لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

مشاور امنیت ملی آمریکا: صحبت دونالد ترامپ با روس‌ها کاملا مناسب بود


آقای مک‌مستر گفت: «خبر منتشر شده بر اساس مفروضات غلط تنظیم شده است».
آقای مک‌مستر گفت: «خبر منتشر شده بر اساس مفروضات غلط تنظیم شده است».

یک مقام کاخ سفید روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت گفت دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا در دیدار با مقام‌های روس هیچ مطلبی که به ضرر امنیت ملی ایالات متحده باشد بر زبان نیاورده و صحبت‌های وی «کاملا مناسب» بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری، پس از انتشار خبری مبنی بر این‌که دونالد ترامپ «اطلاعات بسیار محرمانه‌ای را درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده علیه حکومت اسلامی (داعش) با روس‌ها در میان گذاشته است» در جمع خبرنگاران حاضر شد و کوشید به آنها توضیحاتی ارائه کند.

آقای مک‌مستر گفت:«خبر منتشر شده بر اساس مفروضات غلط تنظیم شده است».

این مقام کاخ سفید افزود: «آنچه من به شما می‌گویم بر اساس متن آن گفت‌وگوست. آقای رییس‌جمهور در صحبت با وزیر امورخارجه روسیه مطالبی در راستای بحثی که در جریان بود بر زبان آورد و این با نوع اطلاعاتی که در این‌گونه دیدارها با رهبران کشورها در میان گذاشته می‌شود مطابقت داشته است».

آقای مک‌مستر در پاسخ به این سوال که آیا دونالد ترامپ با اطلاعاتی که در میان گذاشته منابع اطلاعاتی سازمان اطلاعات و امنیت ایالات متحده را به خطر نیانداخته است، گفت: «من در این زمینه به هیچ عنوان جایی برای نگرانی نمی‌بینم».

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، چهارشنبه هفته گذشته همراه با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در آمریکا، در کاخ سفید با دونالد ترامپ دیدار کرد و محور گفت‌وگوها در این دیدار مساله «مهار کردن» حکومت سوریه و ایران اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از این دیدار اما، برخی گزارش‌ها منتشر شده است مبنی بر این‌که دونالد ترامپ «اطلاعات بسیار محرمانه‌ای را درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده علیه حکومت اسلامی (داعش)» با روس‌ها در میان گذاشته است که البته کاخ سفید این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

پس از انتشار این گزارش‌ها، آقای ترامپ هدف انتقادهای شدیدی قرار گرفت که منتقدان وی شامل برخی از اعضای حزب جمهوری‌خواه و برخی از کشورهای متحد آمریکا نیز می‌شوند.

در پی این انتقادها رییس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت گفت از تصمیم خود برای در میان گذاشتن برخی اطلاعات «مربوط به تروریسم و امنیت خطوط هوایی» با مقام‌های روسی دفاع می‌کند و تاکید کرد که این اقدام «حق مسلم» اوست.

آقای ترامپ روز سه‌شنبه در پاسخ به این انتقادها در یک پیام توئیتری نوشت: «این کار را به خاطر دلایل انسان‌دوستانه انجام دادم، علاوه بر این‌که قصدم این است که روسیه نبرد خود علیه داعش و تروریسم را بسیار تشدید کند».

روزنامه واشینگتن‌پست روز دوشنبه نوشت اطلاعاتی که ترامپ «به روس‌ها افشا کرده» هم‌اینک یکی از منابع اطلاعاتی مرتبط با عملیات علیه داعش را با مخاطره مواجه کرده است.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، و دفتر رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا هر دو این گزارش واشینگتن‌پست را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG