لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

رزمایش مشترک ایران و چین در آب‌های خلیج فارس


رزمایش مشترک نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و چین صبح یکشنبه ۲۸ خرداد در آب‌های خلیج فارس آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در این رزمایش که از شرق تنگه هرمز تا دریای عمان انجام می‌شود ناوشکن البرز و یک بالگرد و همچنین هفتصد نفر از کارکنان نیروی دریایی ارتش ایران حضور دارند.

ناوگروه چین هم متشکل از ۲ ناوشکن، یک ناو پشتیبانی به همراه یک فروند بالگرد است که این ناوگروه صبح پنجشنبه ۲۵ خرداد ماه در بندرعباس پهلو گرفت و آئین استقبال رسمی از ناوگروه نیروی دریایی ارتش چین با حضور دریادار بابک عبداللهی جانشین فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش انجام شد.

حسین آزاد فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش در تشریح اهداف رزمایش روز یکشنبه اضافه کرد که عملیات حمل و انتقال نیروها، نشست و برخاست بالگردها از ناوها، صورت‌بندی یگان‌های شناور، مانور افسر نگهبان، تبادل عمودی بین نیروها، تبادل اطلاعات بین اتاق‌های عملیات و مخابرات، انجام عملیات مختلف ضد زیردریایی، ضد واحدهای پروازی و ضد واحدهای سطحی و مخابرات با چراغ و پرچم از جمله عملیاتی است که در این تمرین اجرا می‌شود.

گفته می‌شود که از شهریور سال ۹۳ این دومین بار است که یک ناوگروه نیروی دریایی ارتش چین در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در بندرعباس پهلو می‌گیرد.

سفیر چین در ایران هم به بهانه انجام این رزمایش در بندرعباس حضور یافت و با استاندار، نماینده ولی فقیه در هرمزگان و فرمانده یکم نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

ناوگروه چینی در پایان روز یکشنبه ۲۸ خرداد، ایران را به مقصد مسقط پایتخت کشور عمان ترک می‌کند.

رزمایش ایران و چین در آب‌های خلیج فارس در حالی انجام می‌شود که آمریکا و قطر نیز روز شنبه یک رزمایش مشترک در نزدیکی آب‌های قطر برگزار کردند.

خبرگزاری رسمی قطر به نقل از یک مقام وزارت دفاع این کشور پیش از این اعلام کرده بود که دو کشتی جنگی آمریکایی وارد بندر بین‌المللی «حمد» در جنوب شرق دوحه شده‌اند.

این رزمایش در پی قرارداد ۱۲ میلیارد دلاری میان دو کشور برای فروش ۳۶ فروند هواپیمای اف-۱۵ به قطر انجام شده است.

دلیل هم‌زمانی تقریبی دو رزمایش هنوز مشخص نیست اما اگر هم قصد خاصی برای این هم‌زمانی وجود داشته باشد بی‌شک باید دلیل آن را در اصرار ایران بر آمادگی و توان نظامی خود جستجو کرد.

ایران برای نشان دادن حضور جدی خود در آب‌های خلیج فارس بارها با قایق‌های تندرو خود اقدام به انجام عملیاتی همچون رهگیری کشتی‌های آمریکایی کرده است.

در آخرین مورد از این گونه اقدامات، یک فرمانده نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه ۲۴ خرداد گفت یک قایق ایرانی در اقدامی «ناایمن و غیر حرفه‌ای» بر روی یک هلی‌کوپتر نیروی دریایی این کشور در تنگه هرمز لیزر انداخته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، بیل اربن، یک سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، اظهار داشت، قایق ایرانی همچنین به سمت دو ناو جنگی آمریکا در حال عبور از تنگه هرمز نور انداخته است.

برپایه این گزارش قایق ایرانی در فاصله ۸۰۰ متری دو ناو آمریکایی «یواس‌اس کول» و «یواس‌اس باتان» قرار داشت.

این سخنگو تأکید کرد که دو ناو آمریکایی در آب‌های بین‌المللی در حال حرکت بودند.

XS
SM
MD
LG