لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

حاصل نشست ورشو، پیروزی آمریکا یا ایران؟


کنفرانس دو روزه «امنیت و آینده صلح خاورمیانه» معروف به نشست ورشو هم بالاخره در پنج شنبه هفته گذشته پایان یافت.

کنفرانس ورشو نشستی بود درباره موضوع‌هایی مثل ایران، یمن، سوریه و همچنین طرح صلح بین اسرائیل و فلسطینیان. این نشست حتی پیش از برگزاری خبرساز و بحث‌برانگیز شده بود.

عده ای از مخالفان حکومت ایران پیش‌بینی می‌کردند که نشست ورشو تکلیف جمهوری اسلامی ایران را با ایجاد یک اتحاد جدید منطقه‌ای و بین المللی در سمت و سوی تغییر رژیم روشن و یکسره می‌کند. ولی عده‌ای دیگر می‌گفتند که اهمیت نشست ورشو در این حد نیست و پیامدهای آنچنانی برای حکومت ایران ندارد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، پس از پایان این کنفرانس نشست ورشور را «تاریخی» توصیف کرد و گفت که ایران در این نشست هیج مدافعی نداشت و هیچ کشوری تهدیدهای تهران را انکار نکرد.

تهران این نشست را از قبل «ضدایرانی» دانسته و به برگزاری آن اعتراض کرده بود، و جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، آن را «سیرک ورشو» نامیده است.

پس از این کنفرانس، عبارات «از پیش شکست خورده» و «پوچ و بی‌نتیجه»، دیگر عباراتی بود که مقام‌های ایران درباره نشست ورشو به کار بردند.

از طرف دیگر، یاسک چاپوتوویچ، وزیر خارجه لهستان، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست در ورشو گفت که خاورمیانه شایسته «توجهی ویژه است». همچنین به گفته او، اتحادیه اروپا و آمریکا «در خصوص نقشی که ایران باید در خاورمیانه و دنیا ایفا کند، اتفاق نظر دارند».

آیا ایالات متحده آمریکا توانست در نشست ورشو جمهوری اسلامی ایران را در منطقه، اروپا و جهان بیش از پیش منزوی کند یا نه؟

دیدگاهها: حاصل نشست ورشو برای آمریکا و ایران از نگاه رضا تقی زاده و رسول نفیسی
please wait

No media source currently available

0:00 0:25:00 0:00
لینک مستقیم

آیا آمریکا با نشست ورشو توانست به اهداف از پیش اعلام شده خود دست یابد؟ اهدافی مثل متقاعد کردن اروپا به خروج از برجام که مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، آن را بیان کرد.

شکست و پیروزی در یک اقدام بین المللی شاخص و معیارهایی دارد. اکا آیا اگر هدف اصلی آمریکا نمایش قدرت و رسانه‌ای کردن تهدید ایران هم بوده باشد می‌شود گفت آمریکا در نشست ورشو به هدف رسیده است؟

اگر یک معیار موفقیت را تعداد کشورهای حاضر و غائب در نشست ورشو و سطح نمایندگی کشورهای حاضر بدانیم، می‌شود گفت آمریکا در این نشست به هدفش رسیده است؟ خاصه با توجه به عدم حضور ایران، ترکیه، لبنان، سوریه، عراق و فلسطین که به نظر ایران بازیگران اصلی منطقه هستند، و نیز با توجه به عدم حضور وزیران خارجه آلمان و فرانسه و شماری دیگر از کشورهای حاضر.

مناسبات اسرائیل با جهان عرب دیگه محدود به مصر و اردن نیست. بنیامین نتانیاهو جمعه شب گفت کشورهای عرب حاضر در نشست ورشو به توصیف او با «حداکثر شهامت قابل تصور از حق دفاع اسرائیل از خود حمایت کردند».

این سخن اشاره به گفته‌های وزیر خارجه امارات در یک نشست پشت درهای بسته داشت که با حضور همتاهای بحرینی و سعودی انجام شد و دفتر نخست وزیری اسرائیل ویدئوی ۲۵ دقیقه‌ای آن را روی یوتیوب منتشر و بعد حذف کرد. این دفاع اعراب از اسرائیل حاکی از موفقیت آمریکا در نشست ورشوست یا نه؟

از لابلای گفته‌های مقام‌های آمریکایی چه نتیجه‌ای می‌توان درباره رویکرد، راهکار و راهبرد آینده واشینگتن در برابر ایران گرفت؟

رسول نفیسی (تحلیلگر مناسابت خارجی ایران در واشینگتن)، رضا تقی‌زاده (تحلیلگر سیاسی و مسائل بین المللی ایران در گلاسگو) دو میهمان این هفته برنامه دیدگاه‌ها، زنده و مستقیم، با دادن پاسخ به این پرسش‌ها، با یکدیگر مناظره کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG