لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

تحلیلگر موسسه کنترل تسلیحات: همچنان می‌توان با کره شمالی مذاکره کرد


کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در دیدار با داشمندان و مهندسان صنعت هسته ای این کشور
کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در دیدار با داشمندان و مهندسان صنعت هسته ای این کشور

خبر موفقیت کره شمالی در نصب کلاهک هسته‌ای بر روی موشک بالستیک، در اقدامی غیر معمول از سوی رهبر این کشور اعلام شد. خبرگزاری رسمی کره شمالی روز چهارشنبه ۱۹ اسفند خبر داد که در دیدار کیم جونگ‌اون با گروهی از «دانشمندان و متخصصان هسته‌ای»، رهبر آن کشور گفته است بمب‌های اتمی سبک و «استاندارد» شده و اکنون قابل نصب بر موشک‌های بالستیک هستند.

این خبر در حالی اعلام شد که در روزهای گذشته کره‌شمالی به کره‌جنوبی درباره حمله هسته‌ای پیشگیرانه هشدار داده بود و آمریکا و کره‌جنوبی در این روز‌ها در حال انجام یک رزمایش نظامی گسترده هستند.

در گفت‌وگو با کِلسی داونپورت از موسسه کنترل تسلیحات در واشنگتن دی‌سی توانایی هسته‌ای کره شمالی را بحث گذاشتم.

خانم داونپورت به نظرتان اهمیت اعلام این خبر چیست؟

حدود یک دهه از زمانی که کره شمالی آزمایش‌های هسته‌ای خود را آغاز کرده، می‌گذرد و حال در این هفته حکومت این کشور اعلام کرده است که این برنامه تا جایی پیشرفت کرده که می‌تواند کلاهک هسته‌ای را روی موشک بالستیک قرار دهد. این یعنی، برنامه کره‌شمالی به مرحله‌ای رسیده که بتواند کره جنوبی، چین و نقاطی از ژاپن و روسیه را هدف قرار دهد. مقام‌های کره شمالی پیشتر به صورت تلویحی به این موضوع اشاره کرده بودند و بسیاری از مقام‌ها و تحلیلگران در جامعه بین‌المللی هم مدتی بود که می‌گفتند این توانایی به دست آمده است. اما نباید فراموش کرد که اگر کره‌شمالی حتی کلاهک هسته‌ای را روی موشک نصب کند احتمالا خیلی دقیق عمل نخواهد کرد.

این را هم باید در نظر داشت که دسترسی به اطلاعات برنامه هسته‌ای کره شمالی با محدودیت‌های زیادی روبروست. با این پیش زمینه، فکر می‌کنید اظهارنظرهای مقام‌های پیونگ یانگ چقدر به واقعیت نزدیک است؟

کره شمالی معمولا درباره توانایی‌های هسته‌ایش بزرگ‌نمایی می‌کند. و یکی از دلایل آن هم هدف گرفتن مخاطبان داخلی این‌گونه اظهارنظرهاست. اما با توجه به اینکه این کشور پیشتر آزمایش‌های هسته‌ای متعددی انجام داده و بیش از یک دهه بر روی طراحی کلاهک هسته‌ای کار می‌کرده، منطقی است که باور کنیم توانسته است کلاهک را روی موشک کوتاه برد بگذارد.

خانم داونپورت کشورهای زیادی نیستند که چنین توانایی را دارند. اگر این خبر و جزییات آن صحت داشته باشد، آیا تغییری در موقعیت کره شمالی در جامعه بین‌المللی به وجود می‌آورد؟

کلسی داونپورت از موسسه کنترل تسلیحات
کلسی داونپورت از موسسه کنترل تسلیحات

کره شمالی خواستار آن بوده که وارد گروه کشورهای دارای سلاح هسته‌ای شود و به عنوان کشور دارای سلاح هسته‌ای به رسمیت شناخته شود. جامعه بین‌المللی این را قبول نداشته و از همین رو خواستار مذاکره با این کشور برای برچیدن برنامه هسته‌ایش است، ‌چرا که کره شمالی خارج از چارچوب قوانین بین‌المللی دست به تولید سلاح زده است و به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل نکرده است. اما با دستیابی به توانایی سوار کردن کلاهک روی موشک، مطمئننا به حکومت کره شمالی این امکان را می‌دهد که در تهدیداتش خصمانه‌تر عمل کند و عملا آن‌ها را در گروه هشت کشور دیگری قرار می‌دهد که می‌توانند کلاهک هسته‌ای را روی موشک قرار دهند.

یعنی عملا جامعه بین‌المللی چاره‌ای جز پذیرفتن کره شمالی در جمع هشت کشور دیگر نخواهد داشت؟

من هنوز فکر می‌کنم که می‌توان با کره شمالی در این زمینه مذاکره کرد تا شاید این کشور راضی شود دست از کلاهک‌های هسته ایش بردارد. آنچه که برای خاندان کیم یونگ اون اهمیت دارد، ادامه حکومت است. در نتیجه اگر این حکومت بتواند به توافقی دست یابد که رژیم و کشور از حملات بیرونی امن بمانند، ‌شاید خانواده کیم، دست از کلاهک‌های هسته‌ای بردارد. اما همه این‌ها احتیاج به مذاکراتی پیگیرانه دارد و رویکردی متفاوت از سوی آمریکا در مقایسه با گذشته را می‌طلبد. واشینگتن باید موضوعاتی چون پایان دادن به جنگ بین دو کره را روی میز بگذارد چرا که این مثلا موضوعی است که کره شمالی حاضر خواهد بود درباره آن مذاکره کند.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG