانیت را در کارنامه خود دارد.

سابقه طولانی کار در قوه قضائیه و آشنایی کامل با این قوه از جمله دلایلی است که رهبر برای این انتصاب آورده است.

رئیسی ۵۷ ساله که مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپاست در سال ۱۳۶۷ عضو هیاتی چهار نفره بود که درباره اعدام زندانیان سیاسی تصمیم می‌گرفت. به تخمین نهادهای حقوق بشری بیش از پنج هزار فعال سیاسی که اغلب محکوم به حبس شده و بعضی با گذراندن همه حکم در انتظار آزاد شدن از زندان بودند، اعدام شدند. (همان اعدام‌هایی که آیت‌الله حسینعلی منتظری- قائم‌مقام وقت آیت‌الله خمینی- در همان سال کوشید آن را در میانه کار متوقف کند و آن «بزرگترین جنایت در تاریخ جمهوری اسلامی» خواند که تاریخ دست‌اندرکاران آن را به توصیف او محکوم خواهد کرد).

ابراهیم رئیسی پس از محمد بهشتی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، محمد یزدی، محمود هاشمی شاهرودی و صادق آملی لاریجانی ششمین رئیس قوه قضائیه در تاریخ جمهوری اسلامی است.

ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه از نگاه محمدصادق جوادی‌حصار، عبدالکریم لاهیجی و اکبر گنجی
please wait

No media source currently available

0:00 0:25:00 0:00
لینک مستقیم

قوه قضائیه ایران تحت ریاست ابراهیم رئیسی چگونه کارکردی خواهد داشت؟

محمدصادق جوادی حصار (عضو شورای مرکزی «حزب اعتماد ملی» در مشهد)، عبدالکریم لاهیجی (حقوقدان و رئیس افتخاری «فدراسیون جامعه های جهانی دفاع از حقوق بشر» در پاریس)، و اکبر گنجی (پژوهشگر و روزنامه نگار مستقل در نیویورک) سه مهمان این هفته برنامه «دیدگاه‌ها» از جمله به این پرسش کلیدی پاسخ داده‌اند.

XS
SM
MD
LG