لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

آمریکا چقدر در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی جدی است؟


دریاچه آرال
دریاچه آرال

تلاش‌های جدی دولت باراک اوباما برای مقابله با گرمایش زمین و تغییرات آب‌وهوایی و مرگ سسیل، شیری که قوانین حیات‌وحش را تغییر داد، دو موضوع برنامه هفته گذشته یک خانه، یک زمین است. (برنامه کامل را در فایل صوتی زیر بشنوید)

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:00 0:00
لینک مستقیم

رئیس جمهور آمریکا یک‌بار دیگر برای دفاع از محیط زیست مقابل مخالفانی ایستاد که در صنعت انرژی، برای ادامه فعالیت کارخانه‌هایشان ایستاده‌اند و قول مقابله با طرح‌های زیست‌محیطی او را داده‌اند.

باراک اوباما تغییرات با اعلام سیاست‌ها و برنامه‌های تازه ایالات متحده تاکید کرد، تغییرات آب و هوایی را آنقدر جدی می‌داند که با نام بردن از طرحی به نام انرژی پاک، می‌خواهد جدی و استوار در مقابل چیزی که «دشوارترين و مهم‌ترين چالش دوران فعلی» می خواند، بایستد.

رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید مقابل دوربین‌ها تاکید کرد که قانع شده است که تهدیدی بزرگ‌تر از این موضوع متوجه آینده سیاره ما نخواهد بود.

سياست‌ها و برنامه‌های تازه ايالات متحده برای مقابله با تغييرات اقليمی، به ویژه بخش‌هایی را در این کشور هدف گرفته که بر اساس سرمایه‌گذاری انرژی‌های فسیلی به ویژه زغال می‌چرخد. نیروگاه‌های زغالی یک‌سوم انرژی مورد نیاز آمریکا را تامین می‌کنند.

اما حالا رئیس جمهور این کشور می‌گوید، همین سرمایه‌گذاری‌ها زندگی روی کره زمین را به خطر انداخته: ما اولين نسلی هستيم که تاثير گرمايش زمين را احساس کرديم و آخرين نسلی هم خواهیم بود که می‌توانيم کاری در اين رابطه انجام دهيم.

باراک اوباما پیشتر هم اعلام کرده بود، هر کدام از ۵۰ ایالت آمریکا باید برای کاهش گازهای گلخانه‌ای مشارکت کنند. سخنانی که با مخالفت گروه زیادی از جمهوری‌خواهان در آمریکا روبه‌رو شد.

قرار است در ماه دسامبر آینده، آذرماه ۹۴، نمايندگان کشورهای جهان در پاريس، جمع شوند و قوانينی را با هدف محدود کردن افزايش دمای کره زمين تصویب کنند. برخی تحلیلگران می‌گویند این طرح در آمریکا نشان‌دهنده حضور قدرتمند آمریکا در این نشست در چند ماه‌آینده پاریس خواهد بود اما در داخل آمریکا چطور؟ مخالفان چرا مخالفند؟

مرگ شیری که دنیا را تکان داد

در چند هفته‌ گذشته مرگ دلخراش یک شیر مشهور آفریقایی باعث شد سازمان ملل قطعنامه‌ای را برای مقابله با شکار غیرقانونی تصویب کند.

سسیل، شیر نامدار زیمباوه‌ای که به شکل غیرقانونی توسط یک شکارچی آمریکایی با تیر و کمان بیرون از فضای محافظت‌شده‌اش، هدف قرار گرفت و بعد از ساعت‌ها تعقیب و گریز و خونریزی از بین رفت و سر و پوستش کنده شد، نگرانی‌ها را درباره افزایش مداوم کشتار شیرها و کرگدن‌ها و فیل‌ها در آفریقا افزایش داد.

حیواناتی که در پی انجام سفرهای شکار که درآمد فراوانی را نصیب کشورهای آفریقایی می‌کند، از بین می‌روند. برخی از این دولت‌ها مشوق این شکارها هستند با این توجیه که شکاری که آن را قانونی می‌خوانند، جمعیت حیوانات را کنترل می‌کند. مرگ سسیل که باعث اعتراض جهانی و درخواست زیمباوه برای بازگرداندن دندانپزشکی شد که او را شکار کرده، با این قطعنامه جهانی‌تر شد.

مرگ یک شیر پس از کشته‌شدن ده‌ها حیوان وحشی دیگر در آفریقا، باعث اعمال محدودیت‌هایی برای سفرهای شکاری به این منطقه شد. بعد از قطعنامه سازمان ملل که با نگرانی در مورد وضعیت حیوانات در خطر انقراض صادر شده، برخی از خطوط هوایی هم ارسال لاشه حیوانات و سر و پوست تاکسیدرمی آنها را تعطیل کردند. روشی که واردات اجزای بدن حیوانات را به بسیاری از کشورها سخت‌تر خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG