لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

فروردین آرام در بازار مواد غذایی


نتایج گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران از متوسط نرخ تورم در فروردین ماه امسال، نشان می‌دهد که روند کاهش شتاب نرخ تورم اگرچه آرام‌تر از قبل و با تانی بیشتر از پیش، اما همچنان ادامه دارد.

براساس گزارش بانکی مرکزی، متوسط نرخ تورم در نخستین ماه امسال، روی عدد ۱۵.۵ درصد ثابت شد که نسبت به پایان پارسال یک‌دهم درصد کاهش داشت.

نرخ تورم ماهانه فروردین در روایت بانک‌ مرکزی از شاخص تورم، ۱.۳ درصد بود که برای برنامه کنترل نرخ تورم دولت، چندان امیدبخش نیست.

همچنین در گزارش بانک‌ مرکزی، نرخ تورم نقطه به نقطه در نخستین ماه سال به ۱۶.۵ درصد رسیده است.

گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم شهری در فروردین ماه امسال نیز نشان می‌دهد که روند کاهش شتاب نرخ تورم در نخستین ماه سال ۹۴، ادامه یافته‌ است.

براساس این گزارش، متوسط نرخ تورم شهری در فروردین ماه امسال، ۱۴.۵ درصد بود که نسبت به متوسط نرخ تورم پایان سال ۹۳، کاهشی ۰.۳ درصدی را تجربه کرد.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه در ماه فرودرین، ۱۴ درصد بوده‌است.

اما شاید محسوس‌ترین تغییرات شاخص بهای گروه‌های مختلف کالایی و خدمات برای شهروندان، تغییرات شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها باشد که بیش از سایر گروه‌های کالایی و خدمات، احساس عمومی از تغییرات قیمتی را بیان می‌کند.

مهم‌ترین دلیل این حس عمومی را باید در سهم هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها از سبد هزینه خانوار در ایران جست‌وجو کرد؛ براساس گزارش مرکز آمار ایران از سال ۸۳ تا سال ۹۲ سهم هزینه‌های خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها از متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار شهری، هیچگاه کمتر از ۲۳ درصد نبوده است.

سهم هزینه‌های خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سال ۹۲ از متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار شهری ایرانی به بیش از ۲۶ درصد رسید.

در روایت بانک‌ مرکزی از تغییرات شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در فروردین ماه امسال نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهای این گروه در فروردین ۹۴ نسبت به ماه مشابه پارسال، کمتر از ۱۵ درصد (۱۴.۹) بوده است.

نرخ تورم ماهانه شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در فروردین ماه امسال، ۲.۶ درصد بوده است که در میان شاخص بهای گروه‌های مختلف کالایی و خدمات، بالاترین رشد به شمار می‌آید.

این تغییرات در گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم در نخستین ماه امسال اینگونه رقم خورد که شاخص گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به اسفندماه سال ۹۳، افزایشی ۲.۴ درصد داشت.

در ماه مورد گزارش، مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهای این گروه به ۱۴ درصد رسید، متوسط تورم ۱۲ ماهه این گروه نیز در فروردین ماه سال ۹۴، بیش از ۹ درصد (۹.۲) بود.

بررسی تغییرات قیمتی سبد کالای منتخب رادیو فردا در فروردین ماه امسال در مقایسه با ماه مشابه پارسال نیز نشان می‌دهد که متوسط قیمت این سبد ده قلم کالایی، در این دوره زمانی کمتر از نیم درصد (۰.۴۶) رشد داشته است.

تغییرات قیمت اقلام سبد کالایی منتخب رادیو‌ فردا در فروردین ۹۴ در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته در جدول یک، آمده است.

در این دوره زمانی بیشترین کاهش قیمت به گوجه فرنگی اختصاص داشت که بیش از ۶۰ درصد کاهش قیمت داشت و بیشترین رشد قیمتی، مربوط به سیب‌ زمینی بود که رشدی بیش از ۲۸ درصد داشت.

مقایسه تغییرات قیمتی این اقلام در فروردین ماه امسال در مقایسه با (ماه قبل از آن) اسفندماه پارسال نیز در جدول شماره دو آمده است که نشان می‌دهد در این دو مقطع زمانی، متوسط قیمت سبد منتخب، اندکی بیش از نیم درصد (۰.۵۳) بوده است.

در بین این اقلام، قیمت گوشت مرغ از اسفند پارسال تا فروردین امسال با کاهشی درحدود ۱۶ درصد ( ۱۵.۶۸)، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد و گوجه فرنگی با رشد بیش از ۱۸ درصد (۱۸.۲۶)، بالاترین افزایش قیمت را ثبت کرد.

با تغییر مبدا مقایسه قیمت‌ اقلام خوراکی سبد منتخب رادیو فردا به فروردین ماه دو سال قبل (۱۳۹۲)، تفاوت قیمت‌های این ۱۰ قلم کالا، محسوس‌تر می‌شوند.

تغییر متوسط قیمت این سبد کالایی در فروردین ماه سال ۹۴ نسبت به ماه مشابه دو سال قبل، رشدی ۱۱.۵ درصدی نشان می‌دهد.

در میان اقلام حاضر در این سبد کالایی، بیشترین رشد قیمتی به نام قند رقم خورد که در این مقایسه، رشدی ۳۵.۵ درصدی را تجربه کرد.

گوجه فرنگی نیز با کاهش نزدیک به ۶۰ درصد (۵۸.۶)، رکورددار کاهش قیمت در این دو مقطع زمانی بود.

در مجموع تغییرات شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در و گزارش مرکز آمار ایران و بانک‌مرکزی و همچنین تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی حاضر در سبد منتخب رادیو فردا، نشان می دهد که قیمت خوراکی‌ها و اشامیدنی‌ها، در سطوحی کمتر از متوسط نرخ تورم نوسان کرده است که خبر خوشی برای خانوارهایی است که سهم بزرگی از درآمدهای خود را صرف هزینه‌های خوراکی و آشامیدنی‌ خود می‌کنند.

XS
SM
MD
LG