لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

وضع دولت روحانی پس از رای اعتماد مجلس به چهار وزیر پیشنهادی


رحمانی، شریعتمداری، دژپسند، اسلامی
رحمانی، شریعتمداری، دژپسند، اسلامی

چهار وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارتخانه‌های «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، «امور اقتصادی و دارایی»، «صنعت، معدن و تجارت»، و «راه و شهرسازی» از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفتند.

با رای اعتماد مجلس رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اموراجتماعی، فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی اقتصاد و محمد اسلامی وزیرراه و شهرسازی کابینه ترمیمی دومین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی خواهند شد شد.

پیش از آغاز رای گیری فراکسیون امید مجلس، فراکسیون جناح اصلاح‌طلبان، با سه وزیر پیشنهادی اقتصاد، صنعت و کار موافقت اما با وزیر پیشنهادی راه مخالفت کرده بود. همزمان فراکسیون نمایندگان مستقل، نزدیک به علی لاریجانی رئیس مجلس، اعلام کرده بود که با تایید هر چهار وزیر پیشنهادی موافق است.

فراکسیون نمایندگان ولایی، یعنی طیف نمایندگان مخالف دولت در جناح اصولگرا درباره رضا رحمانی و محمد شریعتمداری، وزرای پیشنهادی صنعت و کار حرفی نزد اما وزیران پیشنهادی راه و اقتصاد را تایید کرد.

جلسه بررسی صلاحیت این چهار گزینه از صبح شنبه در مجلس و با سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، آغاز شد.

در ماه‌های اخیر علی ربیعی و مسعود کرباسیان، وزیران کار و اقتصاد، در مجلس استیضاح شدند، و عباس آخوندی و محمد شریعتمداری نیز از وزارت‌خانه‌های راه و صنعت کناره گرفتند.

لینک مستقیم

رادیو فردا از دو میهمان این هفته برنامه «دیدگاه‌ها» که با کامیابی حسن روحانی در گرفتن رای اعتماد از مجلس برای هر چهار وزیر پیشنهادی دولت او در چه وضعیتی قرار گرفته است؟

علیرضا حقیقی، مدرس در دپارتمان تاریخ دانشگاه تورنتو، می‌گوید دولت با اتخاذ سیاست‌های جدید می‌تواند بر مشکلات اقتصادی که بخش قابل‌توجهی از شهروندان را آزرده است غلبه کند. سمتگیری به سوی یکپارچه‌سازی نهادهای حکومتی در داخل و ترک دشمنی با اسرائیل، تعامل با قدرت‌های برزرگ و ترک مقابله با آمریکا در مناسبات خارجی از نظر این صاحبنظر برای غلبه آمدن بر چالش‌های پیش‌روی دولت لازم هستند.

امیرحسین گنج بخش، فعال سیاسی جمهوریخواه در واشینگتن، اما می‌گوید تا نهاد ولایت فقیه از بیخ و بن جراحی و ریشه‌کن نشود مشکلات اقتصادی دولت حل نمی‌شود. این فعال سیاسی نهاد ولایت فقیه را با «بیماری قانقاریا» مقایسه می‌کند و ابراز عقیده می‌کند که چاره‌جویی مشکلات جامعه مثل علم پزشکی مبتنی بر تشخیص درست است. برای رفع مشکلات اقتصادی کشور از نظر این ناظر سیاسی باید از چارچوب ساختار حکومتی موجود فراتر رفت.

اما به نظر علیرضا حقیقی راه‌حلی که امیرحسین گنج‌بخش در نظر دارد انقلابی است و حسن روحانی متعهد است که تنها در چارچوب ساختار فعلی وضع کشور را تغییر دهد. امیرحسین گنج بخش در پاسخ می‌گوید در چارچوب فعلی و با ادامه کار ولایت فقیه رئیس‌جمهور نمی‌تواند هیچ‌یک از راه‌حل‌های پیشنهادی علیرضا حقیقی را چه در سیاست داخلی و چه در مناسبات خارجی پیش ببرد و به اجرا بگذارد.

XS
SM
MD
LG