لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

بازداشت دو تن دیگر در ارتباط با حمله انتحاری منچستر


نیروهای اطلاعاتی بریتانیا اعلام کردند آماده انجام ۵۰۰ عملیات ضد تروریستی هستند
نیروهای اطلاعاتی بریتانیا اعلام کردند آماده انجام ۵۰۰ عملیات ضد تروریستی هستند

پنج روز پس از حمله انتحاری به کنسرتی در شهر منچستر بریتانیا، پلیس این کشور اعلام کرد دو مرد دیگر را در روز شنبه، ششم خردادماه، دستگیر کرده است.

در پی این دو بازداشت، ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، اعلام کرد که سطح آماده‌باش در این کشور از «حاد» به «شدید» تنزل می‌یابد.

بازداشت‌های تازه به دست پلیس بریتانیا در راستای کشف شبکه‌ای‌ است که به باور آنها پشت این رخداد قرار داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای امنیتی برای ورود به محل اقامت افراد مظنون از مواد منفجره قابل کنترل استفاده کرده‌اند.

ماموران در حال حاضر مشغول بازجویی از ۱۱ مرد هستند که تاکنون در این ارتباط دستگیر شده‌اند و مظنون هستند به این که در حمله انتحاری دوشنبه شب منچستر به سلمان عبیدی عامل اصلی این عملیات کمک کرده اند.

تا روز شنبه و پیش از فرمان جدید خانم می، کل بریتانیا در حالت حداکثر آماده‌باش اضطراری قرار داشت که به معنای قریب‌الوقوع بودن یک حمله دیگر است.

در این شرایط نیروهای ارتش هم آماده پیوستن به پلیس هستند و به کارکنان بیمارستان‌ها در سراسر کشور گفته شده که برای یک حمله دیگر آماده باشند.

روزنامه تایمز روز شنبه نوشت که نیروهای اطلاعاتی بریتانیا موفق شده‌اند در سراسر کشور ۲۳ هزار افراطی جهادی را شناسایی کنند.

نیروهای اطلاعاتی پیش از این اعلام کردند آماده انجام ۵۰۰ عملیات ضد تروریستی هستند که حدود سه هزار نفر از کسانی را که ممکن است خطری بالقوه محسوب شوند درگیر خواهد کرد.

جرمی کوربین، رهبر حزب اپوزیسیون کارگر، در آخرین اظهار نظر خود پیرامون حمله انتحاری منچستر گفت که دولت مسئول است با فراهم آوردن بودجه لازم برای پلیس احتمال حوادث تروریستی را به حداقل برساند.

جرمی کوربین و ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، به دنبال حمله تروریستی در منچستر کمپین‌ انتخاباتی احزاب خود را متوقف کردند. انتخابات پارلمانی بریتانیا روز ۸ ژوئن، برابر با ۱۸ خرداد برگزار می‌شود.

حمله منچستر خونین‌ترین رخداد تروریستی در بریتانیا از سال ۲۰۰۵ به این سو بوده است. تابستان ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) گروه تروریستی القاعده با بمب‌گذاری در چند ایستگاه‌ متروی لندن ۵۲ نفر را کشت.

حادثه منچستر انتقادات شدیدی را نیز متوجه دولت بریتانیا کرده که بودجه پلیس این کشور را کاهش داده است.

انفجار انتحاری در جریان کنسرتی در شهر منچستر که شامگاه دوشنبه روی داد ۲۲ کشته و شماری زخمی برجای گذاشت که بیش از ۶۰ تن از آنان هنوز در بیمارستان بستری هستند.

گروه حکومت اسلامی مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

XS
SM
MD
LG