لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

رئیس کمیسیون عمران مجلس: دولت برای اتمام «مسکن مهر» پول ندارد


رئیس کمیسیون عمران مجلس:در بحث زیرساخت‌های مسکن مهر نیاز به ۱۰ هزار میلیارد اعتبار است که دولت توان پرداخت آن را ندارد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس:در بحث زیرساخت‌های مسکن مهر نیاز به ۱۰ هزار میلیارد اعتبار است که دولت توان پرداخت آن را ندارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس روز دوشنبه ۱۹ تیر با اعلام اینکه دولت برای اتمام «مسکن مهر» پول ندارد، گفت که این پروژه‌ در دولت دوازدهم هم تمام نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا رضایی‌کوچی با انتقاد از پایان نیافتن پروژه مسکن مهر در دولت یازدهم افزود: «در مقطعی که پروژه مسکن مهر همچنان نیمه تمام مانده، بحث از مسکن اجتماعی قدری نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد».

او ضمن اشاره به این موضوع که طبق مصوبه مجلس باید سالیانه ۲۰۰ هزار مسکن برای قشر آسیب‌پذیر جامعه ساخته شود خواستار ارائه عملکرد وزارت راه و شهرسازی در این زمینه شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه با اعتباراتی که دولت برای مسکن مهر اختصاص می‌دهد، بعید به نظر می‌رسد این پروژه تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد، خاطرنشان کرد: «حداقل در بحث زیرساخت‌های مسکن مهر نیاز به ۱۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز است که به نظر می‌رسد دولت توان پرداخت آن را ندارد».

پیشتر محمدرضا امیرکمالی، نماینده ویژه وزیر نیرو در امور مسکن مهر، اعلام کرده بود که در نیمه نخست اسفند سال ۹۵،‌ مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای زیرساخت‌های مسکن مهر در ایران اختصاص یافته است.

اختصاص این مبلغ در حالی صورت گرفت که نمایندگان مجلس روز ۱۳ دی سال گذشته، بندی از لایحه برنامه ششم توسعه را تصویب کردند که بر اساس آن، بانک مسکن موظف شد «نسبت به تأمین باقی‌مانده تعهدات خود و تأمین منابع مورد نیاز مسکن مهر بدون تعهد احداث واحدهای جدید با تشخیص وزارت راه و شهرسازی اقدام کند».

مسکن مهر یکی از طرح‌های دولت محمود احمدی‌نژاد بود. رئیس جمهوری سابق ایران در سال ۹۰ گفته بود که با اجرای پروژه مسکن مهر تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش، مشکل مسکن در ایران ریشه‌کن خواهد شد.

در این میان، مقامات دولت حسن روحانی از جمله وزیر راه و رئیس سازمان محیط زیست و همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس بارها از این طرح انتقاد کرده‌اند.

به گفته آنها، «بسیاری از مجموعه‌های مسکونی مسکن مهر سیستم تصفیه آب و فاضلاب ندارند» و در محل‌هایی ساخته شده‌اند که «فاقد امکانات زیربنایی است».

با این حال، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در شهریور سال ۹۳ در دیدار هیئت دولت با او گفته بود که «چند میلیون نفر چشم‌انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد».

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، نیز در فروردین ۹۵ گفته بود که دولت با وجود همه مشکلات، «مسکن مهر» را تکمیل می‌کند و تحویل می‌دهد.

XS
SM
MD
LG