لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

«سخنان میت رامنی درباره بیت المقدس مصرف داخلی دارد»


نمایی از دیوار شهر قدیم بیت المقدس و مسجد الاقصی
نمایی از دیوار شهر قدیم بیت المقدس و مسجد الاقصی
میت رامنی نامزد حزب جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در جریان سفر اخیرش به اسرائیل روز یکشنبه گفت، در صورت پیروزی در انتخابات، مکان سفارت آمریکا را از تل آویو به اورشلیم (‌بیت المقدس) تغییر خواهد داد. سخنان میت رامنی با مخالفت صائب عریقات از مقام ارشد فلسطینی روبرو شد که این سخنان را «غیر قابل قبول» خواند.
بیت المقدس یا اورشلیم را در حالی اسرائیل به عنوان پایتخت خود برگزیده، که از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته نشده است.
درباره این موضوع رادیو فردا گفتگویی کرده با اسکات لوکاس استاد مطالعات آمریکا در دانشگاه بیرمنگهام بریتانیا، او همچنین سردبیر وبسایت «اندورینگ آمریکا enduringamerica » نیز هست.

please wait

No media source currently available

0:00 0:00:00 0:00
لینک مستقیم


آقای لوکاس تا چه حد سخنان میت رامنی ناشی از حمایت واقعی از اسرائیل است و تا چه حد بار انتخاباتی دارد؟
من فکر می‌کنم بیشتر از هر چیزی چنین گفته‌ای توسط میت رامنی، ‌ مصرف داخلی دارد و به انتخابات ریاست جمهوری مربوط است. رامنی در تلاش است تا آرای یهودی‌های آمریکا را به دست آورد و نه تنها آن‌ها، بلکه آمریکایی‌هایی که درباره وضعیت اسرائیل حساس هستند و برایشان این موضوعی احساسی و در عین حال سیاسی است.

رامنی در تلاش برای به گوشه راندن باراک اوباماست و می‌خواهد بگوید که این منم که حمایت واقعی از اسرائیل را می‌سر کردم، چه حمایت از موقعیت اسرائیل، رابطه‌اش با کشورهای منطقه و چه در سطح بین المللی.
همانطور که می‌دانید موضوع شرق بیت المقدس و شهرک سازی در آنجا توسط اسراییل، ‌ از موضوعاتی است که به توقف گفتگوهای صلح منجر شده است. فکر می‌کنید صحبت‌های نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا، به عنوان کشوری که سعی در برقراری گفتگو‌ها دارد، چه تاثیری بر این روند خواهد گذاشت؟
نگرانی من از این است که موضوعات دیپلماتیک و مرتبط با روابط بین الملل، اولویت اصلی نداشته باشند و خواسته‌های داخلی در وهله اول مطرح هستند. از همین رو به نظر من صحبتهای میت رامنی اگر چه برای کارزار انتخاباتی‌اش شاید مفید باشد، ‌ اما نه تنها کمکی به مذاکرات نمی‌کند بلکه به آن ضربه نیز می‌زند.

اما واقعیت این است که اصلا مذاکراتی وجود ندارد، ‌ ماههاست که این گفتگو‌ها به دلایل مختلف از جمله شهرک سازی‌های شرق بیت المقدس قطع شده است، و به نظر من نتانیاهو اصلا نمی‌خواهد مذاکره کند به دلایل متعددی که در این بحث نمی‌گنجد. ممکن است سوال بشود که آیا فلسطینی‌ها می‌خواهند گفتگو کنند؟

راستش مهم‌ترین موضوع این است که به نظر من هیچ کس بیرون از سرزمین‌های فلسطینی متعهد به تاسیس کشوری به نام فلسطین نیست. و تا زمانی که چنین نیرویی تشکیل شود، ما شاهد صحبت‌هایی مثل سخنان میت رامنی و مصرف داخلی آن خواهیم بود که از هرگونه فعالیت بین المللی برای حل این مشکل پیشی می‌گیرد.
اغراق آمیز نیست اگر آمریکا را مهم‌ترین متحد اسرائیل در جهان بنامیم. به نظر شما آیا روزی خواهد رسید که دولت آمریکا، تصمیم به شناسایی بیت المقدس یا اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل بگیرد؟
به نظر من آمریکا هم اکنون در یک نقطه حساس برای ایجاد موازنه در عرصه سیاسی است. به دلیل سیاست داخلیِ آمریکا که در کنار میت رامنی شامل باراک اوباما و همچنین سیاستمداران هر دو حزب دمکرات و جمهوری خواهد می‌شود.

همواره فشاری از سوی اسرائیل برای شناسایی بیت المقدس وجود داشته. از سوی دیگر هیچ توافق بین المللی‌ای برای اینکه بیت المقدس، ‌ شهری اسرائیلی باشد، ‌ ‌وجود ندارد. بیت المقدس به دلیل مشکلاتی که پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ رخ داد، ‌ تحت شرایطی ویژه شهری بین‌المللی محسوب می‌شود.

در نتیجه اگر روزی آمریکا تصمیم بگیرد که این شهر را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد، ‌ به متحدان بین المللی خود از جمله اروپایی‌ها پشت کرده است. از سوی دیگر موقعیت خود را در منطقه خاورمیانه به خطر می‌اندازد و ضربه‌ای بسیار بیشتر از آنکه در سالهای اخیر زده شده، ‌ متوجه آمریکا خواهد بود.

البته با همه این‌ها من نمی‌توانم بگویم که آمریکا هیچوقت چنین تصمیمی نخواهد گرفت، چراکه ممکن است نیازهای سیاست آمریکا، موقعیت را نه در یک سال آینده اما در آینده به این سو سوق دهد.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG