لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

فاضلاب اهواز همچنان به کارون می‌ریزد


 فاضلاب شهری به رودخانه کارون می‌ریزد. عکس از سایت تابناک
فاضلاب شهری به رودخانه کارون می‌ریزد. عکس از سایت تابناک

-مشکلات فاضلاب در اهواز و ریختن فاضلاب خانه‌ها به رود کارون؛ در شرق اهواز پروژه راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب در حال انجام است که به دلیل مشکلاتی که تحریم‌ها علیه ایران به وجود آورده بود، این پروژه عقب افتاد. اما دوباره راه افتاده و با کمک آلمان قرار است تا یکی دو سال آینده این تصفیه‌خانه در اهواز راه بیفتد.

-در ماه‌های گرم سال جنوب شرقی ایران را بادهایی در می‌‌نوردد که نامش بادهای ۱۲۰ روزه است و کارش جابه‌جایی ریگ‌های روان و تنگ کردن نفس انسان‌ها و از بین بردن محصولات کشاورزی. این طوفان‌ها از کجا می‌آیند و چه مشکلات زیست‌محیطی به وجود می‌آورند؟

این دو موضوع برنامه سی‌ام یک خانه، یک زمین در رادیو فرداست:

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:30 0:00
لینک مستقیم

هفته گذشته چند شهروند خوزستانی برای برنامه محیط زیست رادیو فردا پیغام دادند که فاضلاب در یکی از معابر اصلی و پرتردد شهر اهواز، یعنی زیر پل پنجم اهواز سرریز کرده، مشکل تا زمان ساخت این برنامه حل نشده است.

محمد از دزفول برای ما نوشت در این برنامه از به گفته او بی‌توجهی مسئولان به منابع آب در استان خوزستان و مشکلات آب شهری و تصفیه)نادرست آب و سلامت به خطر افتاده شهروندان بگوییم. اینکه در بسیاری از بخش‌های اهواز در کنار هوای پر از ریزگرد و گرد و غبار، بوی فاضلاب به مشام می‌رسد؛ فاضلابی که به گفته برخی فعالان محیط زیست به رودخانه کارون می‌ریزد و در بسیاری از مواقع مسئولان می گویند در این مورد اطلاعی ندارند.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز دو سال پیش اعلام کرد شهرداری هر ساله ۵۰ درصد هزينه لايروبی شبكه فاضلاب را پرداخت مي‌كند ولي به گفته او این شبکه آنقدر فرسوده است که معمولا از پس دفع آب‌های سطحی برنمی‌آید. موضوعی که مسئولان اهواز می گویند در اولویت برنامه‌های شهری و استانی قرار ندارد.

چند سالی است که ﺷﺮﮐﺖ‌ھﺎی آﻟﻤﺎﻧﯽ ﺑﺮای اﻧﺠﺎم ﭘﺮوژه‌ھﺎی ﻣﮭﻢ آﺑﯽ از ﺟﻤله تصفیه‌خانه ﻓﺎﺿﻼب ﺷﺮق اھﻮاز و ﺗﺼفیه‌خانه ﺷﯿﺮاز و ﻣﺪﯾﺮت ﯾﮑﭙﺎرﭼه رودﺧﺎﻧه زاﯾﻨﺪه رود، در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ همکاری که در چند سال گذشته از جمله به دلیل تحریم‌ها کمتر شد.

شهروز مهاجری با تخصص مهندسی محیط زیست،مدیرعامل شرکت اینتر۳ در برلین است که کارش مدیریت منابع است. شهروز مهاجری که دکترای برنامه علوم و تحقیقات دارد، پروژه‌ای را در اهواز راه‌اندازی کرده‌ که دقیقا به همین منظور، یعنی تصفیه فاضلاب و در بخشی از شهر اجرا می‌شود:

«پروژه‌ای که در اهواز انجام می‌دهیم، برای تاسیس تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز است؛ تمام پساب‌ها در شرق اهواز جمع‌آوری می‌شود و در آن تصفیه‌خانه که در دست ساخت است و ما مشاورش هستیم، تصفیه می‌شود تا مشکلات محیط زیستی و کثیف شدن رودخانه کارون کمتر شود.»

او ادامه می‌دهد:

«این تصفیه خانه قرار بود حدود دو سال پیش تمام شود ولی از یک طرف مشکلات تحریم وجود داشت و برای انتقال تجهیزات دشواری‌های زیادی بود. از طرف دیگر به خاطر مشکلات منابع مالی که این پروژه پیدا کرد، تا حالا افتتاحش به تاخیر برخورد اما حدس می‌زنم حدود یک تا دو سال دیگر هم طول خواهد کشید تا پروژه نهایی شود و تصفیه خانه راه بیافتد و به بهره‌برداری برسد.»

خبرگزاری ایسنا سال گذشته یک مجموعه عکس از مردم کوت عبدالله اهواز منتشر کرد با این عنوان که این مردم با فاضلاب زندگی می‌کنند. تصویرهایی از کودکانی که بین آب تیره و گل‌مانند بازی می کنند و زنان ومردانی که کنار جوی‌های پر از زباله و فاضلاب نشسته‌اند و وقت می‌گذرانند.

همان چیزی که یکی از شنوندگان ما در نامه‌اش از وضعیت برخی محله‌ها در اهواز وصف می‌کند. شهروز مهاجری، که برای این پروژه چند بار از برلین به ایران رفته و وضعیت را از نزدیک دیده است، می‌گوید، غرب اهواز تصفیه‌خانه فاضلاب دارد اما شرق این شهر هنوز با مشکلات زیادی در این زمینه روبه‌روست: «شهر اهواز روز به روز در سال‌های گذشته بزرگ‌تر شده ولی زیرساخت‌های این شهر بزرگ نشده است. به ویژه بخش فاضلاب شهر مشکل دارد. کانال‌های فاضلابی که برای انتقال فاضلاب خانه‌ها کشیده شده ـ از آنجایی که هنوز تصفیه‌خانه فاضلاب تاسیس نشده ـ در نقطه‌های مختلف شهر از این کانال‌ها پساب جمع‌آوری شده از خانه‌ها را به رودخانه کارون انتقال می‌دهند. در سطح شهر، قبل از شهر، بعد از شهر یعنی در نقطه‌های مختلف این انتقال پساب به رودخانه اتفاق می‌افتد و به این است که خیلی‌ها بوی فاضلاب را حس می‌کنند و از این آزار می‌برند. وقتی که این تصفیه‌خانه فاضلاب ایجاد شود تمام این کانال‌های فاضلاب که الان به رودخانه انتقال پیدا می‌‌کند بسته می‌شود و یک کانال انتقال به تصفیه خانه فاضلاب داده می‌شود.»

XS
SM
MD
LG