لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

تاثیر ترافیک شهری بر آلودگی هوا


شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و هوایی پر از ذرات معلق و آلاینده و خطر برای سالمندان و کودکان، واژه‌های آشنایی شده‌اند که هر روز و هر هفته تکرار می‌شوند. واژه‌هایی که نشان‌دهنده وضعیت نابسمان محیط زیست شهرهای بزرگ ایرانند. موضوع‌هایی که به میزان ترافیک و استفاده بی‌رویه از خودروی شخصی و تک‌سرنشین برمی‌گردد و به گفته یک مقام مسئول و کارشناس سنجش وضعیت هوا، خودروهای سواری کاربراتوری به تنهایی روزانه بیش از ۴۰۰ تن آلودگی تولید می‌کنند، در هوای شهر تهران منتشر می‌شود و در ریه و چشم و پوست مردم می‌نشیند.

لینک مستقیم

خروج موتورسیکلت‌های فرسوده از چرخه حمل و نقل و تاثیر آن بر بهبود کیفیت هوا و کاهش حجم آلودگی کش و قوس روزانه‌ای است، بین سازمان‌ها و مسئولان مختلف. برخی مسئولان می‌گویند حالا دیگر این موتورسیکلت های دودزا هستند که فقط در تهران روزانه حدود ۱۶ میلیون کیلومتر حرکت می‌کنند که ده‌ها تن آلودگی را در سطح شهر می‌پراکنند.

شهر تهران حداقل به ۱۱ هزار اتوبوس آماده به کار و پاک بدون آلاینده نیاز دارد. رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران می‌گوید پیش‌بینی شده تا همه سیستم‌های دیزلی از اتوبوس گرفته تا کامیون‌های شهر تهران تا پایان ۱۳۹۷ مجهز به فیلتر جذب دوده شوند. از بین بردن ترافیک و کاهش آلاینده‌های تولیدی توسط خودروها از برنامه‌هایی است که دولت سال‌هاست در موردش حرف زد. روندی که می‌گوید با توسعه حمل و نقل عمومی، زیربنای کاهش آلودگی هوا را با آن بنیان‌ می‌گذارد و مردم را به سمت تلاش برای حفظ محیط زیست سوق می‌دهد.

اکسپوی ۲۰۱۵ میلان با نگاه جدی به محیط زیست

اکسپو ۲۰۱۵ میلان در ایتالیا نمایشگاه فرهنگی- تجاری است که هر پنج‌سال یکبار در این شهر برگزار می‌شود. امسال این نمایشگاه شش ماهه که از ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۹۴ آغاز شده با تغذیه زمین، انرژی برای زندگی برگزار شده است.

محور اکسپوی امسال میلان که ۱۴۵ کشور در آن غرفه دارند و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و زیست‌محیطی برقرار است، فرانیده انسانی تامین و تولید غذا و تنوع محیط زیست و ترویج فرهنگ نگهداری از زیست‌بوم در روند تولید غذاست. شعار امسال اکسپوی میلان تغذیه زمین، انرژی برای زندگی است.

در کنار انتقادهای واردشده به اکسپوری امسال میلان از جمله در زمینه حامیان آن مثل مک دونالد و کوکاکولا که به گفته کارشناسان عادت‌های ناسالم غذایی را تشویق می‌کنند و در زمینه محیط زیست هم چندان خوشنام نیستند، اتفاق‌های تازه‌ای جریان پیدا کرد.

حضور ایران در اکسپوی امسال میلان اما چندان پررنگ و چشمگیر نبوده است. در شرایطی که کشورهای همسایه مثل ترکیه و حاشیه خلیج فارس با معرفی زیست بوم منطقه خودشان و معرفی فراورده‌های کشاورزی و دامداری و شناساندن طبیعت خود به این نمایشگاه رفته‌اند.

امسال در این گردهمایی بزرگ غرفه‌داران باید از مواد تجزیه پذیر و قابل بازیافت و از منابع انرژی بهینه استفاده می‌کردند و نصف فضای سازه به عنوان فضای باز استفاده می‌شد تا از نور طبیعی و هوای مناسب برخوردار باشد.

در اکسپوری امسال، علاوه بر اجرای پروژه‌های مختلفی برای آگاهی رسانی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، پروتکلی امضا شد که به شرایط محیط زیست جهان کاهش گازهای گلخانه‌ای برای کاهش تولید مواد خوراکی کمک خواهد شد.

XS
SM
MD
LG