لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۷

نرخ تورم در ایران به ۱۰.۸ درصد در فروردین ماه رسید


متوسط نرخ تورم، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در فروردین‌ماه امسال با حفظ روند کاهشی خود به ۱۰.۸ درصد رسید.

مرکز آمار ایران، روز چهارشنبه، یکم اردیبهشت‌ماه امسال، با انتشار گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری ایران در فروردین‌ماه اعلام کرد که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین‌ماه امسال با ۰.۸ واحد/ درصد کاهش به ۷.۷ درصد رسید.

نرخ تورم دوازده ماه منتهی به فروردین ماه نیز در این گزارش ۱۰.۸ درصد اعلام‌شده است، این نرخ در اسفندماه ۱۳۹۴، ۱۱.۳ درصد اعلام شده بود که بیانگر افت نیم واحد درصدی این نرخ در فروردین‌ماه امسال است.

بر اساس این گزارش آماری، نرخ تورم ماهانه نیز در نخستین ماه از سال ۹۵ به رقم ۰.۴ درصد رسید.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم ماهانه شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» به ۰.۸ درصد رسید.

همچنین شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در سال منتهی به فروردین‌ماه ۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۹.۳ درصد است.

مقایسه نرخ تورم دوازده‌ماهه نرخ رشد شاخص بهای این گروه در دوازده ماه منتهی به اسفندماه پارسال، ۹.۷ درصد بود که با ۰.۴ واحد درصد افت همراه بوده است.

شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در نخستین ماه امسال در مقایسه با ماه قبل، ۰.۳ درصد رشد یافت.

در این گزارش تصریح‌شده است که شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل که از آن تحت عنوان نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه یاد می‌شود، ۸.۷ درصد بوده است.

نرخ تورم دوازده ماه منتهی به فروردین‌ماه سال ۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل، این گروه ۱۱.۴ درصد است که نسبت به تورم دوازده‌ماهه منتهی به اسفندماه پارسال (۱۲ درصد)، ۰.۶ واحد درصد کاهش‌یافته است.

شاخص بهای گروه «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها» که در محاسبات نرخ تورم مرکز آمار ایران با اختصاص ضریب ۳۵.۶ درصدی بالاترین اثر را در محاسبه نرخ تورم، بر جای می‌گذارد در ماه فروردین ۹۵ نسبت به اسفندماه پارسال، کاهشی ۰.۳ درصدی را تجربه کرد. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای این گروه در ماه مورد گزارش ۱۰ درصد اعلام شد.

میانگین نرخ تورم این گروه که تغییرات شاخص بهای این گروه در دوازده ماه منتهی به فروردین‌ماه امسال را بیان می‌کند به رقم ۱۳.۹ درصد رسید.

به‌رغم کنترل روند فزاینده تورم در دولت یازدهم و رساندن آن از بالای ۴۰ درصد به کمتر از ۱۱ درصد در بیش از دو سال گذشته، اما سیاست‌های حسن روحانی و تیم اقتصادی او در بازگرداندن رونق و رشد به اقتصاد ایران با توفیق چندانی همراه نبوده است.

البته دولت توانسته نرخ‌های منفی ۶.۸ درصدی اقتصاد ایران در سال ۹۱ و منفی ۱.۹ درصدی در سال ۹۲ را در ۹ ماهه پارسال به مثبت ۰.۷ درصد یا حدود یک درصد برساند، اما این تغییر برای بازگرداندن رونق به اقتصاد ایران کافی نبوده است.

XS
SM
MD
LG