لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۹

بهرام قاسمی: سفیر ایران در کویت می‌ماند


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران ضمن «نکوهش» اقدام کویت در کاهش روابط سیاسی با تهران گفت: «بحث اخراج و یا نامطلوب قلمداد کردن اعضای کارکنان سفارت ایران مطرح نیست و از ما خواسته شده که تعداد کارکنان‌مان را کاهش دهیم».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه دوم مرداد در نشستی مطبوعاتی با اعلام اینکه سفیر ایران در کویت می‌ماند، درباره اقدامات اخیر آن کشور افزود: «چنین انتظاری از کویت وجود نداشت».

وی اضافه کرد:«البته گاهی اوقات باید برخی از شرایط و برخی از مشکلاتی که کشورها با آن روبه‌رو می‌شوند را درک کرد».

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز از قول بهرام قاسمی نوشته است که ایران حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می‌داند و در زمان لازم اگر نیاز باشد، اقدام خواهد کرد.

روز یکشنبه اول مرداد نیز علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به تنش‌های اخیر در روابط ایران با کویت گفت: «به مصلحت کویت نیست که تحت تاثیر سعودی‌ها با ایران این‌طور برخورد کند، ما اولین کشور منطقه‌ای بودیم که کمتر از ۲۴ ساعت از ورود اشغالگرانه صدام به کویت این اشغال را محکوم و به آنها کمک کردیم تا سرزمین‌های اشغال شده خود را اعاده کنند».

وی خاطرنشان کرد: «توصیه ما به کویت این است که منافع ملی خود را تحت تاثیر سعودی و دیگران قرار ندهند».

دولت کویت روز پنجشنبه ۲۹ تیر از تهران خواست که تعداد دیپلمات‌های خود در این کشور را از ۱۹ تن به ۴ تن کاهش دهد.

به گزارش رسانه‌ها دولت کویت تنها ۴۵ روز به دیپلمات‌های ایرانی فرصت داد تا از کویت خارج شوند.

این گزارش‌ها همچنین می‌گویند که دولت کویت دفاتر تجاری، نظامی و فرهنگی ایران در این کشور را تعطیل اعلام کرده و دلیل همه این اقدامات پرونده «گروه العبدلی» عنوان شده است؛ پرونده‌ای که از دو سال قبل با بازداشت عده‌ای در شهر العبدلی کویت و کشف مقادیر زیادی سلاح و مهمات از آنها گشوده شد.

کویت دولت ایران را به ارتباط با گروه العبدلی متهم می‌کند، اما تهران این اتهام را همواره رد کرده است.

دادگاه تجدید نظر کویت حکم نهایی درباره متهمان پرونده موسوم به «العبدلی» را روز سه‌شنبه گذشته اعلام کرد اما به نوشته روزنامه کویتی «السیاسة» ۱۴ تن از متهمان هنگامی که از حبس‌های طولانی خود مطلع شدند، از راه دریا به ایران گریخته‌اند.

دستگاه اطلاعاتی کویت حدود دو سال پیش اعلام کرد انباری با مقادیر زیادی سلاح را در منطقه العبدلی کشف کرده است و در پی آن ۲۱ شهروند کویتی متهم شدند که از طریق ایران و برخی دیپلمات‌های جمهوری اسلامی، با گروه حزب‌الله لبنان مرتبط شده و هسته‌ای تروریستی» پدید آورده‌اند.

XS
SM
MD
LG