لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

« از صحبت درباره تاثیر تحریم ها بر جامعه ایرانی آمریکایی نهراسیم»


عکس از وبسایت شخصی سمیرا افضلی
عکس از وبسایت شخصی سمیرا افضلی
در حالیکه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران افزایش می‌یابد و احتمال اعمال تحریم‌های بیشتر وجود دارد، یک وکیل ایرانی آمریکایی در ایالت مینسوتای آمریکا، در حال جمع آوری اطلاعات و مدارک درباره تاثیر تحریمهاییست که آمریکا بر ایران اعمال کرده است؛ البته او تاثیر این تحریم‌ها را بر شهروندان ایرانی – آمریکایی در خود آمریکا بررسی می‌کند.


please wait

No media source currently available

0:00 0:04:15 0:00
لینک مستقیم

خانم افضلی، چرا به فکر جمع آوری مدارک درباره تاثیر تحریم ها افتادید؟
به عنوان وکیل مهاجر‌ها، موکلینم از سراسر دنیا می‌آیند. در این میان من با ایرانی‌ها و شهروندان ایرانی- آمریکایی بسیاری نیز روبرو شدم. این افراد بیشتر در مورد تحریم‌ها با من تماس گرفتند. این افراد یا ایرانیانی هستند که سالهاست در آمریکا زندگی می‌کنند و تابعیت آمریکایی دارند، یا بین دو کشور در رفت و آمد هستند و یا اینکه تنها کارت سبز (‌یا گرین کارت) دارند.
در نتیجه من در پرونده موکلینم در این سالهای اخیر با مسئله تحریم از نزدیک روبرو شدم. حال یا خود تحریم‌ها، یا اینکه مثلا کمپانی‌هایی که از بیم قانون، حاضر به داد و ستد با کسانی که ارتباطی با ایران دارند، نیستند.. اخیرا با یک گروه مخالف تحریم و جنگ با ایران هم در آمریکا آشنا شدم و از آن‌ها هم بیشتر شنیدم.

همه این‌ها موجب شد که من بیشتر کنجکاو بشوم و شروع به تحقیق دقیق‌تر در این زمینه بکنم و پرسشنامه‌ای را در فضای مجازی قرار دادم تا اگر کسی تجربه‌ای در رابطه با تحریم‌ها دارد، این پرسشنامه را پر کند؛ با تاکید بر اینکه من به صورت یک وکیل مستقل این کار را انجام می‌دهم. و راستش در همین مدت زمان کوتاه به صورت غیر منتظره‌ای پاسخ دریافت کردم.
ممکن است کمی توضیح بدهید که این افراد عموما با چه مشکلاتی مواجه شده‌اند؟
خب هر چه تحقیق پیش برود، من شواهد بیشتری جمع آوری خواهم کرد. اما آنچه تا امروز می‌دانم این است که یکی از مشکلات اصلی در مورد حساب‌های بانکی و انتقال پول پیش می‌آید. که برخی بانک‌ها به ظن اینکه شما با ایران رابطه‌ای دارید، ‌حساب شما را مسدود می‌کنند. این هم اصلا ربطی ندارد به اینکه شما شهروند آمریکا هستید یا نه. من شنیدم از برخی از ایرانی آمریکایی‌ها که سفر این افراد به ایران هم دلیل بر مسدود شدن حساب‌هایشان شده است. خب طبیعی است که بانک‌ها هم در حال حفظ موقعیت خودشان هستند.
یکی دیگر از موضوعاتی که من درباره آن می‌شنوم، احتمال برخوردهای تبعیض آمیز در محیط کار و فرصت‌های شغلی است. مثلا تبعه ایرانی که اجازه کار هم دارد، اما کارفرما از بیم درگیر شدن با تحریم‌ها، از استخدام این فرد خودداری کرده است.
مورد دیگری که از آن صحبت می‌شود، موضوع دانشجویان ایرانی است که درس خود را در دانشگاههای آمریکا تمام کرده‌اند، و باید به شکلی ثابت کنند که هر آنچه که شامل تحریم‌های وزارت خزانه داری می‌شود را نقض نمی‌کنند. مثلا باید یک سری گواهینامه‌های خاص دریافت کنند. حتی اگر، آن شغلی که برایش درخواست داده‌اند احتیاج به چنین مدرکی نداشته باشد.

در نتیجه جالب است که بررسی شود که این تحریم‌ها نه تنها در ایران، و کسانی که بین دو کشور در رفت و آمد هستند، بلکه چشم انداز شغلی یک فرد یا حتی حساب بانکی او در آمریکا را تحت الشعاع قرار داده است.
هدف نهایی شما از جمع آوری این مدارک و شواهد چیست؟
راستش من به عنوان کسی که در آمریکا بزرگ شدم کمی از موقعیت ایرانی آمریکایی‌ها در این کشور نگران هستم. به نظرم سیاست‌های مهاجرت آمریکا این روز‌ها، ‌ خیلی زیاد با موضوع امنیت ملی ترکیب شده است.

ترس من این است که وضعیت موجود و تحریم‌ها، تاثیر بسیار بدی بر ایرانی آمریکایی‌ها بگذارد. کسانی که نه ارتباطی با سیاست دارند و نه نظر عجیبی درباره ایران یا آمریکا و تنها شهروندانی عادی هستند که پیشینه ایرانی دارند. ایرانی‌ها در آمریکا گروه آرامی هستند، سعی می‌کنند شهروندان خوبی باشند. اما من فکر می‌کنم اگر مشکلات حقوقی اینچنینی‌ای در جامعه ایرانی در آمریکا وجود دارد، ما نباید از صحبت کردن درباره آن بهراسیم.

مدارکی که من جمع می‌کنم همه محرمانه خواهد بود. هنوز نمی‌دانم که آیا این مدارک را در دادگاهی ارائه خواهم کرد یا خیر، اما اگر موردی باشد که تبعیض ثابت شود، گزینه دادگاه را دور از ذهن نمی‌بینم.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG