لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

روستاهایی که از بی‌آبی متروکه شده‌اند


۴۶۰ روستا از ابتدای امسال به‌دلیل خشکسالی متروکه شده‌اند. آب آشامیدنی دو میلیون و ۶۰۰هزار نفر در شش هزار و ۸۰۰ نقطه از ایران با تانکر آب تأمین می‌شود. این را یکی از مسئولان قوه قضاییه اعلام کرده است.

موضوعی که با توجه به افزایش روزافزون خبرهای بحران و تنش آبی ایران، تازه نیست. شرایط بحرانی آب به آنجا رسیده که رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی خواستار همکاری وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی برای مدیریت خشکسالی کشور شده است.

آن طور که مسئولان می گویند، در بازه زمانی ابتدای مهر تا نیمه نخست آبان، کشور با کاهش ۳۴ درصدی بارش مواجه بوده است. مسئولان در بسیاری مواقع کمبود بارش را دلیلی بر افزایش خشکسالی در کشور می‌دانند.

یک‌سال پیش بود که رهبر جمهوری اسلامی ایران هم مستقیم وارد این موضوع شد و با توجه به وضعیت نابسامان محیط زیست ایران، سیاست‌های کلی نظام را در حوزه محیط زیست ابلاغ کرد.

سیاست های ابلاغ شده ۱۵ بند داشت و بر اساس آن تمام اقدامات توسعه‌ای در کشور باید متناسب با ظرفیت زیستی باشد. بر اساس همین سیاست‌ها، آلایندگی و تخریب محیط زیست باید جرم انگاری شود.

حالا به مناسبت یک‌سالگی این ابلاغیه همایشی به نام سیاست های کلی محیط زیست، اجرا و نظارت در تهران برگزار شده و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان قوه مقننه و قضائیه در آن حضور داشتند.

در همایش مربوط به سیاست‌های محیط زیست ایران، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از بی‌آبی گفت و اهمیت آبخوان‌داری و آبخیزداری. اینکه باید مصرف آب را باید مدیریت کنیم و کشاورزی باید راندمان مصرف آب را افزایش دهد. آقای هاشمی از آسیب‌های خشکسالی‌ به تالاب‌های کشورگفته، کویرزایی‌ها و درک ارزش آب.

اما بخش زیادی از انتقادات برخی کارشناسان محیط زیست به سیاست‌های سدسازی و توسعه دولت هاشمی رفسنجانی در دولت پنجم و ششم در دهه شصت و هفتاد خورشیدی برمی‌گردد.

در دوره‌ای که به سازندگی معروف شد، به دلیل حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس‌جمهور، تعداد سدهای بزرگکشور به ۱۰ سد رسید. تا آنجا که چندی پیش، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در یک برنامه تلویزیونی گفت: «در زمینه سدسازی افراط کرده‌ایم.»

برنامه کامل را اینجا بشنوید:

یک خانه، یک زمین ۱۲۴؛ روستاهایی که از بی‌آبی متروکه شدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:00 0:00
لینک مستقیم

آقای هاشمی رفسنجانی در نشستی که نماینده‌های سه قوه برای ارائه برنامه‌هایشان برای مقابله با مشکلات محیط زیستی کشور حضور داشتند، همین طور از راهکاری برای کاهش مصرف آب نام برد و لزوم ایجاد تغییراتی در سیستم کشاورزی ایران.

به گفته آقای هاشمی رفسنجانی، در کشور که ۹۵ درصد آب آن را کشاورزی مصرف می‌کند وراندمان پایینی دارد، می‌توان راندمان را دست‌کم سه برابر کرد.

XS
SM
MD
LG