لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

گفت‌وگوهای «‌سازنده» کوفی عنان با اسد در دمشق


کوفی عنان و رابرت مود،‌ پیش از دیدار با بشار اسد در دمشق
کوفی عنان و رابرت مود،‌ پیش از دیدار با بشار اسد در دمشق
پس از دیدار روز دوشنبه کوفی عنان با بشار اسد، هر دو طرف دیدار و گفت‌وگو را «سازنده و خوب» توصیف کرده‌اند و عنان گفته است که در این دیدار توافق شده است تا او موارد مطرح شده را با مخالفان مسلح نیز در میان خواهد گذاشت.
کوفی عنان روز یکشنبه به روزنامه فرانسوی لوموند گفته بود که طرح صلح شش ماده‌ای اگر چه تلاش زیادی پیرامونش شد، ‌اما موفق نبوده است. او که نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه است، این اظهار نظر را کرد و سپس راهی دمشق شد تا با رهبر سوریه دیدار کند.

بشار اسد روز یکشنبه در مصاحبه با تلویزیون «آ ار د» آلمان گفته بود که به نظر او این پیشتیبانی عمومی است که او را بر سر قدرت نگاه داشته است. رئیس‌جمهور سوریه همچنین آمریکا را به حمایت از کسانی که او «تروریست» ‌خواند، ‌متهم کرد.
سوریه درحالی همچنان بر سر میز مذاکره حاضر می‌شود که نیروی دریایی آن کشور در روزهای گذشته در جریان یک رزمایش نظامی چندین موشک را از کشتی و هلی‌کوپتر آزمایش کرد. عملیاتی که خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های سوری آن را «نمایش توانایی سوریه برای دفاع از سواحل سوریه در صورت هرگونه حمله» توصیف کرد.

این درحالی است که گزینه حمله نظامی خارجی همانند آنچه در لیبی رخ داد، ‌مطرح نشده است و تنها سوریه با همسایه خود ترکیه، و پس از سرنگونی هواپیمای ترک به بحرانی در این راستا برخورده است. هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در توکیو ‌در این باره گفته است: «‌ زمان کم است و هر چه زود‌تر خشونت پایان یابد و روند انتقال قدرت آغاز شود‌، نه تنها انسان‌های کمتری می‌میرند، ‌بلکه حکومت سوریه این شانس را دارد که با یک حمله بسیار مخرب مواجه نشود. چیزی که نه تنها برای سوریه بلکه برای منطقه خطرناک است.»

خبرگزاری رویترز صحبت‌های هیلاری کلینتون را در ارتباط با احتمال حملات گسترده‌تر از سوی مخالفان مسلح علیه سازمان‌های دولتی توصیف کرد و نوشت که این اظهارات احتمالاً ربطی به حمله نظامی خارجی ندارد.
از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه به نقل از حسین امیر عبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نوشت که هر گونه حمله نظامی علیه سوریه، ‌می‌تواند به گفته احمقانه و فاجعه‌بار باشد. آنطور که خبرگزاری فرانسه نوشته، این مقام وزارت خارجه ایران، پیشنهاد کناره‌گیری به بشار اسد و رفتن او به تبعید را به جوک تشبیه کرده است.

در روسیه هم روز دوشنبه سرگئی لاوروف وزیر خارجه آن کشور میزبان نمایندگانی از اپوزیسیون سوریه بود. روسیه قرار است در روزهای آتی میزبان رهبر تازه شورای ملی سوریه نیز باشد.

لاوروف در دیدار با میشل کیلو، ‌نویسنده و فعال حقوق بشر سوری گفته است که روسیه شاید یکی از تنها کشورهایی باشد که برای یافتن راه حل بحران در سوریه، با هر دو طرف درگیر وارد مذاکره شده است.
بحرانی که در سوریه ۱۶ ماه است که به طول انجامیده و فعالان حقوق بشر سوری تعداد کشته‌شدگان این ماه‌ها را بیش از ۱۶۰۰۰ نفر تخمین زده‌اند. اگرچه به دلیل عدم حضور سازمان‌های مستقل بین‌المللی در سوریه، ‌تأیید یا تکذیب این ارقام ممکن نیست.
XS
SM
MD
LG