لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

مقام پلیس ایران «به رغم تاکید مراجع تقلید»: داخل خودرو حریم خصوصی نیست


بسیاری از مراجع تقلید تاکید کرده‌اند که داخل خودرو جزو حریم شخصی و خصوصی‌ است.
بسیاری از مراجع تقلید تاکید کرده‌اند که داخل خودرو جزو حریم شخصی و خصوصی‌ است.

سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با وجود «تاکید مراجع تقلید» مبنی بر «حریم خصوصی» بودن داخل خودرو، بار دیگر تاکید کرد که باید الزامات قانونی داخل خودروها رعایت شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سعید منتظرالمهدی روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه طی یک نشست خبری انتظامی با اشاره به «قوانین جاری» و از جمله تبصره «ماده پنج از قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر» گفت: «اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند از جمله وسایل نقلیه، مشمول حریم خصوصی نباید باشد و طبیعتا رعایت هنجارها و الزامات قانونی می‌بایست درون آن رعایت شود».

خبرگزاری ایسنا با درج این خبر به ذکر استفتاهایی پرداخته که پیش از این در همین زمینه از برخی مراجع شیعه صورت گرفته است.

به گزارش این خبرگزاری، «برخی مراجع عظام تقلید در پاسخ به استفتاهایی که در همین رابطه انجام شده، نظراتی متفاوت با این اظهارنظر صریح داشته‌اند».

آیت‌الله شبیری زنجانی در این رابطه می‌گوید: «خودروی شخصی نیز احکام ملک را دارد، بنابراین هرگونه تصرف و تفتیش آن بدون اجازه مالک، فی حدنفسه جایز نیست. البته اگر مصلحت اهمی مانند جلوگیری از حمل‌ونقل اسلحه متوقف بر تفتیش باشد، تفتیش آن طبق نظر حاکم شرع بلامانع است».

برخی مراجع دیگر همچون مکارم شیرازی و نوری همدانی نیز ضمن آنکه تاکید کرده‌اند داخل خودرو جزو حریم شخصی و خصوصی‌ است با این‌حال تاکید کرده‌اند: «باید بر اساس مقررات حکومت اسلامی عمل شود».

این «مقررات حکومت اسلامی» آن‌گونه که مکارم شیرازی می‌گوید، رعایت «جهات شرعی مانند حجاب و امثال آن در داخل اتومبیل» است که به گفته وی، «باید رعایت شود».

تنها آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی پیش از فوتش در نظری تا حدی متفاوت از این مراجع، با زیر سوال بردن «حریم خصوصی» عنوان کرده بود: «حریم خصوصی از کلمات قرآنی و روایی و فقهی نیست و چنانچه برای این عنوان احکامی در قانون قرار داده شده، سعه و ضیق معنای مذکور، از قانونگذار سوال شود».

پیش از این نیز در خرداد ۱۳۹۴ یک مقام قوه قضاییه تاکید کرده بود داخل خودرو، و بخشی از آن که نمایان است و در معابر دیده می‌شود حریم عمومی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه‌قضاییه تنها بخش‌هایی از خودرو را که «خود به خود مخفی است» به عنوان «حریم خصوصی» توصیف کرده بود.

وی به عنوان مثال با اشاره به «داشبورد یا صندوق عقب»، این قسمت‌ها را حریم خصوصی خودرو خوانده بود.

بر اساس این گفته‌ها، به نظر می‌رسد در معرض دید قرار داشتن داخل خودرو، می‌تواند در تغییر آن از حریم خصوصی به حریم عمومی نقش مهمی ایفا کند. اما حتی پیش از آنکه برخی صاحبان خودرو برای دور زدن این مسئله، به فکر استفاده از شیشه‌های تیره‌رنگ به منظور مانع دید شدن داخل خودرو بیفتند، قوانینی برای جلوگیری از این راهکار تدوین شده است.

سعید منتظرالمهدی در این زمینه گفت: «‌‌استفاده از شیشه دودی برابر مصوبات هیات وزیران به نحوی که راننده و سرنشین داخل آن مشخصں نباشد ممنوع است و لاجرم پلیس در مواجهه با آن می‌بایستی اعمال قانون کند».

وی افزود: «رانندگان باید برچسب‌های دودی را به گونه‌ای انتخاب کنند که امکان رویت داخل خودرو از فاصله سه متری مهیا باشد».

این مقام نیروی انتظامی تاکید کرده است که «زیست مسالمت‌آمیز، توأم با رعایت هنجارها در جامعه است و در تمامی دنیا هنجارهای آن کشور توسط مردم رعایت می‌شود».

وی در توضیح هنجارها، «حجاب» را «یک هنجار پذیرفته شده در جامعه» توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG