لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

سالگرد بازداشت نازنین زاغری و تلاش‌ها برای «فراموش نشدنش»


همکاران نازنین زاغری در بنیاد تامسون رویترز و در کنار میز کار او
همکاران نازنین زاغری در بنیاد تامسون رویترز و در کنار میز کار او

از بازداشت نازنین زاغری-رتکلیف یک‌سال گذشت. شهروند دو تابعیتی ایرانی بریتانیایی که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به تحمل پنج سال زندان محکوم شده است. در سالگرد این بازداشت همسر بریتانیایی خانم زاغری که نگران وضعیت سلامت اوست می‌گوید تماس تلفنی ماهیانه آنها، شش هفته است که به تعویق افتاده است. این سالگرد در حالی در ایران فرارسید که بنا بر برخی گزارش‌ها یک شهروند دو تابعیتی دیگر به نام رضا شاهینی به قید وثیقه از زندان آزاد شده است.

نازنین زاغری راتکلیف ۳۸ ساله است. شهروند دو کشور ایران و بریتانیا و مادر یک دختر بچه به نام گابریلا که کمتر از سه سال دارد. خانم زاغری دقیقا یک‌سال پیش،‌ وقتی برای سفری تفریحی و برای دیدار خانواده‌اش به ایران رفته بود، در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد.

نازنین زاغری،‌ از ۴ سال پیش، کارمند بنیاد تامسون رویترز بوده و تا زمان بازداشت، در امور مرتبط با توسعه رسانه ها در کشورهای مختلف و آموزش به روزنامه نگاران کار می‌کرد. آنطور که بنیاد تامسون‌رویترز بارها در اطلاعیه‌هایی تاکید کرده، کار خانم زاغری و این بنیاد مربوط به ایران نیست و آنها پروژه ای در رابطه با ایران نداشتند.

نازنین زاغری،‌ از ۴ سال پیش، کارمند بنیاد تامسون رویترز بوده و تا زمان بازداشت، در امور مرتبط با توسعه رسانه ها در کشورهای مختلف و آموزش به روزنامه نگاران کار می‌کرد. آنطور که بنیاد تامسون‌رویترز بارها در اطلاعیه‌هایی تاکید کرده، کار خانم زاغری و این بنیاد مربوط به ایران نیست و آنها پروژه ای در رابطه با ایران نداشتند.

مونیک ویلا، رییس بنیاد تامسون‌رویترز در سالگرد بازداشت نازنین زاغری بار دیگر تاکید می‌کند که کارمندش برای دیدار خانواده با ایران رفته بود و می‌گوید: «نازنین مانند همیشه رفته بود خانواده‌اش را ببیند. از زمانی که دخترش گابریلا به دنیا آمد، او هر شش ماه برای دو هفته به ایران می‌رفت چون پدر و مادرش ویزا نداشتند و نمی توانستند به لندن بیایند و او به این تعطیلات می رفت تا گابریلا خانواده‌اش را ببیند. او بارها این سفر را بدون هیچ نگرانی‌ای انجام داده بود، ‌در نتیجه ما از بازداشتش و ضبط گذرنامه فرزندش دقیقا یکسال پیش ، بسیار شگفت‌زده شدیم».

آنطور که خانواده نازنین زاغری می‌گویند او ۹ ماه از یکسال زندانی بودن خود را در سلول انفرادی سپری کرده و از لحاظ روحی و جسمی فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است. ریچارد راتکلیف همسر بریتانیایی او در سالگرد بازداشت نازنین زاغری، می گوید همسرش مشکلات جدی در ناحیه گردن و کمر دارد که نیاز به رسیدگی پزشکی در بیمارستان دارد اما مجوز این رسیدگی داده نشده است.

آقای راتکلیف که در یک سال اخیر، فعالیت‌های متعددی برای آزادی همسرش انجام داده، روز یکشنبه یک کارزار دو هفته‌ای را آغاز کرده که از همراهانش می خواهد روبانی زرد رنگ را با پیامی درباره مفهموم آزادی به درخت وصل کنند. این کارزار با پیام‌هایی از خود نازنین زاغری، و چند تن دیگر از زندانیان عقیدتی سیاسی زن در زندان اوین از جمله نرگس محمدی آغاز شده است. پیامی که در بخشی از آن خانم محمدی می‌گوید اگر او آزاد بود ثانیه‌ای را برای دیدن دو فرزندش تلف نمی‌کرد.

ریچارد راتکلیف در بریتانیا می گوید اینگونه فعالیت های برای این است که زندانیان بدانند فراموش نشده‌اند: « این کارزار برای این است که کسانی مثل نازنین بدانند که یک روز این تمام خواهد شد، و او یک زندگی دارد که منتظر اوست. و این مهم است که من هم به خودم و هم به او یادآوری کنم که امروز رنج وجود دارد اما یک روز تمام می شود و ما باید زندگی خود را احیا کنیم و والدین گابریلا باشیم تا او بچه ای خوشحال باشد. اما اینکه این اقدامات موجب شود که او همین فردا آزاد شود، نه ، فکر نمی کنم، این اقدامات بیشتر معطوف به آینده است.»

نازنین زاغری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، به تحمل پنج سال زندان محکوم شده است. او یکی از شهروندان دو تابعیتی زندانی در ایران است. باقر نمازی ِ هشتاد ساله و فرزندش سیامک نمازی با تابعیت دو گانه ایرانی آمریکایی هر کدام به تحمل ده سال زندان محکوم شده اند. کارن وفاداری و همسرش آفرین نیساری که او تابعیت دو گانه ندارد هم زندانی است اما حکمی برایش صادر نشده است.

این درحالیست که آن‌طور که وبسایت مجموعه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،هرانا، روز یکشنبه خبر داد که رضا (رابین) شاهینی شهروند دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی محبوس در زندان گرگان، با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده است. آقای شاهینی به اتهام هایی چون همکاری با دولت متخاصم و اقدام علیه امنیت ملی به تحمل ۱۸ سال زندان محکوم شده بود.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG