لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

اژه‌ای: یک فرد صاحب قدرت قوه قضائیه را تهدید می‌کند


معاون اول قوه قضاییه ایران می‌گوید: در سال‌های ۹۲ و ۹۳ برخورد با دانه درشت‌ها و برخورد بدون تبعیض با صاحبان قدرت یکی از مسائل مورد توجه ما در دستگاه قضایی بود.

غلامحسین محسنی اژه‌ای روز پنجم تیرماه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، اشاره‌ای غیرمستقیم به پرونده مهدی هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت، داشت و گفت: «باید بدانید که بعضی از این پرونده‌هایی که در سال‌های اخیر داشتیم و مربوط به صاحبان قدرت و ثروت بود، بر ما فشار فوق‌العاده‌ای می‌آورند، تهدید می‌کنند و به صورت مستقیم و غیرمستقیم سعی دارند قوه قضاییه را تخریب کنند، اما ما به وظیفه قانونی‌مان عمل می‌کنیم... متاسفانه فردی که صاحب قدرت و منصب است، به ما می‌گوید قاضی را باید من تعیین کنم و من باید نظر دهم که قاضی چه کسی باشد، اگر این گونه باشد پس استقلال قوه قضاییه چه می‌شود؟»

اژه‌ای: یک فرد صاحب قدرت، قوه قضاییه را تهدید می‌کند
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:27 0:00
لینک مستقیم

مهدی هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، پس از چندین جلسه محاکمه در نهایت به ۱۰ سال زندان محکوم کرد و حکم او برای اجرا به دایره اجرای احکام دادسرا فرستاد.

محسنی اژه‌ای، معاون قوه قضاییه و سخنگوی این قوه، درباره جزئیات حکم مهدی هاشمی گفته بود: «سه جرم اختلاس، ارتشا و مسائل امنیتی برای مهدی هاشمی تایید شده، اما در پرونده ۱۲ کیفرخواست وجود داشت که در تجدید نظر و ارائه کیفرخواست برخی از آنان در هم ادغام شد و در برخی موارد مهدی هاشمی از جرم تبرئه شد».

اکبر هاشمی رفسنجانی پس از صدور این حکم، واکنشی به آن نشان نداده‌است اما وی قبل از صدور حکم در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفته بود: «من نمی‌خواهم در کار قوه قضاییه دخالت کنم. من از اول به رهبری و رییس قوه‌قضائیه و همه گفته‌ام. قاضی را نمی‌شناسم و هیچ وقت ندیده‌ام. به اینها گفتم اگر مهدی جرمی کرده باشد، ترجیح من این است در دنیا جزایش را ببیند و به آخرت نیفتد. چون آخرت خیلی سخت است و اگر جرمی نکرده، این در شان جمهوری اسلامی نیست انسانی را که جرمی ندارد، به دلیل مسائل سیاسی، متهم یا محکومش کنند».

اما با وجود این چند روز قبل عفت مرعشی همسر اکبر هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم حکم پسرش را «پدرسوخته‌بازی» توصیف کرد.

صادق آملی ‌لاریجانی رییس قوه‌قضائیه ایران، پس از آنکه اکبر هاشمی رفسنجانی گفته بود، «تصمیم به دخالت در کار قوه قضاییه را ندارد»، به تندی واکنش نشان داد و گفت: برخی می‌گویند «نمی‌خواهیم در کار قضایی دخالت کنیم» اما با سخنان خود به‌نوعی دخالت می‌کنند، خصوصاً القای این نکته که ممکن است متهم تبرئه شود، ولی به ‌نحو دستوری او را محکوم کنند، این سخن خلاف و نشر آن قابل پیگیری است.

رئیس قوه قضاییه ایران در روزهای گذشته هم بار دیگر واکنشی غیرمستقیم به حکم محکومیت مهدی هاشمی داشت و گفت: «جای تعجب است چگونه افرادی که از پرونده چند هزار صفحه‌ای اطلاعی ندارند به راحتی نحوه رسیدگی و نتایج پرونده را زیر سؤال می‌برند و انتقاد می‌کنند».

در دیدار چند روز پیش آیت‌الله خامنه‌ای با مسئولین رده بالای کشور، اکبر هاشمی رفسنجانی حضور نداشت و برخی از وب‌سایت‌های اصولگرا این حرکت را معنادار و عامدانه، و غیرموجه دانستند.

XS
SM
MD
LG