لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

وزارت خارجه آمریکا: ایران تلاش محسوسی برای رفع معضل قاچاق انسان انجام نداده است


وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ششم تیرماه گزارش سالانه خود درباره قاچاق انسان در جهان را منتشر کرد. گزارشی که نشان می‌دهد ایران همچنان در «سطح سوم» این فهرست قرار دارد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در مراسم ارائه این گزارش که با حضور دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری، و دخترش ایوانکا در وزارت خارجه ایالات متحده برگزار شد گفت: «هزاران زن و کودک در سراسر جهان قاچاق می‌شوند و این نوعی بردگی مدرن است».

وی ابراز امیدواری کرد که قرن بیست‌ویکم آخرین قرنی باشد که در آن قاچاق انسان صورت می‌گیرد.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد گزارش وزارت خارجه ایالات متحده به چند «سطح» از قاچاق انسان اشاره کرده است. سطح اول کشورهایی هستند که وجود مشکل قاچاق انسان را پذیرفته‌اند و برای رفع آن تلاش می‌کنند. سطح دوم و سوم مربوط به کشورهایی می‌شود که این مشکل را به رسمیت شناخته‌اند و تلاشی برای رفع آن ندارند یا آن را به رسمیت نمی‌شناسند که ایران در این سطح قرار دارد.

کشورهایی چون روسیه، ونزوئلا و سوریه نیز در زمره کشورهایی هستند که در «سطح سه» کنار ایران قرار دارند.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش خود ضمن اینکه تاکید کرده که ایران «تلاش محسوسی» برای رفع معضل قاچاق انسان انجام نداده است اما در عین‌حال یادآور شده که این کشور گام‌هایی برداشته از جمله اینکه مراکزی برای کمک به افراد قربانی قاچاق انسان تاسیس کرده است.

در بخشی از این گزارش، به سوءاستفاده ایران برای اعزام قربانیان قاچاق انسان و کودکان به جنگ در سوریه و عراق اشاره و نسبت به آن انتقاد شده است.

بر اساس گزارش‌هایی که حتی توسط خبرگزاری‌های رسمی ایران منتشر و تایید شده است، جمهوری اسلامی ایران برخی از شهروندان افغانستان و پاکستان را تحت عنوان «مدافعان حرم» به جنگ در سوریه و عراق اعزام می‌کند.

در بخشی دیگر از این گزارش از ایران خواسته شده که به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و تلاش‌های بیشتری برای کشف شبکه‌های قاچاق انسان و شبکه قاچاق جنسی انجام دهد.

طی گزارشی که وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده، سودان و کره شمالی در راس بدترین کشورهایی قرار دارند که قاچاق انسان در آن‌ها صورت می‌گیرد.

این گزارش می‌افزاید چین برای مقابله با قاچاق انسان اقدامات چندانی صورت نمی‌دهد که بتوان از آن به عنوان حمایت از قربانیان این معضل یاد کرد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفت: «در سراسر جهان حدود ۲۰ میلیون نفر، قربانی قاچاق انسان هستند».

وی تاکید کرد کره شمالی که یکی از بدترین موارد قاچاق انسان را دارد، بین ۵۰ تا ۸۰ هزار انسان را وادار به کار در خارج از این کشور کرده که در اغلب موارد، این کشورها چین یا روسیه هستند و حقوق آنها مستقیما به دولت کره شمالی پرداخت می‌شود.

به گفته آقای تیلرسون، دولت کره شمالی از طریق کار اجباری شهروندانش صدها میلیون دلار درآمد کسب می‌کند.

ایوانکا ترامپ، دختر و مشاور رییس‌جمهوری آمریکا، در مراسم ارائه گزارش سالانه وزارت خارجه این کشور گفت: «همه دولت‌ها وظیفه دارند قاچاق انسان را تحت پیگرد قرار دهند».

مشاور رییس‌جمهوری آمریکا افزود: «دغدغه دولت آقای ترامپ این است که امسال، مانع قاچاق انسان در آمریکا و دیگر کشورها شود».

در میان کشورهایی که امسال نسبت به گذشته وضعیت مناسب‌تری در زمینه قاچاق انسان یافته‌اند، گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا به میانمار اشاره می‌کند که پیش از این به دلیل استفاده از کودکان در جنگ به شدت مورد انتقاد قرار داشت ولی اکنون به کشورهای «سطح دو» نقل مکان کرده است.

در آخرین سطح مورد اشاره وزارت خارجه آمریکا که «موارد ویژه» نامیده شده است، کشورهایی هستند که وضعیت بحرانی در زمینه قاچاق انسان دارند. در گزارش امسال، کشورهای لیبی، سومالی و یمن جزو کشورهای «مورد خاص» نامیده شده‌اند.

XS
SM
MD
LG