لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

«تشکیل فراکسیونی در مجلس ایران برای بازگشت به نظام پارلمانی»


مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی
روزنامه اعتماد چاپ تهران، روز سه‌شنبه به نقل از چند نماینده مجلس ایران خبر داد که فراکسیون جدیدی در مجلس با هدف بررسی تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی تشکیل شده است.

این روزنامه به نقل از عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نوشته که این فراکسیون باتوجه به صحبت‌های آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی تشکیل شده اما هنوز به طور رسمی در صحن علنی مجلس درباره‌اش صحبت نشده است.

آیت الله خامنه ای مهرماه سال گذشته در اظهاراتی بی سابقه احتمال تغییر در نظام ریاستی ایران را رد نکرده و گفته بود که اگر روزی در آينده احتمالا دور، احساس شود نظام پارلمانی برای انتخاب مسئولان قوه مجريه بهتر است هيچ اشكالی در تغيير ساز و كار فعلی وجود ندارد.

گزارش روزنامه اعتماد تازه‌ترین تحول در موضوع احتمال کنارگذاشته شدن رئیس جمهوری در ساختار سیاسی ایران است که در آن به نقل از چند نماینده مجلس آمده که حتی در جلسات فراکسیون تازه تشکیل شده گزینه هایی هم برای تعیین نخست وزیر مطرح شده است.

در همین زمینه، شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به این روزنامه اعتماد گفته است که بررسی‌های اولیه درباره گزینه‌های نخست‌وزیری و بررسی جایگاه و تعریف اختیارات نخست‌وزیر و رییس‌جمهور در نخستین جلسه فراکسیون پارلمانی مطرح شده است.

حسن شریعتمداری تحلیلگر سیاسی در آلمان در گفت و گو با رادیو فردا، این تازه‌ترین اقدام عملی برای بررسی تغییر نظام سیاسی اداره ایران را به رفع چالش‌های میان جایگاه قانونی ولی فقیه و رئیس جمهوری مرتبط می‌داند: «در حقیقت فکری که پشت این طرح است، جلوگیری از چالش‌های متمادی بین دو نیروی اصلی است که در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی وجود دارد. یکی ولی فقیهی که اختیارات قانونی بسیاری زیادی بر اساس قانون اساسی دارد و دیگری رئیس جمهوری که اختیارات نسبتا گسترده‌ای دارد و از طرف دیگر هم به طور مستقیم از طرف مردم انتخاب شده است.»

آقای شریعتمداری در ادامه می‌گوید: «این در حالی است ‌که ولی فقیه به طور مستقیم انتخاب نشده و بنایراین رئیس‌جمهور در حقیقت، منتخب مستقیم و بلافصل مردم هست، و برای خودش حقی قائل است که در صورتی که بخواهد آقای خامنه‌ای را به چالش بکشد. این تمهیدی است برای گذار از این تعارض.»

در حالی‌که روزنامه اعتماد در گزارش روز سه شنبه‌اش آورده که مجلس نهم برای بررسی نظام پارلمانی عزم جدی دارد و به زودی اعضای فراکسیون نظام پارلمانی نتایج بررسی‌ها در فاز اول را اعلام خواهد کرد، اما چند نماینده مجلس نیز نسبت به احتمال اجرایی شدن چنینی طرحی با احتیاط صحبت کرده‌اند.

از جمله موید حسین‌صدر از اعضای کمیسیون انرژی به این روزنامه گفته که هنوز بسترسازی مناسب برای اجرایی شدن این طرح صورت نگرفته و ابتدا باید منتظر تعیین تکلیف قانون انتخابات باشیم.

روزنامه دولتی ایران نیز روز دوشنبه در یادداشتی به به انتقاد شدید از تلاش برای تغییر نظام ریاستی به پارلمانی پرداخت و نسبت به اقدامات پشت پرده برای آنچه «سلب اختیار از رییس‌جمهور» خواند، هشدار داد. در چنین شرایطی آیا احتمال اجرایی شدن این طرح در اینده نزدیک وجود دارد؟

حسن شریعتمداری در این باره معتقد است: « من فکر می‌کنم که آقای احمدی‌نژاد هنوز قوی است و این طرح حداقل می‌توان گفت که چالش‌های زیادی را به همراه خواهد داشت و بعید به نظر می‌رسد که تا انتخابات رئیس جمهروی پیش رو اجرایی بشود.»

به نوشته روزنامه اعتماد اعضای فراکسیون تازه تشکیل شده پیرامون تغییر نظام ریاستی مشخص شده‌اند اما هنوز اسامی آنها منتشر نشده است.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG