لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

تولید انواع خودرو در شهریور سال جاری به نصف کاهش یافت


نمایی از خط تولید پژو ۲۰۶ در کارخانه خودروسازی ایران خودرو
نمایی از خط تولید پژو ۲۰۶ در کارخانه خودروسازی ایران خودرو

تولید انواع خودرو در شهریورماه سال جاری نسبت به میزان تولید خودروسازان ایرانی در شهریورماه سال ۹۳، با افت بیش از ۴۷ درصدی روبه‌رو شد.

بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع خودرو در ایران در آخرین ماه تابستان امسال با افت ۴۷.۶ درصدی به ۶۰ هزار و ۵۳۳ دستگاه رسید.

خودروسازان ایرانی در شهریورماه پارسال، بیش از ۱۱۵ هزار و ۴۶۲ دستگاه خودرو تولید کرده بودند.

اگرچه تولید انواع خودرو در شهریورماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدودا به نصف کاهش یافته است، آمار تجمیعی وزارت صنعت، معدن و تجارت از میزان تولید انواع خودرو در نیمه نخست امسال و مقایسه آن با شمارگان تولید انواع خودرو در نیمه نخست پارسال نشان می‌دهد که افت تولید در این شش ماه ۳.۸ درصد بوده است.

بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، در شش ماه نخست امسال، تولید انواع خودرو از ۵۲۰ هزار و ۹۳۲ دستگاه در شش ماه نخست پارسال به ۵۰۱ هزار و ۱۰۴ دستگاه در شش ماه امسال کاهش یافت.

در این مدت تولید انواع خودرو سواری با رشد چهار درصدی از ۴۴۲ هزار و ۵۹۴ دستگاه در شش ماه نخست سال گذشته به ۴۶۰ هزار و ۱۹۲ دستگاه افزایش یافت.

اما در شش ماه نخست امسال تولید انواع وانت با کاهش بیش از ۵۱ درصدی در نیمه نخست امسال به ۳۴ هزار و ۷۳۰ دستگاه رسید.

بر اساس نتایج این گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت که خبرگزاری ایسنا بخش‌هایی از آن را منتشر کرده‌ است. تولید انواع سواری در شهریورماه با افت ۴۴ درصدی از ۹۷ هزار و ۲۶۴ دستگاه در شهریورماه پارسال به ۵۴ هزار و ۵۰۳ دستگاه کاهش یافت.

در این ماه تولید انواع وانت حتی از نصف هم کمتر شد و تولید انواع وانت ساخت ایران با کاهش ۶۸.۵ درصدی از ۱۶ هزار و ۲۸۱ دستگاه در شهریور ۹۳ به ۵ هزار و ۱۳۴ دستگاه کاهش یافت.

در این مدت شمار تولید انواع اتوبوس نیز با افت بیش از ۵۳ درصدی از ۴۹ دستگاه در شهریور پارسال به ۲۳ دستگاه انواع اتوبوس در شهریورماه ۹۴، کاهش یافت.

بر اساس نتایج این گزارش آماری، تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده ساخت ایران نیز از افت تولید خودرورسازان در امان نماند و در شهریورماه امسال تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده با کاهش ۵۵.۵ درصدی از یک هزار و ۸۴۸ دستگاه در شهریور ۹۳ به ۸۲۳ دستگاه در ماه مورد گزارش کاهش یافت.

تنها تولید خودروسازان ایران که در این ماه با افزایش شمارگان تولید روبه‌رو بود، تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس بود که در شهریورماه امسال با رشد ۱۵۰ درصدی از ۲۰ دستگاه در شهریورماه پارسال به ۵۰ دستگاه ارتقا یافت.

صنعت خودروسازی ایران از جمله صنایعی است که در ماه‌های گذشته با بحران افت تولید روبه‌رو شده است.

به تازگی در نامه‌ای سرگشاده، چهار وزیر کابینه حسن روحانی به رئیس‌جمهوری ایران نوشته و در آن از اوضاع نابه‌سامان بازار سرمایه ایران و همچنین بحرانی شدن رکود در اقتصاد ایران خبر داده بودند.

در این نامه، آمار و ارقامی نیز از صنعت خودرو منتشر شد که نشان می‌داد این صنعت با وضعیتی نامناسب دست و پنجه نرم می‌کند.

در نامه چهار وزیر دولت یازدهم تصریح شده بود که صنعت خودروی ایران بدهی انباشته چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی دارد و بیش از یکصد هزار دستگاه از تولیدات خودروسازان ایرانی در کارخانه‌ها انباشته شده و فروش نرفته است.

شماری از صاحب‌نظران اقتصادی، فروش نرفتن تولیدات صنعت خودروی ایران را با کاهش قدرت خرید مردم و رکود اقتصادی ایران در ارتباط می‌دانند.

شمار دیگری از کارشناسان انتظار مردم از کاهش قیمت و به بازار آمدن تولیدات جدید خودروسازان خارجی را در پی اجرای «برجام» در آینده نزدیک، عاملی برای دست‌ نگاهداشتن آنان از خرید تولیدات ایرانی تلقی می‌کنند.

همزمان چندی است که کارزاری در فضای شبکه‌های اجتماعی با نام «خرید خودرو صفر، ممنوع» به راه افتاده است که هدف خود را نخریدن تولیدات خودروسازان داخلی برای مجبور کردن این خودروسازان به ارتقای کیفیت و کاهش قیمت تولیدات خود اعلام کرده‌ است.

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، چندی پیش فعالان این کمپین و کسانی که مردم را به نخریدن تولیدات داخلی دعوت می کنند، «خائن» و «ضدانقلاب» نامیده بود که با واکنش‌هایی همراه شد.

او همان زمان اعلام کرده بود که خودروسازان ایرانی با مشکل فروش نرفتن محصولات خود روبه‌رو نشده اند و فرایند تولید و فروش در این صنعت و بازار را عادی ارزیابی کرده بود.

هنوز مشخص نیست چه میزان از بحران افزایش موجودی انبار تولیدات خودروسازان ایرانی با تلاش این کارزار در ارتباط است.

پیشتر مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی از شاخص مقدار تولید بخش صنعت در بهار امسال، نرخ رشد این بخش در فصل بهار ۹۴ را منفی ۲ درصد اعلام کرد.

در این گزارش مرکز آمار ایران از تحولات بخش صنعت در بهار امسال تاکید شده بود که رشد منفی این بخش، بیش از هر صنعتی تحت تاثیر نوسانات رشته فعالیت «ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر» بوده که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در این فصل «دارای کاهش قابل توجهی» بوده است.

XS
SM
MD
LG