لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

حضور مجدد مخملباف در جشنواره بین‌المللی فیلم اورشلیم


مخملباف در سال ۲۰۱۳ نیز مهمان جشنواره فیلم اورشلیم بود
مخملباف در سال ۲۰۱۳ نیز مهمان جشنواره فیلم اورشلیم بود

روزنامه هاآرتص خبر داده است که محسن مخملباف کارگردان پرآوازه ایرانی یک‌بار دیگر برای حضور در یک جشنواره فیلم اسرائیلی به این کشور می‌رود.

از آقای مخملباف دعوت شده به عنوان یکی از «مهمانان برجسته و شخصیت سینمای جهان» برای شرکت در جشنواره بین‌المللی فیلم اورشلیم به اسرائیل برود.

این جشنواره ده روزه که امسال سی و چهارمین دوره خود را تجربه می‌کند، با اکران ۱۸۰ فیلم از اسرائیل و شصت کشور دنیا، از پنجشنبه بیست و دوم تیر آغاز می‌شود.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، مخملباف در کنار سینماگران مشهوری مانند کلود لنتسمن، فیلیپ گارل، انایس گودار و دیگران در این جشنواره حضور خواهد داشت.

آقای مخملباف که فیلم «باغبان» خود را در باغ‌های خیره کننده بهاییان در کنار پسرش در اسرائیل ساخته بود، سال ۲۰۱۳ نیز مهمان جشنواره فیلم اورشلیم بود.

حضور چهار سال پیش مخملباف در اسرائیل از یک‌سو موجب خشم جمهوری اسلامی شد ولی همزمان ۱۵۰ ایرانی در جهان نیز در نامه‌ای، از این‌که او به درخواست‌های جنبش تحریم علیه اسرائیل بی‌اعتنایی کرده، انتقاد کردند و رفتن او را به اسرائیل «عملی سیاسی» نامیدند و خواهان خودداری از شرکت در برنامه‌های فرهنگی اسرائیلی شدند.

مخملباف در آن سال در پاسخ گفته بود، می‌داند «با موجی از اتهامات، مانند این‌که جاسوس سیا و موساد شده» روبه‌رو خواهد شد.

او بار دیگر در اکتبر ۲۰۱۵ از سوی فستیوال فیلم بندر حیفا مهمان اسرائیلی‌ها شد و رییس هیات داوران در این جشنواره بود.

اسرائیلی‌ها از سال‌های دور با آثار سینمایی مخملباف آشنایی دارند.

فیلم‌های محسن مخملباف مانند «سلام سینما» و «قندهار» سال‌ها پیش از آن‌که او ایران را ترک کند، در سینماهای تجاری و سینماتک‌های اسرائیل اکران شده بود.

اکران فیلم‌های مخملباف و شمار دیگری از فیلم‌سازان بر‌تر دو دهه اخیر ایران در اسرائیل به‌دلیل وجود شریک غیر ایرانی در تهیه کنندگی این فیلم‌ها بود.

فیلم‌های سال‌های اخیر مخملباف، از جمله «دیکتاتور» نیز با اکران در اسرائیل با تحسین‌های زیادی از سوی منقدان روبه‌رو شد.

در جشنواره امسال فیلم اورشلیم، «۲۴ فریم» آخرین فیلم ساخته مشترک عباس کیارستمی کارگردان پرآوازه ایرانی با سینمای فرانسه اکران می‌شود؛ کیارستمی سال گذشته در چنین روزهایی درگذشت.

هاآرتص مخملباف را «یکی از موثر‌ترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران که در سال‌های اخیر از زندگی و کار در کشورش تبعید شده»، و عباس کیارستمی را «اعتباری بزرگ برای سینمای جهان» توصیف کرده است.

مخملباف ۶۰ ساله، دوازده سال پیش، اندک زمانی بعد از آغاز ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، ایران را ترک کرد.

مخملباف در سال ۲۰۱۳ زمانی که گزارش‌های متعددی در رسانه‌ها در مورد احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران مطرح می‌شد، در مصاحبه با رسانه‌های این کشور، از اسرائیل خواست در اندیشه حمله به ایران نباشد و از «نیروهای دموکراتیک» در ایران حمایت کند.

او در سال ۲۰۱۳ به رسانه‌های اسرائیل گفته بود، به‌خاطر فیلمی که در مورد بیت رهبری نظام ایران ساخت، سوء قصد به جانش در پاریس برنامه ریزی شده بود و او ناچار شد چند بار محل و شهر زندگی‌اش را تغییر دهد.

محسن مخملباف همچنین در مصاحبه‌ای با العربیه از آرمان فلسطینیان برای رسیدن به استقلال کشور فلسطین حمایت کرده و گفته بود، مردم ایران نیز دیالوگ را راهکار رسیدن به صلح برای فلسطینی‌ها می‌دانند.

آقای مخملباف گفته بود:«با جنگ و راکت پرانی، صلح برای فلسطینی‌ها به‌دست نخواهد آمد و جنگ‌ها همیشه خواسته رهبران بوده و ملت‌ها همیشه قربانی هستند».

مخملباف به العربیه گفته بود:«یک کودک، چه فلسطینی، چه اسرائیلی، حق زندگی دارد و من هر دوی آن‌ها را در آغوش می‌کشم».

XS
SM
MD
LG