لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

ایران و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر


مبارزه با گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی از جمله موضوع‌هایی بودند که در این نشست سران گروه ۲۰ در استرالیا مطرح شد.

این گروه، ۲۰ قدرت برتر اقتصادی دنیا هستند که در نشست دو روزه‌شان بر رشد اقتصادی جهان متمرکز هستند. اما چند سالی است که این رشد در دل مسائل مرتبط با کاهش گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا و تخریب محیط زیست در کشورها تعریف می‌شود.

نیاز همیشگی و بی‌پایان به تولید انرژی در کشورهای صنعتی و در حال توسعه، یکی از دلایل اصلی نابودی محیط زیست در دنیاست. روشی که باعث افزایش سطح آب اقیانوس‌ها و تغییرات زیان‌آور و خطرناک کره زمین می‌شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:35 0:00
لینک مستقیم

هفته گذشته که دور دیگری از این نشست در استرالیا برگزار شد، رهبران کشورهای توسعه‌یافته یک‌بار دیگر بر کاهش تولید گازکربنیک و گازهای گلخانه‌ای تاکید کردند. این یعنی کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و رفتن هر چه سریع‌تر به سمت استفاده از انرژی‌های پاک مثل باد و خورشید. روشی که دانمارک و آلمان در پیش گرفتند و از سردرمدارن استفاده از این نوع انرژی در اروپا و دنیا محسوب می‌شوند.

اما گویا این موضوع حالا حتی در کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس هم جدی‌تر شده است. آن‌هم در جایی که کشورها بر اساس نفت و گازشان مراوده اقتصادی می‌کنند.

در ایران، دبیرستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هفته گذشته به همین موضوع اشاره کرد. اینکه استفاده از انرژی‌های نو در ایران هم جدی‌تر می‌شود. او از تولید ۱۴ مگاواتی برق خورشیدی در کشور از سال گذشته تاکنون خبر داد.

امیرحسین سجادی، پژوهشگر در زمینه باد در دانشگاه کیس وسترن رزرو در اوهایو در آمریکا که پیشینه فعالیت در مؤسسه اقتصاد و انرژی لهستان را دارد،می‌گوید این کار نیاز به مطالعه و آینده‌نگری و برنامه‌ىیزی بسیار دقیقی دارد.

در این برنامه یک خانه، یک زمین در این زمینه بیشتر می‌شنوید.

XS
SM
MD
LG