لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

حمایت از حقوق حیوانات با قوانینی جامانده از چهار دهه پیش


ایران از دیرباز قوانینی برای حمایت از حقوق حیوانات دارد، اما کارشناسان می‌گویند که قوانین ایران در این زمینه به‌روز نشده‌اند و مثلاً جالب است بدانید که همچنان جریمه پشت و رو نگه داشتن مرغ، دو ریال است. قانونی بر جای مانده از بیش از چهار دهه پیش.

این موضوع در برنامه این هفته یک خانه، یک زمین بررسی شده‌ است.

علاوه بر این موضوع برنامه این هفته یک خانه، یک زمین به ارتباط احتمالی تخریب محیط زیست و افزایش بیماری‌های روانی پرداخته است. در پژوهش‌هایی در بریتانیا و آمریکا از سال‌ ۲۰۰۶ میلادی تا امروز بارها تأکید شده که دلایل افزایش بیماری‌های روانی، مجموعه‌ای از شرایط فیزیکی و روحی انسان‌هاست که بخشی از آن احتمالا به وضیعت محیط زیست بستگی دارد.

لینک مستقیم
روز جهانی حمایت از حقوق حیوانات و قوانین کهنه ایران در این زمینه

۱۶ سال پیش در سال ۱۹۹۸ میلادی سازمان ملل روز نوزدهم آذرماه، دهم ماه دسامبر را به نام حمایت از حقوق حیوانات کرد. روزی که حامیان حیوانات در سراسر دنیا، برای آگاهی‌رسانی در زمینه حیوانات و سهم آنها در طبیعت و محیط زیست و آزار نرساندن به آنها، تلاش می‌کنند و برای قانون‌های تصویب و تهیه قانون و مصوبه‌های تازه در کشور، شهر و استان‌شان فعالیت پررنگ‌تری می‌کنند.

برخی از فعالان حقوق حیوانات می‌گویند موضوع حمایت از حیوانات درایران تازه است و دست‌کم از ده دوازده سال پیش پا به رسانه‌ها و ستون‌های روزنامه‌ها گذاشته و به کمابیش رسمی شده است.

شهرام امیری شریفی، مدیر دیده‌بان حقوق حیوانات در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم گفته درست مانند یک دهه پیش که دم زدن از حقوق حیوانات سخت بود، این روزها گفتن از لزوم تصویب قوانین در این زمینه سخت است، چرا که به گفته او نمایندگان مجلس در برابر لزوم جرم انگاری‌ آزار حیوانات می‌گویند این کار در اولویت برنامه‌های آنها نیست.

جاوید آل داود، رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از حیوانات هم به جام‌جم گفته قانونی درباره وضعیت حیوانات وجود ندارد. او به سال ۴۸ و ۴۹ خورشیدی اشاره می‌کند که یک ماده قانونی تصویب شد و براساس آن افرادی که مرغ‌ها را پشت و رو نگه می‌دارند، دو ریال جریمه می‌شوند. به گفته او این آخرین قانونی است که در ایران به حقوق حیوانات اشاره می‌کند.

تخریب محیط زیست و افزایش بیماری‌های روانی

بیشتر بیماری‌های روانی ترکیبی است از نشانه‌ها و شرایط مختلف محیط زندگی، کار، جامعه و شرایط روحی آدم‌ها که با توجه به زندگی شهری و پرسرعت این سال‌ها، عوامل زیست‌محیطی هم در آن قوی‌تر شده. اما تخریب محیط زیست و از بین رفتن محیط‌هایی که در آنها زندگی جریان دارد، چقدر در افزایش بیماری‌های روانی و آسیب‌های روحی تاثیر دارد؟

کمیسیون اروپا در اتحادیه اروپا بر اساس تحقیقی در بهار امسال اعلام کرد که فضای سبز می‌تواند اثر بلندمدت و مثبتی بر ذهن و روان داشته باشد. در این پژوهش مشخص شد که آدم‌‌هایی که در محیط باز و سرسبز زندگی می‌کنند روحیه بهتر و شاداب‌تر و خوشحال‌تری دارند و میزان درگیری آنها با بیماری‌های روانی از جمله افسردگی بسیار پایین‌تر است.

وزیر بهداشت ایران چندی پیش گفت در ایران، برای بیماران با اختلال‌های روانی، ۴۰ هزار تخت بیمارستانی کم است و اکثر این بیماران نیز جوان و فقیر هستند.

XS
SM
MD
LG