لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۸

صدور حکم جلب برای سه روزنامه‌نگار و صاحب امتیاز یک نشریه مخالف دولت ترکیه


مقام‌های قضایی ترکیه دستور جلب صاحب امتیاز و سه روزنامه‌نگار یک نشریه مخالف دولت را به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام این کشور صادر کردند.

به گزارش رویترز، این اقدام در ادامه سرکوب‌هایی است که پس از کودتای نافرجام ۲۵ تیرماه ۱۳۹۵ در ترکیه اعمال می‌شود.

به گفته یک منبع پلیس و یک کارمند روزنامه «سوزچو»، این چهار نفر متهم به انجام اعمالی تبهکارانه در ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن روحانی مخالف دولت ترکیه هستند که در آمریکا اقامت دارد.

آنکارا اعتقاد دارد گولن مغز متفکر کودتای ده ماه پیش علیه دولت رجب طیب اردوغان است. اتهامی که همواره توسط آقای گولن رد شده است.

پلیس اقدام به تفتیش خانه‌های صاحب امتیاز و سه روزنامه‌نگار روزنامه «سوزچو» کرده که انتقادات تندی علیه رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و حزب وی موسوم به «عدالت و توسعه» مطرح کرده‌اند.

به گفته منابع مطلع، صاحب امتیاز روزنامه «سوزچو» هم‌اکنون در خارج از ترکیه به‌سر می‌برد.

خبرگزاری دولتی آناتولی نوشته است اتهاماتی که متوجه این چهار نفر است عبارتند از «قتل رئیس‌جمهور، حمله فیزیکی و اقدام مسلحانه علیه دولت ترکیه».

طی این گزارش آمده است که پلیس موفق شده تعدادی عکس به همراه مطلبی درباره محلی که رجب طیب اردوغان یک روز پیش از کودتا در آن‌جا به‌سر برده بود را در عملیات تجسسی خود پیدا کند.

متین ییلماز سردبیر روزنامه «سوزچو» ضمن تأیید یورش نیروهای پلیس به دفتر این نشریه، اتهامات وارده را رد کرده و افزوده است که این روزنامه بارها از فتح‌الله گولن و حامیانش انتقاد کرده است.

او افزود: «تنها کاری که ما انجام می‌دهیم روزنامه‌نگاری است ولی صرف انجام این کار در این کشور یک عمل تبهکارانه تلقی می‌شود».

اتهامات علیه روزنامه‌نگاران روزنامه «سوزچو» باعث انتقادات تند حزب اصلی مخالف دولت ترکیه شده است. کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوریخواه خلق ترکیه گفت این اقدامات «غیرقابل قبول» است.

اوزگور اوزل، عضو این حزب که نماینده مجلس ترکیه است نیز گفت این گونه اعمال با هدف خاموش کردن هرگونه صدای مخالف صورت می‌گیرد.

از هنگام کودتای نافرجام ترکیه تا کنون بیش از ۱۳۰ رسانه در این کشور تعطیل شده‌اند و به گفته یک اتحادیه ناشران، بیش از ۱۵۰ روزنامه نگار زندانی شده‌اند.

این اقدامات باعث نگرانی نسبت به اصل آزادی عقاید در کشوری شده که مدت‌هاست قصد دارد به اتحادیه اروپا بپیوندد.

دستور جلب روزنامه‌نگاران روزنامه «سوزچو» یک روز پس از آن صادر شده است که دادگاهی در ترکیه دستور بازداشت سردبیر بخش آنلاین روزنامه جمهوریت را صادر کرد. جرم این نشریه انتشار تبلیغات تروریستی اعلام شده است.

ده‌ها تن از روزنامه‌نگاران این روزنامه که قدیمی‌ترین مؤسسه انتشاراتی سکولار ترکیه محسوب می‌شود پیش از این به جرم ارتباط با شبکه گولن به زندان افتاده بودند و با مجازات‌هایی تا ۴۵ سال زندان مواجه‌اند.

دولت ترکیه همچنین بیش از ۱۵۰ هزار قاضی، معلم، پلیس و کارمندان ساده دولتی را از کار معلق یا برکنار کرده و ۵۰ هزار نفر را نیز دستگیر کرده است.

دولت ترکیه ادعا می‌کند این میزان از سرکوب الزامی‌ست زیرا جنبش گولن موفق شده بود «دولتی در دولت» ایجاد کند که به امنیت ملی کشور ضربه وارد می‌کند.

ولی منتقدان دولت معتقدند او از مسئله کودتا به‌عنوان بهانه‌ای برای تصفیه مخالفان و خفه کردن هر صدای مخالف استفاده می‌کند.

XS
SM
MD
LG