لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

سازمان بهداشت جهانی در مورد شیوع وبا در یمن هشدار داد


یک کودک مشکوک به ابتلا به وبا در حال مداوا در یک بیمارستان صنعا
یک کودک مشکوک به ابتلا به وبا در حال مداوا در یک بیمارستان صنعا

سازمان بهداشت جهانی روز یکشنبه هشدار داد شیوع وبا در یمن در حال گسترش است و از ۲۷ آوریل ( هفتم اردیبهشت) تا کنون ۳۱۵ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آلمان ۲۹ هزار و سیصد نفر نیز مشکوکند که به این بیماری مبتلا شده‌ باشند.

بر اساس مطلبی که سازمان بهداشت جهانی در توییتر منتشر کرده، بیم آن می‌رود که ظرف ۶ ماه تعداد ۳۰۰ هزار نفر در یمن به وبا مبتلا شوند.

این مطلب یک روز پس از آن منتشر می‌شود که سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد بیماری وبا در یمن در حال خارج شدن از کنترل است.

یمن از سال ۲۰۱۴ بدین‌سو در یک جنگ خانمان‌سوز قدرت بین دولت تحت حمایت عربستان و شورشیان مورد حمایت ایران گرفتار شده است.

هفته گذشته به دنبال مشاهده موارد متعددی از وبا در صنعا پایتخت این کشور که اکنون در دست مخالفان دولت است، وضعیت اضطراری اعلام شد.

نبردهایی که در یمن در جریان است مراکز بهداشتی این کشور را به شدت آسیب زده است. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید بیش از نیمی از این مراکز دیگر قابل استفاده نیستند.

بر اساس تخمین سازمان ملل متحد حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از مردم یمن در مناطقی زندگی می‌کنند که خطر شیوع وبا در آن‌ها زیاد است.

بیماری وبا که یک نوع عفونت واگیردار است بر اثر آلودگی غذا یا آب به باکتری ویبریو کلرا ایجاد می‌شود.

مردم یمن به دلیل عدم دسترسی به غذا و آب پاکیزه و همچنین کمبود دارو طی سه سال جنگ در معرض شیوع گسترده این بیماری قرار دارند.

بر اساس برآورد سازمان ملل متحد، دو سوم شهروندان یمنی به آب سالم دسترسی ندارند.

نبردهای یمن تاکنون بیش از هشت هزار کشته و در حدود ۴۰ هزار مجروح برجای گذاشته است. برخی دیگر از برآوردها شمار کشته‌شدگان را بیش از ۱۰ هزار نفر اعلام کرده‌است.

برآورد تازه‌ای از «انستیتو بین‌المللی مطالعات راهبردی» می‌گوید که یمن پس از سوریه، عراق و افغانستان، «بدترین منطقه جنگی» جهان در سال ۲۰۱۶ بوده است.

XS
SM
MD
LG